• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invites only?

Inträdeskrav.

  • Behövs!

    Röster: 34 23.6%
  • Jävla tråkgubbe!

    Röster: 110 76.4%

  • Totala väljare
    144

Hawk100

Rolex
Jag tycker många verkar resonera fullständigt bakvänt. Ni vill få bort meningslösa inlägg och onödiga bumpar av gamla trådar, samtidigt som ni vill höja gränsen för att kunna posta på vissa forumdelar som t.ex. Köp&Sälj - hur tänker ni då?

Postcountjakten skapar ju bara ännu mer onödiga inlägg. Ett konkret exempel; idag ville medlemmen Onsite24 lägga in en annons men hade inte tillräckligt med inlägg - resultat: han bumpade 20 gamla dammiga trådar med menlösa kommentarer och startade den femtioelfte tråden med frågan varför man inte kan posta på Köp&Sälj. Vad tror ni resultatet blir om gränsen höjs till 50 eller 200 inlägg? Är det verkligen ett problem att nya medlemmar lägger in nya fräscha klockor och klockprylar på Köp&Sälj? Varför vill så många så envist hindra nya medlemmar från att få tillgång till Köp&Sälj?

Vad hade hänt om gränsen för att posta på Köp&Sälj istället varit, hör och häpna, NOLL inlägg? Jo, Onsite24 hade kunnat posta sin annons direkt, vi hade fått en ny säljesannons vi aldrig hade sett tidigare - är det så hemskt? Samtidigt hade vi sluppit 20 menlösa trådbumpar samt ytterligare en tråd om varför man inte kan posta i K&S, vilket bara skapar ännu mer irritation och dålig stämning. Vill ni ha 50 menlösa trådbumpar istället? Eller 200?

Vill ni ha fler eller färre annonsörer på K&S? Visst, en del utnyttjar säkert bara möjligheten att annonsera gratis utan att i övrigt bidra till forumet, men är det verkligen så farligt egentligen? Är det att "bidra" att posta 20, 50 eller 200 skitinlägg? Vilket tror ni drar mest trafik till forumet - få annonser som bumpas i oändlighet eller många nya annonser? Så länge annonserna i sig uppfyller kraven så ser jag inget problem. Att kunna köpa/sälja på forumet kan dessutom vara en inkörsport till att börja delta mer aktivt på andra delar forumet.

Vad är förresten antalet poster egentligen ett mått på? Klockintresse? Klockkunskap? Engagemang? Pålitlighet? Fritid? Sysslolöshet?
Vill ni ha kvalitet eller kvantitet? Postcountjakt skapar bokstavligt talat bara tusentals meningslösa inlägg som vi hade sluppit utan detta "belöningssystem" - gäller inte bara Köp&Sälj utan även Hyllan.

Ta bort så många postcountbelöningar som möjligt = färre menlösa inlägg och trådbumpar.

Dessutom: "Höj postcountgränsen för inträde till Lifestyle"... Så att de klockintresserade på det här klockforumet får dras med ytterligare en mängd menlösa trådbumpar i Diskussion och Vintage för att någon ny medlem ska kunna snacka gympadojjor och kroppkakor i Lifestyle? Nej, tack! Lifestyle är bland det bästa som hänt forumet - eftersom jag aldrig sätter min fot där slipper jag numera all OT-skit.

Som ny på forumet (utan några planer på att annonsera i säljes och förmodligen inte heller i köpes) kan jag bara hålla med TorNet.
Vad som förvånat mig är dock detta bumpande av annonserna i säljes! Är jag helt käpprätt snett ute om jag tycker att det skulle räcka med att man bara fick bumpande dem en gång i veckan istället för en gång per dygn? Som det är nu märks det ju knappt när en ny annons kommer in eftersom den drunknar bland alla bumpande gamla annonser....
Det måste ju dessutom vara tidsödande för de av er som annonserar att varje dag måsta gå in och förnya annonser för att inte försvinna i "bumpbruset", ..... eller så är jag snett ute som vanligt.....
 
Word @TorNet !!! Jag gillar ju att köpa klockor och om nån nyreggad vill annonsera är det kul. Ett jävla onödigt gnäll på ett grymt bra forum. Ignorera de som sprider dynga och är otrevliga och hjälp nykomlingar tillrätta så de känner sig välkomna. @the quiet man om du startar ett invite only forum för klockor så behöver du inte bjuda in mig, jag hänger hellre på ett öppet forum.
Okej, tar det en gång till. Tänker varken starta ett eget forum eller lämna detta så du kan känna dig säker:rolleyes:
Har förklarat att invite only var lite förhastat och jag kanske borde ha valt "hårdare moderering" som alternativ. Faktum kvarstår dock att jag stör mig på vissa företeelser som kommit med forumets växande. Finns massor av bra förslag i denna tråd som skulle kunna göra det bästa svenska forumet alla kategorier ännu bättre.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Vad hade hänt om gränsen för att posta på Köp&Sälj istället varit, hör och häpna, NOLL inlägg? Jo, Onsite24 hade kunnat posta sin annons direkt, vi hade fått en ny säljesannons vi aldrig hade sett tidigare - är det så hemskt? Samtidigt hade vi sluppit 20 menlösa trådbumpar samt ytterligare en tråd om varför man inte kan posta i K&S, vilket bara skapar ännu mer irritation och dålig stämning. Vill ni ha 50 menlösa trådbumpar istället? Eller 200?

Men är Onsite24 enbart ute efter att spara en tjuga på att slippa annonsera på Blocket eller är han faktiskt genuint intresserad av att DISKUTERA klockor, vilket ett diskussionsforum i första hand är till för? Vad bidrar han med till forumet om hans enda syfte med att vara här är att slippa lägga ut 20 spänn och behöva förhandla med Blockets alla idioter? Dessutom, om nu vitsen med att ha en viss "sanity check" innan medlemmarna kan posta på Köp & Sälj är för att säkerställa smidiga problemfria affärer mellan entusiaster, vad kommer hända då? Jo ingen kommer ändå nappa på en annons från en nollpostare varför man kommer se den bumpas dagligen i evigheter.
 
Jag är medlem/bidrar till/medverkar i ett antal forum med olika inriktningar. Min ödmjuka inställning är att att ett forum som inte är öppet för alla från början blir en klubb för inbördes beundran...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Dessa trådar är bra! Jag håller inte med om invites men det ger upphov till diskussioner där admins kan plocka eussinen ur kakan och skapa ett ännu bättre forum.
Sedan är det svårt med 'onödiga inlägg'
Vad är ett onödigt inlägg liksom? Alla tycker nog olika där och vi ska ju som sagt inte mota bort de som är nya bara för att de skapar en tråd som heter 'bästa klockan för 5k'
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har också hjälpt till att moderera diverse forum, stora som små och måste säga att det är ganska hög klass på trådarna här sett till antal medlemmar.
Invite only är nog inte vägen att gå just här även om det skulle vara skönt ibland, sedan skulle det ju blir ett helt annat läge för sponsorerna också.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Jag har läst riktlinjerna men tills jag ser den här "Klockguden" anser jag att det finns tre admins och att han/det, lite grann som tomten, är en myt. :D
 

Jimpa

Panerai
Att man måste posta 20 inlägg för att lägga upp annons tycker jag känns rimligt så man slipper folk som t.ex. Tänkt sälja parfymklocka på blocket/tratten. för mig känns det även tryggare att kunna gå in på en "nyare" säljares profil och se hans 30st inlägg för att skapa mig en uppfattning om det verkar vara en person med likasinnat klockintresse. Vi snackar klockor för rätt mkt pengar ofta och ett litet egenintresse från en ny medlem att presentera sig i tråden för nykomlingar, läsa forumsregler/rekommendationer och tips osv känns självklar för mig om denne vill vara delaktig här. Jag skulle inte våga köpa en klocka utav någon som kastat upp en säljes annons som enda inlägg. Sen att det blir en skittråd ibland istället, (jag har gjort det i början också) men dom försvinner ju rätt fort.
 
P

Philippe Stern

Guest
Hängt här i ett år nu. Jag har inte uppfunnit hjulet på nytt. Det mest finns redan. Bra att använda forumet för att söka info samt läsa. Blir många tjatiga inlägg. Men jag brukar nu strunta i inlägg där folk vill ha hjälp med att välja en klocka.

Mitt första intryck var att det fanns många kunniga och nördar. Dessa var kul att läsa. Men sen även många wannabies som tror att KS är en penalistsajt och uppfostringsanstalt för nya medlemmar. Dryga översittare som ser sig själva som Guds gåva till KS. De behöver kamma sig. Kommer ofta med kritik mot mig om att jag inte bidrar med något i klockväg. Vad fan ska jag bidra med? Uppfinna ett nytt verk? Eller ska jag börja skriva hejarop och utläggningar om varför Seiko är bäst and fuck the rest? Fick t ex mycket kritik för att jag startade en insamling till KS-BCF där jag skänkte 2 kr per like. Nästan all kritik kom från gamla rävar.

Nej, ett klockforum utan självdistans och avslappnade personligheter är inte kul. Om det bara ska var klocknördar här så blir ni nog inte så många. Lifestyle är bra som sagt, för då slipper jag läsa om cigarrer då jag nästan aldrig är i Lifestyle. Om jag är där så klickar jag inte på cigarrtråden.

Ni som tycker att jag eller någon annan medlem suger, tryck på avataren och sen "Ignorera". Enkelt. Våga. Annars - be nice.

Jag är god mot de goda och ond mot de onda.

fantomen.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Hängt här i ett år nu. Jag har inte uppfunnit hjulet på nytt. Det mest finns redan. Bra att använda forumet för att söka info samt läsa. Blir många tjatiga inlägg. Men jag brukar nu strunta i inlägg där folk vill ha hjälp med att välja en klocka.

Mitt första intryck var att det fanns många kunniga och nördar. Dessa var kul att läsa. Men sen även många wannabies som tror att KS är en penalistsajt och uppfostringsanstalt för nya medlemmar. Dryga översittare som ser sig själva som Guds gåva till KS. De behöver kamma sig. Kommer ofta med kritik mot mig om att jag inte bidrar med något i klockväg. Vad fan ska jag bidra med? Uppfinna ett nytt verk? Eller ska jag börja skriva hejarop och utläggningar om varför Seiko är bäst and fuck the rest? Fick t ex mycket kritik för att jag startade en insamling till KS-BCF där jag skänkte 2 kr per like. Nästan all kritik kom från gamla rävar.

Nej, ett klockforum utan självdistans och avslappnade personligheter är inte kul. Om det bara ska var klocknördar här så blir ni nog inte så många. Lifestyle är bra som sagt, för då slipper jag läsa om cigarrer då jag nästan aldrig är i Lifestyle. Om jag är där så klickar jag inte på cigarrtråden.

Ni som tycker att jag eller någon annan medlem suger, tryck på avataren och sen "Ignorera". Enkelt. Våga. Annars - be nice.

Jag är god mot de goda och ond mot de onda.

fantomen.jpg
Cigarrtråden är ju grym! :)
 
Topp