• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invites only?

Inträdeskrav.

  • Behövs!

    Röster: 34 23.6%
  • Jävla tråkgubbe!

    Röster: 110 76.4%

  • Totala väljare
    144

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker personligen inte att nya medlemmar står för mer strunt än äldre, inte i betydande grad åtminstone. I den bästa av världar ska ju egentligen gamla trådar bumpas före nya trådar för att slippa skapandet av många trådar om samma sak. Om det upplevs som ett problem med innehållet kanske eventuellt en "anmäl"-knapp skulle finnas där man kunde anmäla olämpliga inlägg?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kokar man ned det så är det väl i princip två saker som verkar irritera flertalet, upprepning av vissa frågeställningar "är denna äkta" " tips om första klockan runt 5k" som dyker upp regelbundet. Jag gjorde säkert något liknande när jag var helt ny, sökfunktionen är bra men kanske inte det första man tänker på som ny medlem. I praktiken skulle man väl kunna lägga några av dessa återkommande frågor som klistrade trådar men vet inte om det skulle hjälpa heller då det ofta är ganska uppenbart att man inte läst forumreglerna från första början.
Det är här fler moderatorer kan göra en insats genom att länka till "Vad är den värd"-tråden, "Bra första klocka"-tråden osv samt stänga tråden.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker man ska ha invite eller liknande bättre koll innan man kan sälja något eller skapa nya trådar tex. och som nybörjare kan man skriva PM och skriva i redan befintliga trådar...

Kanske kontroversiellt, men folk är ju tävlingsnördar och siffernissar så kunde man inte ta bort det här med antal inlägg så slipper man nog detta med att folk skriver "nice" "snyggt" osv.
Man kan vara "nybörjare" vid 1-100 inlägg, "medel" vid 100 och uppåt... och efter 1 års medlemskap och 100+ inlägg blir man nån slags grädd-gäst, så slutar man ju hetsen kring om man har 1000 eller 3000 inlägg....
 

newk15

Cartier
En kanske lite OT-reflektion är att jag sedan jag reggade mig på KS inte gått in på något annat forum, vilket ju är kul. Mao har jag helt gett upp flashback och annat krafs till fördel för detta. Så mycket görs uppenbarligen väldigt bra här.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Stör mig inte så mycket på dessa återkommande trådar om vad som är bäst i prisklassen etc. Tycker att det är kul när går in på ks och mycket har hänt även om man var inne bara för en halvtimme sedan. Kan såklart bli tjatigt men man kan ju välja bort att gå in i tråden.

Jag älskar hur som helst att det är ett så pass levande forum :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Högre post count och lite längre medlemsskap för k&s löser biffen. Mer än så behövs ej.

Invites = forumdöden. Ta bort lifestyle = tråkigt. Det finns en anledning till att KS har blivit populärare än gamla TTT. Att rucka på grundkonceptet alltför mycket kommer att förstöra mer än det tillför. Dessutom är ett stort antal medlemmar bra i sponsorhänseende.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ja, förbjud OT och stäng lifestyle skrev jag ju!
I början hatade jag Lifestyle. Nu gillar jag den. Tycker inte alls att det är särskilt konstigt att vi (som framför allt är män) och intresserade av klockor även är intresserade av andra saker som hör till stil, mode osv. Skotråden är fantastisk, OT köp och sälj är för det mesta bra. Vidare så gör den att det i vis mån räcker med att ha ett forum och dess användare att hålla koll på. Däremot tror jag på att öka kravet på engagemang för att få tillträde till Lifestyle, så att de i alla fall får bevisa att de har ett genuint klockintresse. 50 inlägg kommer man snabbt upp i när man ber om råd och tips, och sen en paketöppning på det så ser man aldrig vederbörande igen för att denne bara snackar cigarrer och skor i en annan del av forumet.
 

Portofino

Panerai
Tycker invites är fel väg att gå. Och "hyllan" finns redan. Det blir väl ändå en viss självrengörande process med medlemmar som endast reggar sig för att sälja OT prylar etc. De brukar väl inte bli långvariga om ett genuint intresse saknas.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inför ett krav på typ 30-50 inlägg innan man kan starta en egen tråd så slipper man väl de flesta "är den äkta" och "första klockan" trådarna om det är de typerna av trådar ni vill bli av med.

Blir mest less när folk som kommer in inte respekterar andra medlemmar eller följer reglerna annars bryr jag mig oftast inte så mycket. Alla börjar någonstans
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Invite only känns inte ett dugg aktuellt, det är precis som @daviden skrev, vi vill ha och har ett öppet forum. Sedan kan vi alltid tänka till ett varv igen på kvalificeringskrav för vissa forumdelar som ex köp/sälj. Men vi ska också komma ihåg att fler regleringar inte nödvändigtvis löser ett upplevt problem, för faktum är att det är ganska få som speedpostar och det är väldigt få som bara hänger i Lifestyle. Därmed inte sagt att det inte finns bra förslag i tråden som vi tar med i vårt utvecklingsarbete gällande KS. :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Säger nej till invites men tycker man kan ju kräva ett slags initialt engagemang. Ex steg ett efter registrering är att man måste skriva en presentation innan man kan posta vidare. Denna presentation får också "godkännas" (enklast genom att den mottas gillanden). Kriteriet för Säljes är f n lite dumt då det inbjuder till bumpanden. Man kan tänka sig att medlem som vill annonsera blir föremål för initialt godkännande av få medverka där. Moderator får kolla att denne helt enkelt har skrivit något vettigt inlägg (något mer förutom presentationen). Det kan räcka med 5-10 inlägg, bara dom innehåller något vettigt. Kanske räcker med att man skrivit inlägg som gillats?

Mot att inte följa reglerna eller personangrepp (värre) så är det tyvärr bara hårdare moderering som gäller. Varning skall utfärdas, vid uppreping avstängning. Uppenbart är det för många trådar som spårar ur utan ingripande av moderatorerna. Inser att detta är ett arbete som tar mycket tid för dom. Det är inte heller något kul arbete att varna eller stänga av medlemmar.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nu är detta forum väldigt stort, nystartade forum med dessa krav tenderar att växa väldigt långsamt. Tänker på ett forum för en viss bayersk produkt ping @leben bland annat :rolleyes:
Men klockintresset är väldigt stort och fortfarande "up-coming" i svedala. Det medför en del knasiga och för vissa irriterande medlemmar.
Kan tänka mig att reklam och spons påverkas negativt vid invite only.
 

BCKSTRM

Rolex
Så jävla korkad idé... Folk som får ett klockintresse, men inte redan känner massa klocknördar hänvisas någon annan stans?

Nej, är man så jävla känslig över bumpade trådar och meningslösa inlägg kan man ju sluta hänga på forum istället...

Visst kan man höja till typ 50 inlägg för k&s eller liknande men det ska inte bli någon elitklubb där nya klockintresserade inte får plats.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är här fler moderatorer kan göra en insats genom att länka till "Vad är den värd"-tråden, "Bra första klocka"-tråden osv samt stänga tråden.

Min tanke var väl närmast att aktiva medlemmar kunde hjälpa till och önska nya medlemmar välkommen och ge lite goda råd på vägen, beskriva sökfunktionen. Det handlar väl i princip om att PMa ut forumreglerna och säga att "kontakta mig om du undrar något" innan de skriver något som måste modereras, irritationen är ju inte att man frågar om bästa klockan för fem tusen utan att man startar en ny tråd för det. Tror det skulle kännas bra för de som är nya, skapa en bra välkomnande stämning och skulle kunna göras utan att ge ut en massa behörigheter etc. Vore dock bra om dessa sanktionerades och utsågs av ledningen men efter det så ska det inte behöva betunga formuleringen.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Så jävla korkad idé... Folk som får ett klockintresse, men inte redan känner massa klocknördar hänvisas någon annan stans?

Nej, är man så jävla känslig över bumpade trådar och meningslösa inlägg kan man ju sluta hänga på forum istället...

Visst kan man höja till typ 50 inlägg för k&s eller liknande men det ska inte bli någon elitklubb där nya klockintresserade inte får plats.
Bättre att folk slutar idiotbumpa samt slutar med meningslösa inlägg ? Bättre att hänvisa de till ett annat forum än att hänvisa majoriteten som stör sig på dessa människor till ett annat forum ?
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Bättre att folk slutar idiotbumpa samt slutar med meningslösa inlägg ? Bättre att hänvisa de till ett annat forum än att hänvisa majoriteten som stör sig på dessa människor till ett annat forum ?

Vad är ett meningslöst inlägg då? Om någon skriver "snygg" i en paketöppningstråd kan ju vara meningslöst för dig. Men för mig som skapat tråden med min nyinköpta klocka är det kanske väldigt kul att många kommenterar och gillar.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte att invites är en bra idé. För mycket "förbifarten-passerande" som aldrig skulle orka engagera sig i forumet då, precis såsom jag började min karriär här. Kände ju ingen i klockbranschen som kunde gett mig en invite då.

Däremot önskar jag fler forumpoliser. Som håller utkik efter massa upprepade tramsinlägg, dålig rubriksättning som "hej jag behöverr hjälp" eller "vad tycker ni" och annat meningslöst. Att slå ihop trådar av samma karaktär från samma användare, att se till att det blir vettig rubriksättning så att det blir lättare sökbart osv. Det borde garanterat finnas flera lämpliga och villiga forumpoliser här som har hängt med ett bra tag och som gärna tar på sig uppgiften att rensa lite.
Vet att de få forumpoliser som finns här gör det gratis och att de försöker hinna med men det räcker inte som det ser ut just nu då jag tycker att forumet på sistone börjat bli en sämre plats pga att man inte håller efter så mycket. Dessutom kan jag inte hitta någon "rapportera inlägg"-knapp någonstans? Så att man alla kan hjälpas åt med att rapportera tramsgrejer, dubletter, otillräckliga rubriker osv. Kanske bara jag som är blind och inte hittar knappen dock.
 

Marckus

Panerai
Tror nog att det skulle komma hit många idioter ändå...trots invites...
Oavsett vad är det alltid trist att stänga ute folk
 

jandan

Panerai
Mycket med omotiverade bumpningar av gamla trådar som inte tillför något gör forumet tråkigt, imho!
Bumpa en tråd är inte problemet, utan varför?? Många gånger bara för att få en post räknad.
Jag tror precis som många andra att höja antalet inlägg för att komma åt köp/sälj är ett bra förslag,
men framförallt öka tiden innan man får posta, kanske köp och sälj skall vara stängt tills man varit medlem
flera månader. Köp/Sälj skall vara en bonus som man kan ta del av när man har ett genuint intresse,
och visat detta under en tid. Tycker jag! Då försvinner nog ett flertal omotiverade bumpar...

Edit: Nej, invites tror jag inte på, det finns många med ett genuint intresse som kan hitta hit som inte har några kontakter tidigare på forumet.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte riktigt problemet, med växande antal medlemmer så slinker det väl alltid in en och annan stolle, det är priset man får betala för ett levande forum.

Ett alternativ kan ju vara att man måste ha minst lika många inlägg som @yonsson för att starta en tråd;)
 

Oniel

Panerai
Tror man får ta det onda med det goda. Alla ska vara välkomna oavsett kunskapsnivå. Sen kan man ju rensa upp betydligt mer än vad man gör idag. Tror ändå att man måste låta folk starta trådar där man frågar om sådant som andra kan tycka är strunt. Alla var noviser någon gång!
 
  • Like
Reactions: P-A

LS

Panerai
2-Faktor
Jag är ganska ny här på Ks och har säkert ställt både en och två dumma frågor, det tycker jag man ska få göra. Tråkigt dock med "ett ord"-inlägg bara för att få upp post-count, oftast för tillgång till K&S.

Ökat tidskrav för K&S känns som en bra lösning.

Fler moderatorer kan vara bra också, men se till att det modereras så KS-andan är kvar. Vad jag personligen tycker gör KS så trevligt är att det är högt i tak utan att det blir allt för mycket gnabb. Kan finnas en risk att moderera för mycket så det försvinner.
Lifestyle är lite som ett civiliserat Flashback :)
 

Lolle

Panerai
Jag är en väldigt ny medlem trots att jag faktiskt läst på forumet under ganska lång tid men endast skapade profilen nyligen.

För min del så har jag inget att sälja så KS påverkar mig inte nämnvärt men kan faktiskt hålla med om att det kan vara lämpligt med en kombination av postcount och tidsstyrning.

Själv är jag inte helt okunnig men ändå inte på samma nivå som många andra - känner jag inte att jag åtminstone har lite att tillföra så skriver jag ej, däremot läser jag aktivt och kan trycka gilla på de som skriver matnyttigt eller lägger in inspirerande bilder.

Jag skriver kanske något inlägg om dagen och kan vänta ut min tid men kan erkänna att jag lär skriva även under lifestyle när jag har tillgång till detta - varför? Jo det är helt enkelt så att jag har många intressen såsom cigarrer, mode/skor, champagne/whiskey mm och andra klocknördar har ofta förståelse och en liknande syn på dessa saker så jag tycker det är roligt att diskutera.

Invites skulle drabba mig och därför är det enkelt för mig att ej önska detta - egoist i grunden tydligen.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Är inte ett forum som detta ett bra och trevligt sätt att hitta likasinnade? Eller ska det vara en liten klubb för inbördes beundran för en liten skara som redan känner varandra?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag tycker många verkar resonera fullständigt bakvänt. Ni vill få bort meningslösa inlägg och onödiga bumpar av gamla trådar, samtidigt som ni vill höja gränsen för att kunna posta på vissa forumdelar som t.ex. Köp&Sälj - hur tänker ni då?

Postcountjakten skapar ju bara ännu mer onödiga inlägg. Ett konkret exempel; idag ville medlemmen Onsite24 lägga in en annons men hade inte tillräckligt med inlägg - resultat: han bumpade 20 gamla dammiga trådar med menlösa kommentarer och startade den femtioelfte tråden med frågan varför man inte kan posta på Köp&Sälj. Vad tror ni resultatet blir om gränsen höjs till 50 eller 200 inlägg? Är det verkligen ett problem att nya medlemmar lägger in nya fräscha klockor och klockprylar på Köp&Sälj? Varför vill så många så envist hindra nya medlemmar från att få tillgång till Köp&Sälj?

Vad hade hänt om gränsen för att posta på Köp&Sälj istället varit, hör och häpna, NOLL inlägg? Jo, Onsite24 hade kunnat posta sin annons direkt, vi hade fått en ny säljesannons vi aldrig hade sett tidigare - är det så hemskt? Samtidigt hade vi sluppit 20 menlösa trådbumpar samt ytterligare en tråd om varför man inte kan posta i K&S, vilket bara skapar ännu mer irritation och dålig stämning. Vill ni ha 50 menlösa trådbumpar istället? Eller 200?

Vill ni ha fler eller färre annonsörer på K&S? Visst, en del utnyttjar säkert bara möjligheten att annonsera gratis utan att i övrigt bidra till forumet, men är det verkligen så farligt egentligen? Är det att "bidra" att posta 20, 50 eller 200 skitinlägg? Vilket tror ni drar mest trafik till forumet - få annonser som bumpas i oändlighet eller många nya annonser? Så länge annonserna i sig uppfyller kraven så ser jag inget problem. Att kunna köpa/sälja på forumet kan dessutom vara en inkörsport till att börja delta mer aktivt på andra delar forumet.

Vad är förresten antalet poster egentligen ett mått på? Klockintresse? Klockkunskap? Engagemang? Pålitlighet? Fritid? Sysslolöshet?
Vill ni ha kvalitet eller kvantitet? Postcountjakt skapar bokstavligt talat bara tusentals meningslösa inlägg som vi hade sluppit utan detta "belöningssystem" - gäller inte bara Köp&Sälj utan även Hyllan.

Ta bort så många postcountbelöningar som möjligt = färre menlösa inlägg och trådbumpar.

Dessutom: "Höj postcountgränsen för inträde till Lifestyle"... Så att de klockintresserade på det här klockforumet får dras med ytterligare en mängd menlösa trådbumpar i Diskussion och Vintage för att någon ny medlem ska kunna snacka gympadojjor och kroppkakor i Lifestyle? Nej, tack! Lifestyle är bland det bästa som hänt forumet - eftersom jag aldrig sätter min fot där slipper jag numera all OT-skit.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Word @TorNet !!! Jag gillar ju att köpa klockor och om nån nyreggad vill annonsera är det kul. Ett jävla onödigt gnäll på ett grymt bra forum. Ignorera de som sprider dynga och är otrevliga och hjälp nykomlingar tillrätta så de känner sig välkomna. @the quiet man om du startar ett invite only forum för klockor så behöver du inte bjuda in mig, jag hänger hellre på ett öppet forum.
 
Topp