• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Investera i klockor

Vi får inte glömma att frimärken och mynt också var "säkra" investeringar.....

Svår jämförelse. Klockan är mannens enda tydliga & klara accessoar som har burits från generation till generation från när det begav sig. Min gissning är att det fortsätter så.

Frimärken & mynt fyller ingen som helst praktiskt funktion där jag i alla fall vill tro att den skara hobbyister som fanns/finns inte passade bollen vidare, eller vad man ska säga.

Jag tycker det har skjutit i höjden som fan.
Jag köpte min 16713 för strax över 1½ år sedan för 40 tusen, det anser jag vara en rimlig summa.
Billigaste på Chrono24 nu kostar 51 tusen...

Tycker det är svårt att bedöma huruvida det är ökande antal samlare och entusiaster som driver upp priserna eller istället är klockan som lyxprodukt och statusmarkör som driver och då i nya(re) växande ekonomier, tänker kanske främst på "nyrika" personer från Kina.
Man köper ju liksom inte frimärks- och myntsamlingarna för att ta med sig och flasha på säljmötet.

Senast ändrad:
Tycker det är svårt att bedöma huruvida det är ökande antal samlare och entusiaster som driver upp priserna eller istället är klockan som lyxprodukt och statusmarkör som driver och då i nya(re) växande ekonomier, tänker kanske främst på "nyrika" personer från Kina.
Man köper ju liksom inte frimärks- och myntsamlingarna för att ta med sig och flasha på säljmötet.
Bra inlägg. Armbandsurets funktion som statusmarkör kommer förhoppningsvis inte dö ut inom en överskådlig framtid.
Alla verkar så säkra på att äldre klockor alltid kommer vara värda pengar eftersom de just är gamla, men vad händer om vi börjar tröttna på vintage? Det har ju hänt förut. Gamla bilar kan ju komma att ses som bara just gamla bilar, samma sak med klockor.

High end klockor kommer förmodligen alltid att vara attraktiva för en lite exklusiv grupp av samlare, precis som tidigare nämnda mynt och frimärken fortfarande är, men det är den stora massan som driver bubblor och där kan trender ändras kanska snabbt. Finns massor av exempel på "säkra" investeringar som i själva verket varit trenddrivna bubblor. När det gäller just klockor i segmentet som är attraktivt för "massorna" typ vintage, speedys, vanliga rollar etc så tror jag vi definitivt har en bubbla. Fråga är väl bara var på kurvan vi är?
Stages_of_a_bubble.png

High end klockor kommer förmodligen alltid att vara attraktiva för en lite exklusiv grupp av samlare, precis som tidigare nämnda mynt och frimärken fortfarande är, men det är den stora massan som driver bubblor och där kan trender ändras kanska snabbt. Finns massor av exempel på "säkra" investeringar som i själva verket varit trenddrivna bubblor. När det gäller just klockor i segmentet som är attraktivt för "massorna" typ vintage, speedys, vanliga rollar etc så tror jag vi definitivt har en bubbla. Fråga är väl bara var på kurvan vi är?
Stages_of_a_bubble.png
Om man ska resonera kring den grafen så känns det som om vi har passerat "Greed". "Folk" (jag däribland) köper ju det mesta som det står Rolex på som ligger till salu för bra pris relativt till andra objekt för stunden.

Att investera i klockor kan inte gå fel. Å andra sidan investerade jag mina surt förvärvade sparpengar i ett företag som leddes av en snubbe i fleecetröja kring sekelskiftet...

När det gäller de som investerar i klockor så är det inte vi entusiaster som köper en Rolex för 50-100.000 jag tänker på i första hand utan investerare som går på Christies, budar hem en klocka för att sedan låsa in den i 3 år.
Och med klockor i den prisklassen (miljoner) så är det inte vi som använder våra klockor som driver priset.

Jag tänker främst på ryktet som säger att tex. Patek själva köper många av vintage Patek klockorna på auktioner för att driva upp priserna. (En del hamnar så klart på Patek museet).
Om det skulle stämma så är det helt briljant om man tänker efter.
När Patek släpper en klocka i 50 ex som kostar som ett mindre hus så är det kö och alla är slutsålda innan de ens har blivit tillverkade då köparna vet/tror att de kommer att vara värda mer om några år och mycket mer om några decennier.
Så investera ett antal miljoner för att bygga en marknad och sälj sedan klockor för miljarder som köparna står i kö för att få köpa.

Vill klargöra att detta bara är ett rykte som går bland samlare och jag har varken belägg för det eller bryr mig speciellt mycket då jag inte ser mina klockor som investeringar annat än som en investering i mitt eget välmående och som en meningsfull hobby.

Håller helt med sista stycket i artikeln.
Köp klockor du gillar, använd dem och om du inte förlorar så mycket pengar om du säljer den en dag, fine.
Men som entusiast så bör känslorna styra i första hand.

Intressant diskussion, särskilt i dessa tider med minus-ränta. Tror personligen att många letar sig till alternativa placeringar och det driver upp värdet, oavsett om det är värdepapper eller andra värdesaker.

Månadssparar själv lite i aktier, men har även lagt undan till extra-amortering på bolånet utöver min ordinarie amortering. Efter ett år har jag dryga 20k som jag tänkte betala in, men räknade lite på det först.
Min månadskostnad på bolånet skulle med den här inbetalningen sjunka med...
*trumvirvel*
15 kr.

Nja, lägger dom på klock-kontot istället :). Håller helt med om att man inte ska se klock-köpande som en investering, däremot ser jag det som en hobby som inte kostar så mycket i månaden och ett roligare alternativ till ett sparkonto med 0-ränta. På köpet får man faktiskt en viss valutasäkring. :)

Jag investerar i knark o vapen istället. Bättre avkastning än klockor!!

fast en bordell borde väl ändå vara bättre och mindre riskfylld investering, för din del och förmodligen ge bättre avkastning också (och om du börjar med att sälja dig själv, då behöver du inte heller ha nån startkapital) ahhah :)

fast en bordell borde väl ändå vara bättre och mindre riskfylld investering, för din del och förmodligen ge bättre avkastning också (och om du börjar med att sälja dig själv, då behöver du inte heller ha nån startkapital) ahhah :)
Är det inte så att de flesta av inte bara behöver sälja sin kropp utan även sin själ för att utföra det som en gång i tiden kallades löneslaveri.

Jag har börjat bygga en klocksamling och har köpåt några objekt men får känslan av att kombinationen med dyr dollarkurs och Chrono24 gör att priserna är väldigt höga just nu.

Hur resonerar ni kring detta och hur ser ni på det kommande året?

Det är nog så att det kan finnas en viss tidseftersläpning mellan valutakursförändringar och priserna i Sverige. Både på beg. marknaden och i butiker. Så om man vill köpa så borde Sverige vara ett bra ställe att leta på.

Förlåt om jag kapar rådande frågeställning, och detta må ha diskuterats men vad har hänt med priserna (på i första hand rolex) de senaste åren? Jag köpte min första och enda riktiga klocka våren 2016 och när jag nu fått upp suget för en ny upplever jag att priset på 90- och 00-stålrolexar är bortom rim och reson? Som jag minns det från min tid som spekulant -16 låg exempelvis en pepsi på runt 60 tkr, nu över 100 tkr? Är det bara ökad efterfrågan eller har det hänt något mer strukturellt som påverkat priserna?

Förlåt om jag kapar rådande frågeställning, och detta må ha diskuterats men vad har hänt med priserna (på i första hand rolex) de senaste åren? Jag köpte min första och enda riktiga klocka våren 2016 och när jag nu fått upp suget för en ny upplever jag att priset på 90- och 00-stålrolexar är bortom rim och reson? Som jag minns det från min tid som spekulant -16 låg exempelvis en pepsi på runt 60 tkr, nu över 100 tkr? Är det bara ökad efterfrågan eller har det hänt något mer strukturellt som påverkat priserna?
Alla tror sig kunna tjäna pengar på klockor oavsett pris. Då går priserna per automatik upp.

Ingen vet exakt. Men räntorna är fortsatt låga, Rolex har släppt ett antal populära modeller och kontrollerar tillgången på marknaden. Huruvida de underproducerar eller om efterfrågan vara är så hög vet ingen. Klart är att Rolex rider på vågen, iaf när det gäller en handfull sportmodeller.
Klart är att bristande tillgång på dessa modeller driver upp efterfrågan på andra modeller.. så även gammalt skrot kostar nu multum, eller modeller ingen ville ha för några år sedan.
H-Y-P-E

Den här frågan har stötts en miljard gånger.

Ja, exempel de flesta äldre stålsportklockor från premiummärkena är dyrare begagnade idag än som nya.

Om jag hade haft en kristallkula hade jag nog inte berättat om det. Om jag får spekulera tror jag dock starkt på att Day-Date-boomen fortsätter, att Nautilus kommer att skjuta ännu mer pga kommande jubileum och att taket inte nåtts för riktigt, riktigt fina vintage-Daytona. Hög chans också att Omega-vintage fortsätter stiga i värde.

En liten klokhet ska du få med dig; om du måste fråga om vad du ska investera i, ja...då är det kanske inte området för dig.

Jag såg inte först att detta inlägg är fem år gammalt. Det gör det intressant eftersom man kan jämföra gissningen med utfallet. Man får väl säga att den gode Singular fick hyggligt rätt.

DD har gått upp. Nautilus het som ett strykjärn. Vintage Daytonas har jag ingen koll på men utgår ifrån att de fortsatt upp. Och tex vintage Omega Speedmaster och Seamaster 300 har väl dubblats sedan inlägget skrevs?

Jag såg inte först att detta inlägg är fem år gammalt. Det gör det intressant eftersom man kan jämföra gissningen med utfallet. Man får väl säga att den gode Singular fick hyggligt rätt.

DD har gått upp. Nautilus het som ett strykjärn. Vintage Daytonas har jag ingen koll på men utgår ifrån att de fortsatt upp. Och tex vintage Omega Speedmaster och Seamaster 300 har väl dubblats sedan inlägget skrevs?
;)

Nu väntar vi alla på nästa femårsprognos så att vi kan pantsätta allt vi äger och shoppas loss. :)
Faktum är att mycket (riktiga lågoddsare) gick in enligt plan, men jag hade nog inte räknat med att helt vanliga produktionstålsportrollar skulle vara investment grade (och att Daytona skulle sticka iväg riktigt så mycket, även i moderna utföranden).

Tillbaka
Topp