• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Big Pilot - Gummisidan på läderband lossnar... hur göra?

Du ska höra av dig till den handlare du köpte klockan av tycker jag. De och ingen annan bör ta hand om problemet på bästa sätt för att göra dig nöjd. Någon annan än dem tycker jag inte har någon skyldighet att bistå med annat än möjligtvis beställning av nytt band
 
Ni glömde läsa tråden va?
:p
Jag får förtydliga mig, fick nog inte med allt jag ville säga med ett ord ;) Det är konstigt när folk börjar prata om att "kontakta tillverkaren", det ska endast göras om den man handlat från t.ex. gått i konkurs. I Sverige har vi en stark reklamationsrätt i och med konsumentköplagen. Så garantin spelar ingen större roll i liknande fall (garantin kan vara mer omfattande än kkl). Därför min rekommendation att reklamera. Och sen ska man inte behöva bry sig om vad tillverkaren säger, man har köpt en klocka av Nymans och inte av IWC.

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning."

Läs mer på:
http://www.konsumentverket.se/Globa...adda ner/Lathundar/konsumentkoplagen-2013.pdf
http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
 
Jag får förtydliga mig, fick nog inte med allt jag ville säga med ett ord ;) Det är konstigt när folk börjar prata om att "kontakta tillverkaren", det ska endast göras om den man handlat från t.ex. gått i konkurs. I Sverige har vi en stark reklamationsrätt i och med konsumentköplagen. Så garantin spelar ingen större roll i liknande fall (garantin kan vara mer omfattande än kkl). Därför min rekommendation att reklamera. Och sen ska man inte behöva bry sig om vad tillverkaren säger, man har köpt en klocka av Nymans och inte av IWC.

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning."

Läs mer på:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Lathundar/konsumentkoplagen-2013.pdf
http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
Du kan vända dig till tillverkaren direkt eftersom denne har gett garanti.
 
Bra att det löste sig som förväntat och skönt för oss alla att det bara blev en handfull inlägg från juridiska förståsigpåare.
 
Nä men exakt. Syftet var egentligen inte att börja diskutera konsumenträtt osv (vilket syftet sällan är även om dylika diskussioner tenderar att gå i den riktningen tämligen hastigt). Var mer en fundering kring om någon hade lite bättre koll än mig på hur man ser på läderband, dess förmodade livslängd och vad som kan vara rimligt att begära av en tillverkare kopplat till detta. Fick tydliga svar, men allra tydligaste svaret på frågan gav ju IWC samt Nymans. Strålande löst på alla sätt. Slutet gott, allting gott och förhoppningsvis får denna tråd somna om ordentligt. Till veckan blir det en tur tillbaka till butiken för att diskutera Blancpain och JLC. Är lite sugen på en findykare nu... :)
 
Senast ändrad:
Du ska höra av dig till den handlare du köpte klockan av tycker jag. De och ingen annan bör ta hand om problemet på bästa sätt för att göra dig nöjd. Någon annan än dem tycker jag inte har någon skyldighet att bistå med annat än möjligtvis beställning av nytt band
Vad jag vet så har IWC världsgaranti. Så varför inte vända sig till sin närmaste AD?
 
Jag får förtydliga mig, fick nog inte med allt jag ville säga med ett ord ;) Det är konstigt när folk börjar prata om att "kontakta tillverkaren", det ska endast göras om den man handlat från t.ex. gått i konkurs. I Sverige har vi en stark reklamationsrätt i och med konsumentköplagen. Så garantin spelar ingen större roll i liknande fall (garantin kan vara mer omfattande än kkl). Därför min rekommendation att reklamera. Och sen ska man inte behöva bry sig om vad tillverkaren säger, man har köpt en klocka av Nymans och inte av IWC.

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning."

Läs mer på:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Lathundar/konsumentkoplagen-2013.pdf
http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
Du har som butik rätt att kontakta leverantören av varan. Om kunden sedan är missnöjd med leverantörens svar är det då butiken som har felansvar och får ta det vidare. Att kolla med leverantör om en reklamation går igenom på dyrare varor är helt okej, då butiken har rätt att reparera(samma fel 3 gånger) om det blir oskäligt dyrt för butiken att pröjsa ut en ny vara på studs. Nu är ju ett band billigt, så då är det rätt givet att man bara tar hem ett nytt direkt iofs, men om det rört sig om mer pengar.

Svenska folkets tro att allt bara ska vara goodwill och gratis nya prylar oavsett pris och problem är en jävligt rutten inställning i grunden, butiken måste iaf få en chans att lösa problemet på ett sätt som funkar bra för bägge parter.
 
Du har som butik rätt att kontakta leverantören av varan. Om kunden sedan är missnöjd med leverantörens svar är det då butiken som har felansvar och får ta det vidare. Att kolla med leverantör om en reklamation går igenom på dyrare varor är helt okej, då butiken har rätt att reparera(samma fel 3 gånger) om det blir oskäligt dyrt för butiken att pröjsa ut en ny vara på studs. Nu är ju ett band billigt, så då är det rätt givet att man bara tar hem ett nytt direkt iofs, men om det rört sig om mer pengar.

Svenska folkets tro att allt bara ska vara goodwill och gratis nya prylar oavsett pris och problem är en jävligt rutten inställning i grunden, butiken måste iaf få en chans att lösa problemet på ett sätt som funkar bra för bägge parter.

Sorry för lite OT i tråden, men jag måste bara kommentera påståendet jag markerat ovan. Säljaren har inte rätt att försöka reparera samma fel 3 gånger som du skriver. Dom säger gärna det men så är inte fallet. Dom har 2 försök på sig och tredje gången samma fel uppstår så har kunden rätt att häva köpet eller kräva en ny vara. Det finns självklart undantag ifall felet inte kunnat påvisats vid en reparation etc.
Anledningen till att jag skriver är bara det att jag precis tvistat med elgiganten om just det, med hjälp av Konsumentverket så följde dom till slut lagen.
 
Sorry för lite OT i tråden, men jag måste bara kommentera påståendet jag markerat ovan. Säljaren har inte rätt att försöka reparera samma fel 3 gånger som du skriver. Dom säger gärna det men så är inte fallet. Dom har 2 försök på sig och tredje gången samma fel uppstår så har kunden rätt att häva köpet eller kräva en ny vara. Det finns självklart undantag ifall felet inte kunnat påvisats vid en reparation etc.
Anledningen till att jag skriver är bara det att jag precis tvistat med elgiganten om just det, med hjälp av Konsumentverket så följde dom till slut lagen.
Ok, 2 gånger då, men mer än så ska ju inte behövas om man är en rimlig butik...:)
 
Tillbaka
Topp