• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC Ingenieur - val av referens

Vilken referens bör jag välja?

• 4515

• 3239

• 3228

• Annan referens

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Japp röd här med ;)
IMG_20150823_151504.jpg
Vill ha samtliga klockor på den bilden. Vackert.

Den blå är alldeles fantastisk och jag hoppas att det blir min nästa klocka. Det enda som skulle göra det helt perfekt är blå bakgrundsfärg i datumrutan med vit text. Den ligger nära de andra i ordinarie listpris men tyvärr en hel del över i begpris.

IMG_6797.JPG

IMG_6798.JPG

Riktigt snygg! Men jag håller med dig - datumrutan borde varit mer harmonisk.

/Henrik

Hade ingen aning om att den även fanns i blått. Jag har aldrig förstått varför de inte färgharmoniserar datumet. Vet någon? Är det så dyrt?

3239 är riktigt fin! svårt val av färg men personligen hade jag nog valt den svarta, fungerar hela året runt:) älskar hur index och visare "poppar" på alla färgerna!

Ja, det är verkligen synd att de inte har någon microjustering på länken. I övrigt är det ju en riktigt fin länk.

Men är det bara jag som varje gång jag tittar på den tänker "shit vilken snygg klocka, vad synd att det inte är en RO eller Nautilus"...? Den känslan gnager lite i mig. Jag tror aldrig jag kommer att kunna med att hosta upp så mycket pengar som en RO eller Nautilus kräver och jag skulle nog heller aldrig känna mig bekväm att ha en så dyr klocka i vardagen. Men ändå kan jag inte låta bli att jag den senaste veckan jagats lite av känslan att min 3239 är en "nästanklocka". Någon mer som funderar i samma banor?

/Henrik
Jag gick själv och köpte graalen efter mycket sparande samt en utbetalning av innestående semester vid byte av jobb. Utmaningen med att bära runt på en klocka värd en ansenlig summa pengar samt personligt symbolvärde (år av slit och drömmande) ska VERKLIGEN tas med i beaktande. Jag älskar den, men sitter ändå och tittar runt efter andra både tåligare och billigare klockor. Det är ärligt talat lite jobbigt att bära den i vissa sammanhang då man är rädd om den.... Ingen aning om jag kommer orka med att sälja min älskling (klockan alltså, inget annat) och köpa något annat, men ville bara delge mina tankar kring RO/Nautilus och "nästanklockan". Tycker 3239 i svart är en sanslöst fin klocka. Allround, perfekt storlek, bra balans mellan tool och dress, tålig, vettigt andrahandsvärde, inte alltför dyr att serva, bra i pris. Massor med fördelar. Skulle man sälja sin själ, sin kropp (om någon skulle vilja ha den) samt hälften av alla ens ägodelar och hosta upp en Nautilus är jag inte helt säker på att tillvaron skulle bli så mycket bättre/roligare/enklare. Även om det är en förhäxande vacker klocka... Jag säger 3239 i svart! Om du inte klämmer till på en Ingy med in house förstås. :)

Jag gick själv och köpte graalen efter mycket sparande samt en utbetalning av innestående semester vid byte av jobb. Utmaningen med att bära runt på en klocka värd en ansenlig summa pengar samt personligt symbolvärde (år av slit och drömmande) ska VERKLIGEN tas med i beaktande. Jag älskar den, men sitter ändå och tittar runt efter andra både tåligare och billigare klockor. Det är ärligt talat lite jobbigt att bära den i vissa sammanhang då man är rädd om den.... Ingen aning om jag kommer orka med att sälja min älskling (klockan alltså, inget annat) och köpa något annat, men ville bara delge mina tankar kring RO/Nautilus och "nästanklockan". Tycker 3239 i svart är en sanslöst fin klocka. Allround, perfekt storlek, bra balans mellan tool och dress, tålig, vettigt andrahandsvärde, inte alltför dyr att serva, bra i pris. Massor med fördelar. Skulle man sälja sin själ, sin kropp (om någon skulle vilja ha den) samt hälften av alla ens ägodelar och hosta upp en Nautilus är jag inte helt säker på att tillvaron skulle bli så mycket bättre/roligare/enklare. Även om det är en förhäxande vacker klocka... Jag säger 3239 i svart! Om du inte klämmer till på en Ingy med in house förstås. :)

Vettigt andrahandsvärde är väl kanske att ta i?

Vettigt andrahandsvärde är väl kanske att ta i?
+1. Däremot kan man ju fundera på hur mycket något tappar i pris i procent kontra faktiska kronor. Visst, många Rolex samt AP och PP ökar ju till och med i värde, men hellre kanske köpa en som är listad för 60 som det finns prutmån på och tappa 15-20' än att tappa 50' på en som är listad 120' tänker jag. Men då tittar man ju på en helt annan typ av klocka så jämförelsen haltar naturligtvis monumentalt.

Jag slog till på en 3239 men sålde den efter några månader. Vi klickade inte riktigt sådär som man bör. Vet inte varför men ibland blir det ju så. Jag ersatte den med en Omega SM300 Master Co-axial och den är jag väldigt nöjd med.

/Henrik

Jag slog till på en 3239 men sålde den efter några månader. Vi klickade inte riktigt sådär som man bör. Vet inte varför men ibland blir det ju så. Jag ersatte den med en Omega SM300 Master Co-axial och den är jag väldigt nöjd med.

/Henrik
Bra där! Man ska absolut flippa om man inte känner klicket. En klocka ska älskas och bäras, annars gör den större nytta hos någon annan. Ett fint val gjorde du också.

Undrar när IWC känner pressen att sätta in ett prisvärt in-house-urverk i 3239. De måste ju känna pressen när allt fler tillverkade övergår till att erbjuda in-house utan överpriser.

Som de flesta andra här är 3239 för övrigt det självklara valet, mycket fin klocka med grym AR :)

Undrar när IWC känner pressen att sätta in ett prisvärt in-house-urverk i 3239. De måste ju känna pressen när allt fler tillverkade övergår till att erbjuda in-house utan överpriser.

Som de flesta andra här är 3239 för övrigt det självklara valet, mycket fin klocka med grym AR :)
Så länge som 3239 säljer bra så känner de nog ingen vidare press... Jag misstänker att 3239 säljer bra. Vad som skulle kunna få dom att gå inhouse är väl om ETA pressar priserna till en sådan nivå att IWC ser mer fördelar än nackdelar med att utveckla eget. För i dagsläget har de väl inte något inhouse verk som passar i 40x10mm?

Jag går i samma tankar som du och har redan bestämt att det blir en Ingy som nästa klocka. Mina två alternativ är 3228 och 3239(06). Älskar siifrorna på 3228 och kronskydden på 3239, vilket håller på att göra mig smått galen. I dagsläget leder 3239 men det kommer att bli smått omöjligt att göra valet i slutändan...

Äger även jag en 3239, har just den som flera redan rekat med ljus urtavla och guldfärgade index. Klockan sitter som smäckat på handleden och trots att den väger som en rejäl sportklocka märks den inte på armen! Urtavlan är inte så "platt" som man kan tro, urtavla är inte vit-vit utan lite champagnenyans återfinns, den intre markerade cirkeln gör även den så att den får ett litet djup. Bifogar en bild på min som jag tycker ger en bra återgivning av klockans verkliga intryck.
image.jpeg

Tillbaka
Topp