• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Mark?

Jens B

Omega
Här är min XVI på hirsch gummi. Gillar den skarpt. Annars är nog XV favoriten

wWS7ql2.jpg
 

demondave

Rolex
Säger också 17. Börjar bli rätt storlek för mig, varken jag eller VC Aquatimern är sådär jättesmå, och barnsligt förtjust i det stora datumfönstret. En ren och snygg klocka, med datumfönstret som får den att sticka ut lite. Så en XVII på länk, med något shysst läderstrap att växla med.

Inte alls omöjligt köp framöver, om jag inte satsar på att nå graalen direkt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Men oj så långt bak den här tråden hamnat. :happyhappy:

Trevligt med en förkämpe till (bättre att du bumpar upp den än jag ...;) )! Riktigt bra foto också på en helt underbar klocka, speciellt på länk. Kan bara gratulera igen till ett kanonköp du aldrig kommer att ångra. Har sagt det många gånger redan, men det tål att upprepas. Jag kommer aldrig att skiljas från min Mark XVI ... :cigar:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hade en 3717 som flippades. Ångrar det nu, men sånt är livet. Tycker att de var ett stort lyft när IWC ändrade visarna till spetsiga för både timme och minut, den trubbiga timvisaren är faktiskt riktigt ful.
Såhär såg den ut:

mvh
garfield
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Designmässigt påminner de om Rolex Exp 1. Blundar för varumärket och håller nog IWC:n som etta, designmässigt.
 

HerrP

Breitling
Underbar tråd när man är sugen på en Mark, helst XIV. Jag tänkte ju använda klockan varje dag (hämta barn, bära Ica kassar, cykla till jobbet osv) så jag tänkte på det här med repor. Visst syns repor mindre på borstat stål, så är Mark-klockorna borstade eller blanka? Dom ser onekligen borstade ut. Erfarenheter omkring lättrepade?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Underbar tråd när man är sugen på en Mark, helst XIV. Jag tänkte ju använda klockan varje dag (hämta barn, bära Ica kassar, cykla till jobbet osv) så jag tänkte på det här med repor. Visst syns repor mindre på borstat stål, så är Mark-klockorna borstade eller blanka? Dom ser onekligen borstade ut. Erfarenheter omkring lättrepade?

Borstade, sånär som på ovansidan av ringen och sidorna på länken, som är polerad.

Min Mark XVI har mycket få skador, trots att den är från 2006. Några mikroskopiska märken på ringen, men inga repor. Helt klart är en borstad klocka mindre känslig för repor än en polerad.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Ok, den med multipla datum går fetbort. Arabiska index är helt ok, men inte i kombination med massa blaffig text och logga. Ser ut som sterila griffeltavlor. Typiskt tyskt funktionellt flygarstuk kanske, men jag gillar det inte. Så domen blir, ju äldre desto bättre. Dvs. X eller XI.
håller med! Är det någon som alls fattar grejen med multipla datum? Om man vet att det är den första idag, så är det ju inte så svårt att lista ut att det blir den andra imorgon?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag tycker XI, XII, XV är snyggast, i den ordningen. Multidate på XVII gör ju att den går totalt bort. Multidate är en styggelse av rang. Att den är 41mm hjälper ju inte heller.
 

HerrP

Breitling
Är det nån som kan förklara det här med vita urtavlor? Är det bara på Spitfire-serierna eller är det liksom en annan gren? Och är det nåt mer än färgen som gör att det är Spitfire?
 
Topp