• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Coolt!

Hämtade ut min gamla Aquatimer från service idag. Första servicen efter att ha köpt den ny 2001:) Varför byts kronan ut egentligen? Slits den?

Kronan byts ofta då det är en extern komponent som justeras ganska ofta och det är helt enkelt en billig garanti för IWC att ofta inkludera den för att säkerställa vattentäthet. Skär sig gängan i den gamla kronan med gängan i den nya kronhalsen (Som alltid byts ut) så är detta ett typiskt ställe som kan orsaka problem med vattentäthet.

Någon annan som sneglat mot dubbelkronografen i Ceratanium? Har försökt hitta en att klämma på ett tag nu och lyckas inte hitta en enda butik som har den inne, inkl flaggskeppet i Zürich. Provade den vanliga 44mm-kronon i keramik och gillade formfaktorn och designspråket. Stör mig på knappar och spänne i annan färg vilket ju är fixat på Cerataniumklockan. Och förutom denna finns bara två svårfångade limited editions i samma material

@Echo Delta , har du jobbat på nån iw3718-15 eller annan Cerataniumdinka?

Fick också höra att en re-release av iw3705 limited 999st är på gång, fast 41mm istället för 39mm. Dock i liknande prisklass som dubbelkronografen...

Har inte fått jobba med några i Ceratanium ännu!

Ingenieur - IW380802
A0042E0E-E83D-4C9C-84B5-AED1EF1D3B4F.jpeg

Har inte fått jobba med några i Ceratanium ännu!
Hur tillverkas det egentligen? Tycker de är så svävande med det i allt PR material. Materiallära ligger mig varmt om hjärtat, höll på att trilla av stolen när jag såg hur Hublots magic gold skapas. Ceratanium tycks vara nån form av diffusionshärdat titan, men de pratar om någon fasövergång som ska ske i processen. Reddit spekulerar i att det istället för att diffundera in atomer från en omgivande gas kan användas någon form av PVD beläggning innan den går in i ugnen men jag hittar ingen bekräftelse på det. Har ni på insidan någon mer detaljerad beskrivning av processen och det resulterande materialet? Oklart hur tjockt ytterlagret blir t.ex.

Slängde på ett lite grövre band,
Hur tillverkas det egentligen? Tycker de är så svävande med det i allt PR material. Materiallära ligger mig varmt om hjärtat, höll på att trilla av stolen när jag såg hur Hublots magic gold skapas. Ceratanium tycks vara nån form av diffusionshärdat titan, men de pratar om någon fasövergång som ska ske i processen. Reddit spekulerar i att det istället för att diffundera in atomer från en omgivande gas kan användas någon form av PVD beläggning innan den går in i ugnen men jag hittar ingen bekräftelse på det. Har ni på insidan någon mer detaljerad beskrivning av processen och det resulterande materialet? Oklart hur tjockt ytterlagret blir t.ex.

Ska vara helt ärlig och säga att jag inte har någon aning. Har inte jobbat med Ceratanium ännu och det är inte riktigt något de lär ut till alla anställda på den nivån riktigt att alla vet hur materialet är på en teknisk nivå.

Har varit ute efter en klassisk pilotklocka ganska länge. Funderade på många olika märken som Sinn, Stowa etc men det blev till slut en IWC :) Köpte den igår och än så länge är jag riktigt nöjd. Idag fick den även följa med på sin första flygtur!

IW326803 Spitfire
C0466E6D-A362-4534-A6DB-A3E4690323EE.jpeg
DFEFBCCB-D650-49C9-A402-E7B79F14DD01.jpeg
57CA8FD5-048B-404A-9C93-4257604516A2.jpeg

Har varit ute efter en klassisk pilotklocka ganska länge. Funderade på många olika märken som Sinn, Stowa etc men det blev till slut en IWC :) Köpte den igår och än så länge är jag riktigt nöjd. Idag fick den även följa med på sin första flygtur!

IW326803 Spitfire
Fasen vad snygg!! Stort grattis 😁

• Like
Reactions: E.T

IW326803 Spitfire
Hyll hyll! Riktigt fin klocka! Grattis

IW326803 Spitfire
Den är bra och är väldigt trevligt med 72 timmar gångreserv! Hade min på textil i början och bytte sen till läder och har inte funderat på att byta tillbaka efter det.

IW326803 Spitfire
Riktigt fin klocka och bra bilder!! 👌 Grattis!

Den är bra och är väldigt trevligt med 72 timmar gångreserv! Hade min på textil i början och bytte sen till läder och har inte funderat på att byta tillbaka efter det.
Ska beställa hem ett par band för att testa men den verkar trivas riktigt bra på läder ja!
Hyll hyll! Riktigt fin klocka! Grattis
Riktigt fin klocka och bra bilder!! 👌 Grattis!
Tack så mycket!

Antar att du redan sett denna:

Pratade med herren i videon idag (jobbar själv på huvudkontoret). Det är såklart mycket som är hemligt, men någon PVD eller annan ytbehandling ingår inte i processen.
Om du har några specifika frågor som rimligtvis går att svara på utan att röja företagshemligheter kan jag vidarebefordra dem.

Min keramik-ingenjör (pre-ceratanium) säger hej:
IMG_20201026_114844.jpg

Pratade med herren i videon idag (jobbar själv på huvudkontoret). Det är såklart mycket som är hemligt, men någon PVD eller annan ytbehandling ingår inte i processen.
Om du har några specifika frågor som rimligtvis går att svara på utan att röja företagshemligheter kan jag vidarebefordra dem.

IMG_20201026_114844.jpg

Har sett videon, men det är nånting han inte säger :)
Enligt honom är processen alltså:

Fräs ut formen ur obehandlat titan
Blästring
Värmebehandling där den får sin svarta färg - Vilket tyder på en atmosfär rik på... Vad?
Detta ger hög hårdhet på ytan - Jaså, tack vare vilken process då?
Yttersta lagret BLIR keramiskt säger han. Blir det verkligen det genom kemisk reaktion eller blir det bara hårt på ett sätt som liknar keram?

Det jag är nyfiken på är väl i princip kring de sakerna där de inte säger rakt ut vad som händer. Handlar det om diffusionshärdning, alltså att man har en atmosfär i ugnen som är rik på någonting som diffunderar in i metallen och stör kristallstrukturen -> ökad hårdhet? Exempelvis kugghjul kan ofta härdas på detta vis. Ger bra seg insida men otroligt slitstark hård yta. Det som talar emot det i mina ögon är hur kolsvart det blir. Är det fråga om denna process vore det kul att höra vad det är :)
Eller om det faktiskt är en reaktion där ett ämne i atmosfären i ugnen binder till titanatomerna och bildar... Ja, vadå? Titanoxid/titandioxid verkar det ju inte vara i så fall då det är kritvitt.

Har du tillgång till några metallurger i din närhet förstår de direkt om du frågar dem om det är fråga om diffusion eller om ytan faktiskt genomgår nya bindningar och bildar en faktisk keram.
Man blir ju lite tokig när reklammaterialet är så nerdummat att det egentligen inte säger nåt mer än "detta material är coolt och vi gör nånting i en ugn".

Tack för svar, riktigt kul med lite folk på insidan :)

Blästring
Värmebehandling där den får sin svarta färg - Vilket tyder på en atmosfär rik på... Vad?
Yttersta lagret BLIR keramiskt säger han. Blir det verkligen det genom kemisk reaktion eller blir det bara hårt på ett sätt som liknar keram?

Det jag är nyfiken på är väl i princip kring de sakerna där de inte säger rakt ut vad som händer. Handlar det om diffusionshärdning, alltså att man har en atmosfär i ugnen som är rik på någonting som diffunderar in i metallen och stör kristallstrukturen -> ökad hårdhet? Exempelvis kugghjul kan ofta härdas på detta vis. Ger bra seg insida men otroligt slitstark hård yta. Det som talar emot det i mina ögon är hur kolsvart det blir. Är det fråga om denna process vore det kul att höra vad det är :)
Eller om det faktiskt är en reaktion där ett ämne i atmosfären i ugnen binder till titanatomerna och bildar... Ja, vadå? Titanoxid/titandioxid verkar det ju inte vara i så fall då det är kritvitt.

Har du tillgång till några metallurger i din närhet förstår de direkt om du frågar dem om det är fråga om diffusion eller om ytan faktiskt genomgår nya bindningar och bildar en faktisk keram.
Man blir ju lite tokig när reklammaterialet är så nerdummat att det egentligen inte säger nåt mer än "detta material är coolt och vi gör nånting i en ugn".

Jag gillar nördnivån på ditt inlägg ! :)
Det förtjänar ett svar.
Jag fick strikta riktlinjer på vad vi kan dela, men here we go:
Det är syreatomerna i omgivningsluften som diffunderar in i metallen, som för övrigt inte är rent titan utan en legering. Den svarta färgen är en biprodukt av processen... Mer fick jag inte.

Förstår att det inte svarar på din fråga egentligen, men IWC kommer hålla hårt i materialsammansättningen och detaljer om hur processen funkar.

Det förtjänar ett svar.
Det är syreatomerna i omgivningsluften som diffunderar in i metallen, som för övrigt inte är rent titan utan en legering. Den svarta färgen är en biprodukt av processen... Mer fick jag inte.

Förstår att det inte svarar på din fråga egentligen, men IWC kommer hålla hårt i materialsammansättningen och detaljer om hur processen funkar.
:D Det svarade ju alldeles utmärkt på frågan! Det var ju själva konceptet jag var nyfiken på, och det redde du ju ut alldeles utmärkt.
Att diffusionshärdning får materialet att mörkna är ju inget ovanligt i sig, men jag har aldrig sett en så dramatisk effekt. De har väl förstås labbat länge och väl med legeringen, men det är verkligen en cool effekt. Och fantastiskt mycket bättre koncept än faktisk keramik i mina ögon. Yta som är ungefär likvärdigt hård, men seg kärna. Ungefär optimala materialegenskaper, om än lite dyrt och omständigt att producera. Vilket så klart rimmar väl med en premiumprodukt!

EDIT: Glömde ju tacka för att du tog dig tid att fråga, vi är kanske inte jättemånga som är insnöade på materiallära så jag förstår fullt ut att det inte var detaljer som var intressanta nog att nå marknadsföringsmaterialet men det är riktigt kul att det finns nördservice nog för att luska fram det ändå!

Då detta verkar vara expertråd om IWC så kanske någon här vet vilken modell detta kan vara, inköpt runt slutet 1950 - början 1960 enligt min far som jag erhållit den ifrån.

Bilagor

• 75C227E3-9E7A-499E-B8C2-6355366291C2.jpeg
    75C227E3-9E7A-499E-B8C2-6355366291C2.jpeg
    322.5 KB · Visningar: 19
  • 06D171CB-269E-4968-997C-D79F53D8D3FC.jpeg
    06D171CB-269E-4968-997C-D79F53D8D3FC.jpeg
    954.3 KB · Visningar: 17

IMG_20201026_114844.jpg

Blästring

Det förtjänar ett svar.

:D Det svarade ju alldeles utmärkt på frågan! Det var ju själva konceptet jag var nyfiken på, och det redde du ju ut alldeles utmärkt.
Att diffusionshärdning får materialet att mörkna är ju inget ovanligt i sig, men jag har aldrig sett en så dramatisk effekt. De har väl förstås labbat länge och väl med legeringen, men det är verkligen en cool effekt. Och fantastiskt mycket bättre koncept än faktisk keramik i mina ögon. Yta som är ungefär likvärdigt hård, men seg kärna. Ungefär optimala materialegenskaper, om än lite dyrt och omständigt att producera. Vilket så klart rimmar väl med en premiumprodukt!

EDIT: Glömde ju tacka för att du tog dig tid att fråga, vi är kanske inte jättemånga som är insnöade på materiallära så jag förstår fullt ut att det inte var detaljer som var intressanta nog att nå marknadsföringsmaterialet men det är riktigt kul att det finns nördservice nog för att luska fram det ändå!

Nörderiets nivå från er Wisses får mig att vilja impulsbeställa en IWC på studs👨‍🔬 :D
thanx guys!

Shit vilken givande diskussion! Tack! En fråga från en nörd med humanitär utbildning: vad skulle hända vid en hårdare smäll om kärnan är segare - blir det en buckla istället för en djupare repa då ytan är hårdare än kärnan? Rent teoretiskt alltså.

Wow, tack @Leiflicious och @Schweizarn för upplysande info. Har spikat en Top Gun Doppelkrono Ceratanium nu. Fick höra 20-90v leveranstid dock... eh.

Tyvärr är Sverige inte prio vid nylanserade, fick vänta 7månader på min bronsflygare. Det var då nr 2 som kom till Sverige. Klocka nr 1 såldes direkt vid lanseringen. När produktionen är igång, de stora länderna fått sin andra omgång, då kan Sverige förväntas få lite volym.

Kan du, så åk till Schaffhausen, butiken vid fabriken har ”alltid” ett ex, då de skall ha hela sortimentet, med då utan rabatt. Värt att kolla upp, samt maila och reservera före resan.

Tyvärr är Sverige inte prio vid nylanserade, fick vänta 7månader på min bronsflygare. Det var då nr 2 som kom till Sverige. Klocka nr 1 såldes direkt vid lanseringen. När produktionen är igång, de stora länderna fått sin andra omgång, då kan Sverige förväntas få lite volym.

Kan du, så åk till Schaffhausen, butiken vid fabriken har ”alltid” ett ex, då de skall ha hela sortimentet, med då utan rabatt. Värt att kolla upp, samt maila och reservera före resan.

Jag hade kunnat få den via IWC-butiken i Zürich (som fö är Richemont-ägd och inte en franchise. Riktigt snyggt flaggskepp efter renoveringen även om den inte är stor) inom ett pr veckor, och det är lite billigare än i Sverige, men jag suktar inte efter andra IWC just nu. Köpa hos AD med flera märken ger ju credd gentemot ev annat man vill ha som kan vara svårt att få tag på.

Shit vilken givande diskussion! Tack! En fråga från en nörd med humanitär utbildning: vad skulle hända vid en hårdare smäll om kärnan är segare - blir det en buckla istället för en djupare repa då ytan är hårdare än kärnan? Rent teoretiskt alltså.
Det är en bra fråga faktiskt. Oftast borde den härdade ytan vara så tunn att den snällt deformeras tillsammans med det underliggande mjukare materialet. Det är ju en gradvis mjuknande effekt mellan materialen och inte en tydlig gräns. Jag blev faktiskt nyfiken och kikade i min gamla materialbok men där stod ingenting om vanliga failure modes. Faktum är att det verkar finnas väldigt lite om specifika känsligheter för denna typ av härdning. Vill du googla lite är det i princip Case Hardening det handlar om, med Diffusion som process. Hur atomerna tar plats i kristallstrukturen vet vi ju inte men jag hade gissat utifrån magkänsla på Interstitional snarare än Substititional. All min litteratur är på engelska så jag vågar mig inte på att chansa på en översättning så ha överseende med svengelskan :D jag satte stor bokstav på allt som kan vara intressanta söktermer för den nyfikne.
Nästan all litteratur behandlar stål och att diffundera in antingen kol eller kväve, det sistnämnda vet jag är poppis i kugg. Titan däremot finns bara ett par rapporter på och då i sammanhanget medicinteknik, jag gissar att det är så dyrt och eländigt att man generellt undviker det som pesten. Perfekt i en lyxprodukt där overkill är en del av säljpitchen :)
Det Sinn kallar Tegiment är samma process som beskrivits ovan, men de gör det ju på billigare material. Handlar nog om kol i stål där, så inget exotiskt men principiellt borde det bete sig liknande. Jag hittar inget från konsumenter om problem med krackelering av ytan men i deras fall finns ju faktiskt rapporter om att folk fått små bucklor vid hårda slag. Förstås inte 1:1 mot det IWC gör eftersom man genom koncentration av gas och olika temperaturer och tid bestämmer hur hög koncentration och hur långt in, men har de gjort liknande avvägningar kan man nog utgå ifrån att även Ceratanium borde bete sig något liknande :)

Wow, tack @Leiflicious och @Schweizarn för upplysande info. Har spikat en Top Gun Doppelkrono Ceratanium nu. Fick höra 20-90v leveranstid dock... eh.
Sjukt nice! Lite väl tjock för oss med kycklingarmar men så sjukt häftig.

Tillbaka
Topp