• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur - åsikter och tankar, finns det något speciellt att tänka på?

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jag har bestämt mig (tror jag) för att prova en IWC Ingenieur 3227-01 i stål.

Är det någon som äger/har ägt en som kan dela med sig lite av erfarenheter? Jag har läst ett par reviews på nätet.

Vad jag har förstått så finns det ingen mikrojustering i länken, är det något annat man bör tänka på?

Tack på förhand :)

(lånade bilder för att tråden inte ska vara helt värdelös)

comp_IWCBoxTests073-1.jpg

4493079802_7222c591d0.jpg

4492443163_bd50d6680f_z.jpg

comp_IWCBoxTests041-4.jpg
 

Isodor

Audemars
Ingen annan åsikt än att det är en snygg modell.

De uppdaterade väl den serien för ca 2 år sedan?

Hade gärna kunnat tänka mig en sådan med deras 7-dagarsverk men de är rätt stora har jag för mig? 45 mm?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är en gris :D Sålde min för att jag inte lyckade få den att sitta skönt, detta var nog för att den är stor & tung i kombination med avsaknad av micro-justering.

Råder dig till att försöka prova den live, om möjligt, innan du slår till
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Ingen annan åsikt än att det är en snygg modell.
De uppdaterade väl den serien för ca 2 år sedan?
Hade gärna kunnat tänka mig en sådan med deras 7-dagarsverk men de är rätt stora har jag för mig? 45 mm?

42 mm mäter denna och "Bing inge" mäter 45,5. Denna modell tillverkades endast mellan 2005-2009 om jag har fattat det rätt. Sedan kommer det nya versioner på Ingyn då och då, sist så släpptes några 40 mm varianter. http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-iwc-ingenieur-automatic-40mm

Råder dig till att försöka prova den live, om möjligt, innan du slår till

Tack för bra råd! Om någon i Stockholmsområdet skulle kunna tänka sig att hjälpa mig så bjuder jag på en öl såklart :)


Inhouse-verk?
Storlek?
Kostnad?
Snygg!!!

Storlek - 42 mm
Inhouse - yes!
Kostnad - fördelaktigt med tanke på att modellen har utgått och värdet lär stanna kvar om inte öka. (jag är en notorisk flippare så den lär ha fått vandra vidare innan jag ser varken värdeminskning/ökning)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ja, det är inhouse på 3227-01 men inte på kronografen. 3227 är verkligen vrålsnygg men tydligen väldigt tung + det där med infästningen till länk och avsaknad av microjustering.

Ska inte kosta mer än 30k tycker jag inkl. B&P.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Fan. Du har (snart hade?) en Bratte jag kollat länge på och du är på G att köpa en Ingy som jag suktat ännu längre efter. Bra smak! :mrcool:

Tyvärr vill den inte sitta bra på mina 16,5 cm. Skulle gärna prova den nya i 40 mm.
 

DrDre

Patek
Om man tycker att den är lite tung så kan man ju ta en titt på titanvarianten. Den har lite sportigare urtavla med lite röda detaljer. Tyvärr så fanns det bara med rem (vad jag kan komma ihåg i alla fall).
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
är på G att köpa en Ingy som jag suktat ännu längre efter. Bra smak! :mrcool:

Tyvärr vill den inte sitta bra på mina 16,5 cm. Skulle gärna prova den nya i 40 mm.

Cool! Vilken referens är du på jakt efter? Har också 16,5 cm men jag finner min nuvarande 42 mm SOH sitta perfekt (storleksmässigt). Jag har inga problem med mindre klockor, men 42 mm är max för mig.

Förstår jag dig rätt om att du har provat/ägt en 3227-01 men det satt bara inte bra på dig?
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Om man tycker att den är lite tung så kan man ju ta en titt på titanvarianten. Den har lite sportigare urtavla med lite röda detaljer. Tyvärr så fanns det bara med rem (vad jag kan komma ihåg i alla fall).

AMG-varianten går bort. Klarar inte av materialet titan tyvärr. Annars är det ett bra tips :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Cool! Vilken referens är du på jakt efter? Har också 16,5 cm men jag finner min nuvarande 42 mm SOH sitta perfekt (storleksmässigt). Jag har inga problem med mindre klockor, men 42 mm är max för mig.

Förstår jag dig rätt om att du har provat/ägt en 3227-01 men det satt bara inte bra på dig?
Sorry, menade att DU var på G att köpa en, inte jag tyvärr. Drog precis hem en SD så jag får lugna mig lite. SOH står dock högt på listan, perfekt på alla sätt och riktigt skön på armen.

Jepp, har provat en 3227-01 flera gånger (farsan hade en men blev av med den i höstas) och jag har även försökt justera länken efter konstens alla regler utan att det vill lira. Det blir verkligen antingen eller, FÖR löst (jag har inget emot att klockan har lite spelrum men i detta fallet blev det bara fel) eller oanvändbart tight. Tror att problemet ligger i att infästningen till länken bygger ytterligare samtidigt som den är tung och något klumpig.

Tycker dock att du ska göra ett försök själv och bilda en egen uppfattning för den är grymt snygg!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
...jag har även försökt justera länken efter konstens alla regler utan att det vill lira. Det blir verkligen antingen eller, FÖR löst (jag har inget emot att klockan har lite spelrum men i detta fallet blev det bara fel) eller oanvändbart tight.
Det där känner jag igen... kronan grävde sig ner i handleden för att den halkade ner på handleden, eller var den för tajt och blev sjukt obekväm

Blev lite bättre på läder, men den var toptung och hög, så den slank inte in under skjortan (som jag alltid har på jobbet). Resultatet blev att den låg och tryckte mot ovansidan av handen - sjukt störigt...
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Andrahandsvärdet är iskallt så läge att fynda begagnat på Blocket! Sällan någon schysst dyker upp dock.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
IWC Ingengieur är en grymt trevlig klocka.:)

Jag har provat igenom flera av modellerna, 3227-01 stål, 3725-01 stål chrono, 3227-03 (titan med strap), samt 3234-01 (ceramic bezel samt strap)

Samtliga är grymt välbyggda.

Den som är på foto i denna tråd är 3227-01 och den är precis som andra sagt rätt tung men personligen tycker jag inte det gör något då den är välbalanserad då även länken är solid och tung. Tyngden förstärker också känslan av kvalitet som jag tycker denna och många IWC utstrålar. På strap blir dock 3227-01 väldigt framtung.

Tyvärr så fanns det bara med rem (vad jag kan komma ihåg i alla fall).
Den finns även med titanlänk och heter då 3227-02
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Andrahandsvärdet är iskallt så läge att fynda begagnat på Blocket! Sällan någon schysst dyker upp dock.

Upplever inte andrahandsvärdet som sämre än för andra icke Sportrolex...

Ställer mig frågande om det någonsin är läge att fynda begagnade klockor på blocket ... ;)

Då det enligt många är en klassiker (speciellt 3227-01) och den inte längre tillverkas, så är det väl snarare så att det kan vara en klocka som skulle kunna gå upp i pris framöver.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Blev lite bättre på läder, men den var toptung och hög, så den slank inte in under skjortan (som jag alltid har på jobbet)..

Håller med om att den inte är så skjortvänlig. Precis som Panerai och andra stora klockor så går de inte alltid in under standard skjortan
 

JohanHLM

Rolex
Tycker den är grymt snygg och hade hellre köpt en sådan än en jämnårig sportrolex. Har inget emot titan normalt sett men just Ingenieur tycker jag helt klart gör sig bäst i stål. Känns som att man får väldigt mycket klocka för 30 papp. Lycka till i jakten!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tack för all hjälp och råd än så länge! KS när det är som bäst. Ser gärna fler "bra att tänka på"-tips.

Är det någon som har koll på vart man kan tänkas hitta länkbitar till 3227-01? Går det att beställa från AD eller finns det någon annan källa (ebay) där de brukar dyka upp?

Och en påminnelse - finns det någon Ingy-ägare i Stockholmsområdet så PM'a mig gärna! :)

Tack igen alla.
 

vekktah

Cartier
Har varit nära att slå till på en också, ruggigt cool.
Det som fått mig att avstå är att ingen jag känner behållit sin särskilt länge. Men på läder är den jävligt hårdrock och modellen är ju discontinued så det blir ju inte direkt fler. Har sett kompletta för så
Lite som 27k.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Har sett kompletta för så lite som 27k.

OK det låter billigt i mina öron.

Har en på gång, endast klocka, kort länk som saknar några bitar (men som kommer passa mig) i gott skick tillsammans med ett kevlarband med tillhörande lås som annars tillhör AMG-modellen. För ca 27500:-

Därför jag undrar hur lätt det är på att få tag i länkbitar utifall det blir flipp i framtiden.
 

demondave

Rolex
IWC brukar väl ha skapligt dyra kompletta länkar vad jag vill minnas, så risken är väl att även länkbitar kostar. Nu är det mest diverse piloter jag har tittat på, men risken är väl att det gäller ingenjörernas länk också. Hursom en fruktansvärt snygg klocka, verkligen något jag kan tänka mig på min handled framöver.
 

Sveddan

Breitling
Ja, den är hög och topptung, men med länken blir det ändå hyfsad balans. Har aldrig upplevt några problem med skavande krona eller svårigheter att få länken att passa.
Om man gillar gedigna, tunga stålklockor så är den ett mycket bra val. Något som jag verkligen gillar med den är att den funkar i de flesta sammanhang, 3227-01 kan vara både kostym och hårdrock.
Här är en halvtaskig bild på min.

 

Genta

Cartier
Väl värd att pröva. Design, urtavla och bra länk. Hade en under ett år, men den blev för obekväm i längden med sin tunga boett och, om jag minns rätt, skavsår pga att baksidan inte var slät.
 
Topp