• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Internationella kändisars klockor

Norska kronprinsessan Mette Marits son bär en äldre Daytona antar jag. Ref?

1f9bf421-6a14-4d90-a8f2-ab6105d4779e.jpeg
 
Du pratar om att de som bär uren är förmögna och därför har dyra klockor? Jag menar att det är irrelevant, de kan ha dyrare ur iom att det inte är lika fult att ha pengar i USA som i Sverige. I sverige klär man ner sig som folkvald om man har resurserna.
Och jag hävdar att om det hade varit ett välkänt faktum att man i Sverige i praktiken behövde vara minst mångmiljonär för att bli statsminister, och inte hade kunnat bli det som exempelvis svetsare, så hade inte folk stört sig på klockor för hundratusentals kronor. Jag upplever att den svenska "folksjälen" i allmänhet inte är särskilt fientlig mot rikedom, det finns givetvis inom delar av vänstern men figurer som PG Gyllenhammar, Jan Stenbäck och Jan Emanuel är ju snarare några slags folkhemshjältar. Kanske ett arv från en bondebefolkning som alltid stått med mössan i hand inför kungar, grevar, och brukspatroner?
 
Och jag hävdar att om det hade varit ett välkänt faktum att man i Sverige i praktiken behövde vara minst mångmiljonär för att bli statsminister, och inte hade kunnat bli det som exempelvis svetsare, så hade inte folk stört sig på klockor för hundratusentals kronor. Jag upplever att den svenska "folksjälen" i allmänhet inte är särskilt fientlig mot rikedom, det finns givetvis inom delar av vänstern men figurer som PG Gyllenhammar, Jan Stenbäck och Jan Emanuel är ju snarare några slags folkhemshjältar. Kanske ett arv från en bondebefolkning som alltid stått med mössan i hand inför kungar, grevar, och brukspatroner?
Finns väl ändå en rejäl mängd jantelag hos en stor del av befolkningen som gör att kloka politiker undviker lyxur i offentliga sammanhang?
 
Finns väl ändå en rejäl mängd jantelag hos en stor del av befolkningen som gör att kloka politiker undviker lyxur i offentliga sammanhang?
Reinfeldt, Tuff Kristersson, Ingvar Carlsson har levererat klockor i en prisklass som över medel prismässigt i befolkningen i stort i Sverige. Persson hade dessutom vad som ser ut som en Rolle, vilket måste anses väl över medel. Löfven sticker ut vilket jag gissar lutar sig på hans genuina arbetarbakgrund.

Tvärtom har ju amerikanska presidenter haft en tradition att klä ned sig - Bill Clinton, GWB och Obama hade alla uppenbart billiga klockor under presidenttiden för att sedan fläska på efter de var klara. Vändning sedan med de två klockgubbqarna Trump och Biden.
 
I dagens regering kan dessutom noteras att Forssell gick från att i offentliga sammanhang bära Timex som RD-ledamot till att fläska på med IWC som minister. Han har också 7 miljoner i fonder, vilket får väl anses som att vara en rik knös jfr med svenska populationen i helhet.
 
Och jag hävdar att om det hade varit ett välkänt faktum att man i Sverige i praktiken behövde vara minst mångmiljonär för att bli statsminister, och inte hade kunnat bli det som exempelvis svetsare, så hade inte folk stört sig på klockor för hundratusentals kronor. Jag upplever att den svenska "folksjälen" i allmänhet inte är särskilt fientlig mot rikedom, det finns givetvis inom delar av vänstern men figurer som PG Gyllenhammar, Jan Stenbäck och Jan Emanuel är ju snarare några slags folkhemshjältar. Kanske ett arv från en bondebefolkning som alltid stått med mössan i hand inför kungar, grevar, och brukspatroner?
Off topic här men Sverige har haft en tradition av fria odalbönder tack vare skogens utbredning till skillnad från de mer feodala systemen och traditionerna på kontinenten där åkrarna gynnade storbruk och försvårade för att fly från husbonden, som säkert bidrog till förutsättningar för en högre slavmentalitet än vad som var för handen i Sverige.
 
Tillbaka
Topp