• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Håller inte med om att det är konkurrenterna. Har man råd och vill ha klockan så tycker jag man ska köpa den, priset är vad det är och blir bara dyrare!
+1 på detta. Vi är inte kunderna om vi tycker det är för dyrt. Har man råd köper man den ändå.

Jag tycker personligen att rent strategiskt IWC "klantade" sig lite kring prihöjningen på just Ingyn. Man ville differentiera sig från de som kom underifrån och på de andra modellerna så gjorde man det stegvis men eftersom denna inte uppdaterats sen 3239 så blev det en örfil för marknaden.
I entusiastkretsar blev de som vi alla vet ett jäkla liv, men det är inte vi som är målgruppen vill jag sätta en slant på.

Vill man vara fräck så gjorde dem det just för att visa att Ingyn inte är samma som Oris, Omega eller instegsmodeller från Rolex.

Vilka ser du som konkurrenter?
Hoppas in här och berikar (eller stör 😉, vilket man vill).
Egentligen ingen, det känns som en smal nisch med just ingyn. MIlgauss innan den blev discontinued.
Men den erbjuder nog ett viable option för alla de som vill gå tvärt emot Rolex väntelistor och gråhandel och då tänker jag både Sub och i viss mån Daytona.

Den ju också "billigt" alterntiv för alla som vill ha Genta design på integrerat sportstål, men som måste sälja huset för att köpa en AP eller 5711. Där genta faktiskt deisgnade en klassiker.
Även om IWC här släppte denna lite för sent för att få ut något av just hypen.

Senast ändrad:
+1 på detta. Vi är inte kunderna om vi tycker det är för dyrt. Har man råd köper man den ändå.

Jag tycker personligen att rent strategiskt IWC "klantade" sig lite kring prihöjningen på just Ingyn. Man ville differentiera sig från de som kom underifrån på de andra modellerna så gjorde man det stegvis men eftersom denna inte uppdaterats sen 3239.
I entusiastkretsar blev de som vi alla vet ett jäkla liv, men det är inte vi som är målgruppen vill jag sätta en slant på.

Vill man vara fräck så gjorde dem det just för att visa att Ingyn inte är samma som Oris, Omega eller instegsmodeller från Rolex.

Egentligen ingen, det känns som en smal nisch med just ingyn. MIlgauss innan den blev discontinued.
Men den erbjuder nog ett viable option för alla de som vill gå tvärt emot Rolex väntelistor och gråhandel och då tänker jag både Sub och i viss mån Daytona.

Den ju också "billigt" alterntiv för alla som vill ha Genta design på integrerat sportstål, men som måste sälja huset för att köpa en AP eller 5711. Där genta faktiskt deisgnade en klassiker.
Håller helt med. Enda som jag anser IWC gjort fel här är att gå in med ett för basic verk. Samma verk återfinns ju i Baume-Mercier fast betydligt billigare och även i Mark XX. I GP och Zenith har de bättre utvecklade verk som motiverar prissättningen bra. Däremot så är finishen på Ingyn riktigt grym och rättfärdigar priset.

Jag tycker personligen att rent strategiskt IWC "klantade" sig lite kring prihöjningen på just Ingyn. Man ville differentiera sig från de som kom underifrån och på de andra modellerna så gjorde man det stegvis men eftersom denna inte uppdaterats sen 3239 så blev det en örfil för marknaden.

Håller helt med. Enda som jag anser IWC gjort fel här är att gå in med ett för basic verk. Samma verk återfinns ju i Baume-Mercier fast betydligt billigare och även i Mark XX. I GP och Zenith har de bättre utvecklade verk som motiverar prissättningen bra. Däremot så är finishen på Ingyn riktigt grym och rättfärdigar priset.
Bara trevligt med fler inne i diskussionen. 😊
Prisöknignen jämfört med 3239 är det jag reagerade på. Sen ska jag villigt erkänna att jag inte jämfört prestanda och finish.

Formspråket med dess historia gör den unik och därför svårt med direkta konkurrenter, tycker den står lite för sig själv.

Men om jag måste nämna nån så gör jag det men med reservationer, Girard-Perregaux Laureato och Zenith defy skyline.
Konkurrenter har man ju alltid. Köper dina förslag ur entusiastsynvinkel eller om kunden endast är ute efter integrerad länk.

Min infallsvinkel är att kunden vill ha en fin men simpel sportklocka (datum som enda komplikation). Då tror jag att många skulle jämföra med DJ och AT. Kan vara så att det är förenklat. Att finishen är bättre på Ingy om man jämför dem sida vid sida, ska låta det vara osagt.

Hursomhelst, väldigt trevlig klocka.

Kul ändå att vi alla tre hade olika modeller som konkurrenter 🤓
Mitt resonemang är från ett säljperspektiv, jag kan tänka mig att IWC vill (eller de borde), att när en AD får en kund som stegar in och tror att de kan plocka upp en Sub/Daytona direkt (du skrev Explorer först men sen DJ och där skiljer det ju rätt mycket i nypris 😉). Då kan säljaren ta fram Ingyn och ha rätt många bra säljargument att göra den sexig för en som inte är insatt (vilket någon som kliver in och vill köpa en Sub över disk får klassas som).

Jag hade ju som säljare hellre haft ett alternativ för 140k att sälja till någon som vill droppa mellan 125-190k än att plocka fram en Omega eller Instegsrolex för 40k mindre (give or take).

Detta gäller ju nu då, inte när den lanserades och IWC körde boutique only...

Fattar vekligen att du och många andra reagerar på det. Å andra sidan så är ju just det verket hyllat i XX och i Baumen, så det är ju lite komiskt att det dissas i ingyn 😉

Jag gillar hela in-house tanken men är kluven... å ena sidan så förstår jag att man reagerar när en klocka för 150k har samma verk som i en klocka för 50-60k. Å andra sidan så är den enda gången jag personligen är så imponerad av glasbaksidor och urverk för att det skall spela roll så står det Grande Complications, Lange eller ett indipendent namn på kvittot.

Fattar vekligen att du och många andra reagerar på det. Å andra sidan så är ju just det verket hyllat i XX och i Baumen, så det är ju lite komiskt att det dissas i ingyn 😉

Jag gillar hela in-house tanken men är kluven... å ena sidan så förstår jag att man reagerar när en klocka för 150k har samma verk som i en klocka för 50-60k. Å andra sidan så är den enda gången jag personligen är så imponerad av glasbaksidor och urverk för att det skall spela roll så står det Grande Complications, Lange eller ett indipendent namn på kvittot.
Det är ju inget dåligt verk men skaver lite i mig ändå 😉

Ja In-house är väl lite på tapeten nu känns det som men ser man det historiskt så är det ju extremt många tillverkar som lånat av varandra eller kört med ETA m.m.

Personligen gillar jag ingyn och tycker priset är helt OK (kanske 20’ för mycket) men hade nog själv varit beredd att betala det för klockan. Gillar också att aquan håller samma pris som övriga fast den tavlan och länken måste varit dyrare att tillverka.

Jag villhöver en sån här
1754758948288.jpeg

Det är ju inget dåligt verk men skaver lite i mig ändå 😉

Ja In-house är väl lite på tapeten nu känns det som men ser man det historiskt så är det ju extremt många tillverkar som lånat av varandra eller kört med ETA m.m.

Personligen gillar jag ingyn och tycker priset är helt OK (kanske 20’ för mycket) men hade nog själv varit beredd att betala det för klockan. Gillar också att aquan håller samma pris som övriga fast den tavlan och länken måste varit dyrare att tillverka.
Det fina för oss IWC entusiaster är ju att man plockar upp en i andra hand till ordentligt reducerat pris 😉😎

Är det endast IWC själva som använder deras EasX-CHANGE® System eller finns det även andra straps som har den funktionen? Himla smidigt när man ska byta från länk till band osv. Kom gärna med tips på om det är från AD som gäller eller om det finns andra trevliga alternativ vad gäller straps. Det är till en Mark XX
1756027523918.jpeg

Ny på forumet men ser fram emot att diskutera detta fascinerande ämne. Och i synnerhet IWC. Har en Flieger Chronograph sedan många år men är nu på jakt efter en Iwc Aquatimer IV 323101. Har någon tips om var man ska leta

Tillbaka
Topp