• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Byte krona, visare och urtavla

Ahla77

Cartier
Har plockat isär min, blir ny tavla, visare och glas, och i väntan på nya delar passade jag på att polera upp boetten och locket
5CDFF79C-8526-4878-8306-2D1B343FCEE9.jpeg
FCA2EB4F-DC97-42A2-A0AC-94DDE38FCB0E.jpeg
8821FFE8-580D-4E51-BD68-A6D6A8C959B5.jpeg
 
  • Like
Reactions: Beo
Intressant tråd, kul om fler delar med sig av sina resultat! Misstag och snedsteg får man gärna sprida också så att fler kan ta lärdom.
 

Erik83

Cartier
Mycket välskrivet!

Jag antar att mycket av detta går att applicera på om man vill byta verk i en gammal Quartz-Seiko som inte längre funkar. Köpa donatorklocka för nytt verk, bort med tavla och visare från det och flytta över från den klocka man vill rädda. Skillnaden blir väl att man plockar ur batteriet istället för att vänta tills klockan slutar ticka. Tänker jag rätt här? Finns en liknande awesome tråd för just min fråga som jag missat i mina sökningar?
 

d@ke

Cartier
Mycket välskrivet!

Jag antar att mycket av detta går att applicera på om man vill byta verk i en gammal Quartz-Seiko som inte längre funkar. Köpa donatorklocka för nytt verk, bort med tavla och visare från det och flytta över från den klocka man vill rädda. Skillnaden blir väl att man plockar ur batteriet istället för att vänta tills klockan slutar ticka. Tänker jag rätt här? Finns en liknande awesome tråd för just min fråga som jag missat i mina sökningar?

Stämmer bra. Vilket urverk handlar det om?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske kan fråga här.. vad är en kronhals? Är det den delen kronan gängar i och går den att byta ut eller är den fastsvetsad i boetten? tänkte om det någon gång blir gängpaj.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har gjort detta 4-5ggr dock missar jag ibland på förljande moment men visst är det så att kronan ska vara i ”winding mode” på tex SRP när man ska ut kronan?
 

Ekberget

Cartier
Grym tråd! Har dock några frågor. Jag vill byta dagskiva på min seiko. Har beställt en ny från cousins. Hur tar jag bort den gamla? Sitter den fast i något?
Beställde även nytt glas till en gammal seiko från 70-talet. Som jag fattat det sitter glaset med en packning som kanske är kass? Och packning måste man köpa separat? Tacksam för svar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym tråd! Har dock några frågor. Jag vill byta dagskiva på min seiko. Har beställt en ny från cousins. Hur tar jag bort den gamla? Sitter den fast i något?
Beställde även nytt glas till en gammal seiko från 70-talet. Som jag fattat det sitter glaset med en packning som kanske är kass? Och packning måste man köpa separat? Tacksam för svar.
Ja, glaspackning behöver man köpa separat.
Krångligt att förklara hur man byter dagskiva men sök på youtube så kommer du hitta någon bra förklaring.
 

Exxet

Rolex
Grym tråd! Har dock några frågor. Jag vill byta dagskiva på min seiko. Har beställt en ny från cousins. Hur tar jag bort den gamla? Sitter den fast i något?
Beställde även nytt glas till en gammal seiko från 70-talet. Som jag fattat det sitter glaset med en packning som kanske är kass? Och packning måste man köpa separat? Tacksam för svar.
Vet inte vilken Seiko du har men på ett 6309 verk och flera andra sitter skivan fast med ett C-format clips, markerat på bilden, tänk också på hur det sitter eftersom ena sidan är plan o den andra rundad, om detta gäller för din modell vet jag ej.
Dagskiva.jpg
 

Ekberget

Cartier
Vet inte vilken Seiko du har men på ett 6309 verk och flera andra sitter skivan fast med ett C-format clips, markerat på bilden, tänk också på hur det sitter eftersom ena sidan är plan o den andra rundad, om detta gäller för din modell vet jag ej.
Dagskiva.jpg
yes såg dem pilla loss det på tuben förut. Tack för tips! Sitter precis på cousins o beställer den där kludden man kan ta bort fettfläckar o lyfta skivorna med. försöker dessutom fatta vilken packning jag ska köpa. finns ju 100 olika. Har ju köpt rätt glas men hur parar jag ihop med rätt packning??
 

Utvisaren

Patek
Sjukt bra. Har precis lite verktyg på väg hem och skall börja fibbla lite tänkte jag. Extra bra med verktygslistan. Perfekt startkit
 
Topp