• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur - val av referens

Vilken referens bör jag välja?

  • 4515

  • 3239

  • 3228

  • Annan referens


Resultatet är endast synligt efter enkät.

ybey

Omega
Go' kväll!

Har varit medlem på det här förträffliga forumet under en kortare tid och läst betydligt fler inlägg än jag författat.

Jag har en dröm om att någon gång få bära en AP RO, men pengamässigt så är det tyvärr en bit kvar dit :) På senare tid har jag helt snöat in på IWC ingenieur och det är här jag skulle vilja ha er hjälp!

Pga. Relativt smala handleder (ca. 17cm) i kombination med förkärlek till mindre ur, så går allt över 40mm bort. Vilka referenser bör jag titta på?

4515 midsize
PRO - Tilltalar mig då den enbart mäter 35mm samt har den väldigt levande tavlan.
CON - 35mm känns dock svårflippat i dagsläget där allt under 40mm anses för litet av många.
image.jpeg


3239
PRO - 40mm, bättre ur flippsynpunkt?
CON - Är inte helt övertygad av tavlan, känns lite meh i jämförelse med RO och ex. 4515 & 3228. Vet inte riktigt om jag föredrar kronskydden eller ej.
image.jpeg


3228
PRO - 40mm, fantastisk tavla, föredrar siffror istället för dubbelindex vid 12 & 6. Limiterad referens till 500-600 upplagor om jag minns rätt. Samt att jag personligen gillar glas baksidan, men kanske inte på bekostnad av 3mm på höjden..
CON - 13mm tjocklek istället för 10mm på övriga referenser. Vad säger ni kunniga? I min bok borde denna referens vara den mest åtråvärda men är det tjockleken i kombination med gladbaksidan som avskräcker?
image.jpeg


Så, vad tycker panelen? Runt 40k är mitt tak, så vissa referenser går ju bort pga. det, men vill ända höra om dessa referenser.

Tack på förhand!

//Niclas
 

sir alex

Panerai
Den enda jag provat av dessa är 3239 och den tyckte jag var smått fantastiskt. Älskar enkelheten i urtavlan i kombo med den gedigna stållänken. Den bärs mindre än en 40 mm Rolex så den kommer att sitta perfekt på dina handleder. Mitt tips är att besök närmsta AD och testa.
 

jabla

Sarlacc
Köpte en 3239, varit en klar favorit hos mig sen den kom men vi klickade inte på grund av länkens justeringsmöjligheter. Bara att sätta dit en halvlänk eller inte, men själva länkjusteringen får 5 Helsingborgsöl av 5 så jag tycker du skall prova en. Är säkert väldig individuellt hur man upplever den, jag ville verkligen älska den men jag gav den chans.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Min röst går också till 3239, gärna med guld index för att liva upp tavlan lite.
Med en höjd på 10mm (?) så sitter den väldigt snyggt på handleden. Smiter åt perfekt och blir inte så "bulkig" som en del sportklockor tenderar att vara.
Säger som de andra, prova hos närmaste IWC AD, tror inte du kommer att bli besviken :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Glöm den lilla fjutten 4525. Rena damstorleken på en sportklocka. Även till formen och således utseendet drar den åt damhållet oberoende av storleken.. 3239 är däremot ett mycket trevligt ur!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft 3239 vit med guldindex. Supernice klocka på alla sätt.
Att den är tunn är lite av poängen. köp!
/j
 

ybey

Omega
3239 med guldvisare & index anser jag.
Jag gillar den bäst av alla ingenjörer.

Det lutar åt denna, men tycker att 40mm känns lite stort på mina små handleder. Men man vänjer sig väl.. Problemet är att de andra referenserna inte går att se irl så de spökar lite. Främst är det tavlan på 3239 som jag upplever som aningen platt
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Köpte en 3239, varit en klar favorit hos mig sen den kom men vi klickade inte på grund av länkens justeringsmöjligheter. Bara att sätta dit en halvlänk eller inte, men själva länkjusteringen får 5 Helsingborgsöl av 5 så jag tycker du skall prova en. Är säkert väldig individuellt hur man upplever den, jag ville verkligen älska den men jag gav den chans.

Ja, det är verkligen synd att de inte har någon microjustering på länken. I övrigt är det ju en riktigt fin länk.

Men är det bara jag som varje gång jag tittar på den tänker "shit vilken snygg klocka, vad synd att det inte är en RO eller Nautilus"...? Den känslan gnager lite i mig. Jag tror aldrig jag kommer att kunna med att hosta upp så mycket pengar som en RO eller Nautilus kräver och jag skulle nog heller aldrig känna mig bekväm att ha en så dyr klocka i vardagen. Men ändå kan jag inte låta bli att jag den senaste veckan jagats lite av känslan att min 3239 är en "nästanklocka". Någon mer som funderar i samma banor?

/Henrik
 

ybey

Omega
Ja, det är verkligen synd att de inte har någon microjustering på länken. I övrigt är det ju en riktigt fin länk.

Men är det bara jag som varje gång jag tittar på den tänker "shit vilken snygg klocka, vad synd att det inte är en RO eller Nautilus"...? Den känslan gnager lite i mig. Jag tror aldrig jag kommer att kunna med att hosta upp så mycket pengar som en RO eller Nautilus kräver och jag skulle nog heller aldrig känna mig bekväm att ha en så dyr klocka i vardagen. Men ändå kan jag inte låta bli att jag den senaste veckan jagats lite av känslan att min 3239 är en "nästanklocka". Någon mer som funderar i samma banor?

/Henrik

Det är en rädsla jag har, men som det brukar låta på det här forumet så är det väl roligare att ha en nästanklocka i väntan på att ev. kunna skaffa gralen. Och då känns det väl ok att det är just en nästanklocka? :)
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Det är en rädsla jag har, men som det brukar låta på det här forumet så är det väl roligare att ha en nästanklocka i väntan på att ev. kunna skaffa gralen. Och då känns det väl ok att det är just en nästanklocka? :)

Jo, det kan nog vara så. Och i mitt fall tror jag aldrig att jag kommer att ha den där graalen, för rent rationellt går det lite över min smärtgräns. Men ändå... Det är svårt när man väl har börjat tänka i vissa banor :) Första veckan var jag skitnöjd med min 3239. Och även om jag fortfarande är det, så tänker jag lite för ofta på vad den inte är än vad den faktiskt är. Men jag hoppas att det är övergående för det är en helt fantastisk klocka egentligen. Helt frikopplat från allt annat är det nog den mest lyckade klocka jag ägt. Balans, utseende, känsla, kvalitet. Allt stämmer. Så lycka till med ett eventuellt köp. Jag tror inte du kommer att bli missnöjd.

/Henrik
 

ybey

Omega
Jo, det kan nog vara så. Och i mitt fall tror jag aldrig att jag kommer att ha den där graalen, för rent rationellt går det lite över min smärtgräns. Men ändå... Det är svårt när man väl har börjat tänka i vissa banor :) Första veckan var jag skitnöjd med min 3239. Och även om jag fortfarande är det, så tänker jag lite för ofta på vad den inte är än vad den faktiskt är. Men jag hoppas att det är övergående för det är en helt fantastisk klocka egentligen. Helt frikopplat från allt annat är det nog den mest lyckade klocka jag ägt. Balans, utseende, känsla, kvalitet. Allt stämmer. Så lycka till med ett eventuellt köp. Jag tror inte du kommer att bli missnöjd.

/Henrik

Ja, vi får hoppas att du kommer till ro med din ingy också! Vilken tavla har du btw? Rädd att vita, som jag är svag för, kan bli för mycket sommarklocka? Den svarta är också riktigt läcker och kanske mer allround.. Det är svårt det här :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, det är verkligen synd att de inte har någon microjustering på länken. I övrigt är det ju en riktigt fin länk.

Men är det bara jag som varje gång jag tittar på den tänker "shit vilken snygg klocka, vad synd att det inte är en RO eller Nautilus"...? Den känslan gnager lite i mig. Jag tror aldrig jag kommer att kunna med att hosta upp så mycket pengar som en RO eller Nautilus kräver och jag skulle nog heller aldrig känna mig bekväm att ha en så dyr klocka i vardagen. Men ändå kan jag inte låta bli att jag den senaste veckan jagats lite av känslan att min 3239 är en "nästanklocka". Någon mer som funderar i samma banor?

/Henrik
Näe.
 

sir alex

Panerai
Ja, det är verkligen synd att de inte har någon microjustering på länken. I övrigt är det ju en riktigt fin länk.

Men är det bara jag som varje gång jag tittar på den tänker "shit vilken snygg klocka, vad synd att det inte är en RO eller Nautilus"...? Den känslan gnager lite i mig. Jag tror aldrig jag kommer att kunna med att hosta upp så mycket pengar som en RO eller Nautilus kräver och jag skulle nog heller aldrig känna mig bekväm att ha en så dyr klocka i vardagen. Men ändå kan jag inte låta bli att jag den senaste veckan jagats lite av känslan att min 3239 är en "nästanklocka". Någon mer som funderar i samma banor?

En Ingy kommer aldrig vara en "nästanklocka". Det är enligt mig en hörnsten i en klocksamling precis som en Sub eller en Speedmaster. Det är ingen lyxstålis som en AP RO utan en klocka som ska användas varje dag. Dessutom mer unik än många andra klassiker.
 

sir alex

Panerai
Ingyn är en klassiker precis som en Sub eller en Speedmaster. Det är lika mycket " the real deal " som allt det andra Genta designade.
 
Topp