• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

En pilot vid havet

IMG_0511.jpeg
 
Antar att du redan sett denna:

Pratade med herren i videon idag (jobbar själv på huvudkontoret). Det är såklart mycket som är hemligt, men någon PVD eller annan ytbehandling ingår inte i processen.
Om du har några specifika frågor som rimligtvis går att svara på utan att röja företagshemligheter kan jag vidarebefordra dem.

Min keramik-ingenjör (pre-ceratanium) säger hej:
IMG_20201026_114844.jpg
Snygg som tusan. Något av de finaste de gjort!
 
:D Det svarade ju alldeles utmärkt på frågan! Det var ju själva konceptet jag var nyfiken på, och det redde du ju ut alldeles utmärkt.
Att diffusionshärdning får materialet att mörkna är ju inget ovanligt i sig, men jag har aldrig sett en så dramatisk effekt. De har väl förstås labbat länge och väl med legeringen, men det är verkligen en cool effekt. Och fantastiskt mycket bättre koncept än faktisk keramik i mina ögon. Yta som är ungefär likvärdigt hård, men seg kärna. Ungefär optimala materialegenskaper, om än lite dyrt och omständigt att producera. Vilket så klart rimmar väl med en premiumprodukt!

EDIT: Glömde ju tacka för att du tog dig tid att fråga, vi är kanske inte jättemånga som är insnöade på materiallära så jag förstår fullt ut att det inte var detaljer som var intressanta nog att nå marknadsföringsmaterialet men det är riktigt kul att det finns nördservice nog för att luska fram det ändå!

Dök ner lite i det här och hittade en patentansökan:

Säger mig ingenting men du verkar ha fackkunskaper inom området, kanske är intressant?
 
Dök ner lite i det här och hittade en patentansökan:

Säger mig ingenting men du verkar ha fackkunskaper inom området, kanske är intressant?
Den där var tungläst! :D Det var väl sisådär ett decennium sedan jag harvade mig igenom materialkurserna på ingenjörslinjen men jag tyckte det var så roligt att jag sparade alla böcker och försöker hålla mig lite ajour som ren hobby numera, därav passionen för tokiga material i bilar och klockor.

Det de beskriver är den superhäftiga process med vilken man kan tillverka riktigt minimala mekaniska delar. Har för mig både Rolex och GS kör detta för att kunna ha skelettiserade escape wheels (ber om ursäkt till alla som blir triggade av att jag inte kan de korrekta svenska namnen här) och liknande. Superdupersmåttigt.
ger en bra beskrivning av processen. Man har en metallisk platta på vilken man tillför resin som är känsligt för nån form av strålning. Man har sedan en skiva där formen av de komponenter man vill tillverka är utskurna och belyser resin-lagret genom denna, varpå det belysta området smälter bort. Kvar är hål formade som de komponenter man vill ha. Genom elektrokemiskt (eller bara kemiskt, är patentet noga med att påpeka av någon anledning) trolleri låter man metall byggas upp i dessa hålrum och slutresultatet är en minimalt liten komponent av solid metall.

I patentet beskriver de att ett problem med detta traditionellt varit att de material man kan göra detta med inte är höjdarbra varken ur friktions- eller hållfasthetssyfte.
Sedan beskriver det att man kan introducera fibrer eller partiklar av keramik i metallen medan den växer till sig, vilket de beskriver som något som kan ge möjlighet att t.ex. få olja att fästa bättre på dem, eller att deras hållfasthet förbättras. Det verkar till och med möjligt att få små PTFE partiklar i dem för att sänka själva komponentens friktion själv.

Ser alltså ut att helt vara inriktat på att förbättra styrkan i de superfina delarna av urverket, snarare än att ha något med boett att göra. Jag tog mig lite tid att googla och mycket riktigt verkar detta vara något som gett IWC huvudvärk:


"In the original version of the movement introduced in 2015, the intermediate minute-counter wheel was a skeletonised, LIGA fabrication. Why was it replaced by a regular wheel?


We used a LIGA skeletonised wheel in the prototype but eventually we changed it to a nickel wheel, which is more robust."

Ett par år innan detta patent har man släppt ett nytt fett in-house verk med superfina LIGA-tillverkade kugghjul men sedan behövt gå ifrån detta för att de inte höll.
Ungefär exakt som problemet man vill lösa i patentet :)
 
Den där var tungläst! :D Det var väl sisådär ett decennium sedan jag harvade mig igenom materialkurserna på ingenjörslinjen men jag tyckte det var så roligt att jag sparade alla böcker och försöker hålla mig lite ajour som ren hobby numera, därav passionen för tokiga material i bilar och klockor.

Det de beskriver är den superhäftiga process med vilken man kan tillverka riktigt minimala mekaniska delar. Har för mig både Rolex och GS kör detta för att kunna ha skelettiserade escape wheels (ber om ursäkt till alla som blir triggade av att jag inte kan de korrekta svenska namnen här) och liknande. Superdupersmåttigt.
ger en bra beskrivning av processen. Man har en metallisk platta på vilken man tillför resin som är känsligt för nån form av strålning. Man har sedan en skiva där formen av de komponenter man vill tillverka är utskurna och belyser resin-lagret genom denna, varpå det belysta området smälter bort. Kvar är hål formade som de komponenter man vill ha. Genom elektrokemiskt (eller bara kemiskt, är patentet noga med att påpeka av någon anledning) trolleri låter man metall byggas upp i dessa hålrum och slutresultatet är en minimalt liten komponent av solid metall.

I patentet beskriver de att ett problem med detta traditionellt varit att de material man kan göra detta med inte är höjdarbra varken ur friktions- eller hållfasthetssyfte.
Sedan beskriver det att man kan introducera fibrer eller partiklar av keramik i metallen medan den växer till sig, vilket de beskriver som något som kan ge möjlighet att t.ex. få olja att fästa bättre på dem, eller att deras hållfasthet förbättras. Det verkar till och med möjligt att få små PTFE partiklar i dem för att sänka själva komponentens friktion själv.

Ser alltså ut att helt vara inriktat på att förbättra styrkan i de superfina delarna av urverket, snarare än att ha något med boett att göra. Jag tog mig lite tid att googla och mycket riktigt verkar detta vara något som gett IWC huvudvärk:


"In the original version of the movement introduced in 2015, the intermediate minute-counter wheel was a skeletonised, LIGA fabrication. Why was it replaced by a regular wheel?


We used a LIGA skeletonised wheel in the prototype but eventually we changed it to a nickel wheel, which is more robust."

Ett par år innan detta patent har man släppt ett nytt fett in-house verk med superfina LIGA-tillverkade kugghjul men sedan behövt gå ifrån detta för att de inte höll.
Ungefär exakt som problemet man vill lösa i patentet :)

LIGA-komponenter har numera blivit ganska vanliga i branschen, hos de flesta tillverkarna. Noggrannheten och enkelheten i tillverkningen, i kombination med de små dimensioner som bli möjliga, är svårslagna. Sen är det inte vettigt på alla komponenter alltid, ibland är konventionella tillverkningsmetoder fortfarande det smartare valet.

Här är en till video som förklarar processen:
EDIT: Video på engelska
EDIT2: håller på att lära mig att länka....
 
Senast ändrad:
På tal om Ceratanium och flygare, här finns lite gottiga bilder och en cool video:


Personligen tycker jag detta utförandet är lyckat:
IMG_20201030_224423.jpg
 
Senast ändrad:
LIGA-komponenter har numera blivit ganska vanliga i branschen, hos de flesta tillverkarna. Noggrannheten och enkelheten i tillverkningen, i kombination med de små dimensioner som bli möjliga, är svårslagna. Sen är det inte vettigt på alla komponenter alltid, ibland är konventionella tillverkningsmetoder fortfarande det smartare valet.

Här är en till video som förklarar processen:
EDIT: Video på engelska
Set var ju en betydligt snyggare video du hade hittat än den uråldriga jag länkade! Jag är lite kluven till hela grejen, det är ju tekniskt fascinerande men nånting inuti en tycker ju det känns lite fuskigt. Antar att traditionell skärande bearbetning helt enkelt är så nära vad som känns intuitivt för oss människor att det känns mer naturligt på nåt vis.

edit: Några riktigt sjukligt fina klockor i Journal länken! Jag är inte helt överens med valen av storlekar men de har ju fått till en otrolig estetik i top gun serien.
 
Set var ju en betydligt snyggare video du hade hittat än den uråldriga jag länkade! Jag är lite kluven till hela grejen, det är ju tekniskt fascinerande men nånting inuti en tycker ju det känns lite fuskigt. Antar att traditionell skärande bearbetning helt enkelt är så nära vad som känns intuitivt för oss människor att det känns mer naturligt på nåt vis.

edit: Några riktigt sjukligt fina klockor i Journal länken! Jag är inte helt överens med valen av storlekar men de har ju fått till en otrolig estetik i top gun serien.
Jag kan delvis hålla med om känslan. Skulle kanske inte kalla det för fusk, men det är ju inte utan att man undrar vad urmakarna för 100 år sedan hade gjort om de haft dagens möjligheter. De skapade redan mästerverk utan 3D CAD, CNC maskiner och LIGA-tillverkning. Imponerande på riktigt.
 
Jag kan delvis hålla med om känslan. Skulle kanske inte kalla det för fusk, men det är ju inte utan att man undrar vad urmakarna för 100 år sedan hade gjort om de haft dagens möjligheter. De skapade redan mästerverk utan 3D CAD, CNC maskiner och LIGA-tillverkning. Imponerande på riktigt.
Verkligen! Jag är nog inte 100% för eller emot helmoderna tillverkningstekniker, i vissa klockor skulle det kännas helrätt och i andra inte lika rätt.
 
Låt mig beskriva perspektiv jag kommenterade, så klarnar det säkert.

1. hur stor känns klockan: om det avser hur den sitter på armen, om den passar eller sticker ut, så är det bredd och lugg till lugg som är viktigt. Där är klockorna likvärdiga. De tycker jag att bilderna visar, de sitter lika på armen.

2. Hur känns klockan att gå runt med och bära på: där är det tjocklek som spelar in. Och den är olika. Väldigt olika. Men det är underförstått och något jag uppfattade var känt. Mark 18 är en platt klocka, kronografen är som nästan alla andra lite tjock. Just denna kronograf sitter bra på armen, och upplevs smalare än sina mm. Mark 18 är annorlunda, visserligen känns den mycket tunn, men då den därmed också är väldigt rak, så anpassar den inte sig till armen på samma sätt. Ultimat måste varje person prova själv. Förhoppningsvis ger detta lite vägledning.
 
Senast ändrad:
Har sneglat lite på den där. Det enda jag funderar på är hur stor den känns. Hade tidigare en mark xviii tribute to mark xii på 40 mm som satt bra. Hur upplever du storleken?
Den är 41mm och helt perfekt. I min mening är det den bästa pilotklockan som finns samt storlek. Tycker den bärs en aningen mindre än de nya submodellerna.
 
Låt mig beskriva perspektiv jag kommenterade, så klarnar det säkert.

1. hur stor känns klockan: om det avser hur den sitter på armen, om den passar eller sticker ut, så är det bredd och lugg till lugg som är viktigt. Där är klockorna likvärdiga. De tycker jag att bilderna visar, de sitter lika på armen.

2. Hur känns klockan att gå runt med och bära på: där är det tjocklek som spelar in. Och den är olika. Väldigt olika. Men det är underförstått och något jag uppfattade var känt. Mark 18 är en platt klocka, kronografen är som nästan alla andra lite tjock. Just denna kronograf sitter bra på armen, och upplevs smalare än sina mm. Mark 18 är annorlunda, visserligen känns den mycket tunn, men då den därmed också är väldigt rak, så anpassar den inte sig till armen på samma sätt. Ultimat måste varje person prova själv. Förhoppningsvis ger detta lite vägledning.
Tack!
 
Första inlägget på klocksnack och risk att detta anses lite OT men jag har sneglat ganska länge på IWC3536 i titan och tänkte nu få tummen ur....Nu finns 3-4 st ute till försäljning på chrono24. De sträcker sig från runt 44-57k. Ok att be om lite köpråd här?
isf.. Min första "dyra" klocka så vill inte köpa något i dåligt skick. Hur ser dessa ut med hänsyn till polering, allmänt skick, osv. Är det värt att lägga 15k till för den dyrare? Några direkta tankar eller åsikter? Värt att notera är att den dyra är från en privat säljare.

Billigast , ca 42k ink tull

Dyrare men nära fullset?


Tack! :)
 
Senast ändrad:
Första inlägget på klocksnack och risk att detta anses lite OT men jag har sneglat ganska länge på IWC3536 i titan och tänkte nu få tummen ur....Nu finns 3-4 st ute till försäljning på chrono24. De sträcker sig från runt 44-57k. Ok att be om lite köpråd här?
isf.. Min första "dyra" klocka så vill inte köpa något i dåligt skick. Hur ser dessa ut med hänsyn till polering, allmänt skick, osv. Är det värt att lägga 15k till för den dyrare? Några direkta tankar eller åsikter? Värt att notera är att den dyra är från en privat säljare.

Billigast , ca 42k ink tull

Dyrare men nära fullset?


Tack! :)
Innan köp hade jag kollat vad det står om klockan på japanska. Det skulle kunna stå något som gör den mindre ntressant.
 
Innan köp hade jag kollat vad det står om klockan på japanska. Det skulle kunna stå något som gör den mindre ntressant.
Står inget anmärkningsvärt vad jag kan se efter en google translate. Typ generell info och att den har små repor. Bad de om fler bilder och fick då svaret:

"There are only small thin scratches, and we use magnifying glass for inspection so it may not be noticeable for you even in person."
 
Tillbaka
Topp