• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Byte krona, visare och urtavla

BCKSTRM

Rolex
Bär du klämmer ut glaset på en klocka finns det alltid en risk att packningen blir dålig, speciellt om packningen är gammal. Rekommendationen är därför att alltid köpa en ny packning om du ska byta glas.
Tack! Tänkte inte byta glas, endast plocka ur verket och tvätta boett/glas i en Ultraljudstvätt. Det är en Speedy 145.022, en vintage omega dressare och en vintage tissot jag skulle vilja djuprengöra, men är lite orolig för att sabba ngt... Är det ngn direkt risk tror du?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Tänkte inte byta glas, endast plocka ur verket och tvätta boett/glas i en Ultraljudstvätt. Det är en Speedy 145.022, en vintage omega dressare och en vintage tissot jag skulle vilja djuprengöra, men är lite orolig för att sabba ngt... Är det ngn direkt risk tror du?
Det finns alltid en risk att något går fel, speciellt om man inte känner till klockans konstruktion sedan tidigare.
 

appaz

Omega
Hijackar denna tråd istället för att skapa en ny!

Hur görbart är det att få en skx007 tät efter tavelbyte? Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, skriver ner det! Tänkte dock mest på kronan? Men jag kanske har fått det hela om bakfoten, lämnar in den på trycktest sen så får vi se :)
Du drar ju ut kronan varje gång du stämmer tiden. Spelar ingen roll om du drar ut den till det läget eller helt och hållet.
 

pjmb

Cartier
Tänkte kolla om @yonsson instruktioner från 2012 om hur man byter tavla fortfarande funkar så det blir en härlig liten bump på hans tråd här idag.
Tidigare i år så inhandlades en Seiko SNZH55K1 som är en trevlig klocka till ett mycket bra pris men inget jag tyvärr använt så mycket men att prova modda en klocka har legat och gnagt i bakhuvudet så det börjades sökas runt efter Seikotavlor, visare osv.. Eftersom jag mest skulle prova på om det här var något för mig så kändes det lättast att beställa en tavla från Dagazwatch som verkade beprövat.

Så när prylarna var hemma så satte jag mig ner och följde herr Yonssons instruktioner!
Lite bilder:
IMG_0424.JPG

IMG_0425.JPG


Aaaaaaaaaaaa stanna då klockj***l!!
IMG_0426.JPG


Råkade få igång klockan igen, DAMN YOU Seiko och ditt lättuppdragna verk! Vänta ca 25 minuter till......
IMG_0428.JPG


Resultat:
IMG_0432.JPG
IMG_0433.JPG
IMG_0436.JPG


Sammanfattning:
Roligt "pyssel" som krävde en del tålamod men som egentligen inte tog så lång tid förutom att vänta ut att klockan skulle stanna. Yonssons beskrivning om tavelbyte funkar tydligen fortfarande 2016!! Om jag skulle tillägga något så skulle jag bara påpeka att vara VÄLDIGT försiktig när visarna ska sättas tillbaka då de, speciellt sekundvisaren (som jag fick erfara) kan väldigt lätt böjas speciellt om man inte har rätt verktyg, så om man har tänkt att hålla på med lite moddning så investera i bra verktyg.
Lyckades dock få tillbaka den till sitt ursprung och klockan tickar på fint!
Även om jag tyckte det var en rolig grej och blev nöjd med resultatet så är nog inte det här något som jag kommer fortsätta med, tror jag sparar mina "moddpengar" till en klocka som ser ut som jag vill från början! (men kanske en röd eller orange sekundvisare hade varit fint.... ;))

Det var allt, tack för mig och tack till @yonsson såklart som lagt upp en utförlig instruktionstråd!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte kolla om @yonsson instruktioner från 2012 om hur man byter tavla fortfarande funkar så det blir en härlig liten bump på hans tråd här idag.
Tidigare i år så inhandlades en Seiko SNZH55K1 som är en trevlig klocka till ett mycket bra pris men inget jag tyvärr använt så mycket men att prova modda en klocka har legat och gnagt i bakhuvudet så det börjades sökas runt efter Seikotavlor, visare osv.. Eftersom jag mest skulle prova på om det här var något för mig så kändes det lättast att beställa en tavla från Dagazwatch som verkade beprövat.

Så när prylarna var hemma så satte jag mig ner och följde herr Yonssons instruktioner!
Lite bilder:
IMG_0424.JPG

IMG_0425.JPG


Aaaaaaaaaaaa stanna då klockj***l!!
IMG_0426.JPG


Råkade få igång klockan igen, DAMN YOU Seiko och ditt lättuppdragna verk! Vänta ca 25 minuter till......
IMG_0428.JPG


Resultat:
IMG_0432.JPG
IMG_0433.JPG
IMG_0436.JPG


Sammanfattning:
Roligt "pyssel" som krävde en del tålamod men som egentligen inte tog så lång tid förutom att vänta ut att klockan skulle stanna. Yonssons beskrivning om tavelbyte funkar tydligen fortfarande 2016!! Om jag skulle tillägga något så skulle jag bara påpeka att vara VÄLDIGT försiktig när visarna ska sättas tillbaka då de, speciellt sekundvisaren (som jag fick erfara) kan väldigt lätt böjas speciellt om man inte har rätt verktyg, så om man har tänkt att hålla på med lite moddning så investera i bra verktyg.
Lyckades dock få tillbaka den till sitt ursprung och klockan tickar på fint!
Även om jag tyckte det var en rolig grej och blev nöjd med resultatet så är nog inte det här något som jag kommer fortsätta med, tror jag sparar mina "moddpengar" till en klocka som ser ut som jag vill från början! (men kanske en röd eller orange sekundvisare hade varit fint.... ;))

Det var allt, tack för mig och tack till @yonsson såklart som lagt upp en utförlig instruktionstråd!
Kul! Bra jobbat! :)
 
Hej, hoppar in i denna mycket fina instruktionstråd som jag är riktigt sugen på att följa punkt för punkt. Men innan dess har jag en fråga, är det från Dagazwatch man beställer delar eller finns det någon bättre sida? (jag har en ny skx007)

Tacksam för svar, och för denna fantastiska tråd!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej, hoppar in i denna mycket fina instruktionstråd som jag är riktigt sugen på att följa punkt för punkt. Men innan dess har jag en fråga, är det från Dagazwatch man beställer delar eller finns det någon bättre sida? (jag har en ny skx007)

Tacksam för svar, och för denna fantastiska tråd!
Dagaz är smidigast.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar. Hittade dock inga visare där som jag vill ha. Letar efter gula, inte guldiga. har du några andra tips? När jag googlar kommer nästa bara Yobokies, och en annan sida upp. Och ingen av dessa verkar finnas kvar.
Yobokies finns kvar men har ingen hemsida, han lägger upp säljtrådar på SCWF, lite jobbigt att hitta hans säljtrådar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen, känner mig en aning korkad här, men kan man beställa därifrån? Det ser ju ut som en bildsamling bara.
Exakt, det var det jag försökte få fram. Du får regga dig på SCWF, söka efter honom där som medlem, söka hans startade säljtrådar och läsa dem. Därefter mailat eller PMar man honom på det forumet. Meckigt, minst sagt.
 
Exakt, det var det jag försökte få fram. Du får regga dig på SCWF, söka efter honom där som medlem, söka hans startade säljtrådar och läsa dem. Därefter mailat eller PMar man honom på det forumet. Meckigt, minst sagt.
Ahh, då är jag med. Och ja det låter inte smidigt. Trodde inte att det skulle så svårt att hitta gula visare till min klocka, men det är väl bara fortsätta jaga. tack för snabbt svar.
 
Topp