• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är chockad. Vad är det som händer? Vintagepriser

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte det finns nån bubbla. En bubbla brukar förutsätta lånade pengar, eller låtsaspengar (elektronkska), på något sätt, i kombination med spekulation. I klockor är det däremot verkliga kapital som skjuts in och det är inga värden som kan försvinna över en natt.
Däremot är det mycket möjligt att prisstegringarna kan stanna hastigt, eller till och gå tillbaks en bit, pga omvärldsläget osv. Men tror knappast på en bubbla i dess klassiska bemärkelse.
Behövs inte alls vara lånade pengar inblandade, räcker med att intresset för klockor svalnar av något så kapitalinströmningen till klockor avstannar. Eller ännu värre om folk som samlar klockor idag får upp ögonen för något annat att samla och placera pengar i. Men jag tror inte heller på någon radikal förändring inom överskådlig tid.
 

BCKSTRM

Rolex
Tror inte det finns nån bubbla. En bubbla brukar förutsätta lånade pengar, eller låtsaspengar (elektronkska), på något sätt, i kombination med spekulation. I klockor är det däremot verkliga kapital som skjuts in och det är inga värden som kan försvinna över en natt.
Däremot är det mycket möjligt att prisstegringarna kan stanna hastigt, eller till och gå tillbaks en bit, pga omvärldsläget osv. Men tror knappast på en bubbla i dess klassiska bemärkelse.
Definitionsfråga skulle jag säga. Om man lånat till bostad men väljer att köpa klocka istället för att amortera har man i princip lånat till klockan. Om räntorna skjuter i höjden säljer man klockorna för att amortera och man får således samma effekt som om man lånat till klockorna, iaf ungefär.
 

_jonte

Patek
Definitionsfråga skulle jag säga. Om man lånat till bostad men väljer att köpa klocka istället för att amortera har man i princip lånat till klockan. Om räntorna skjuter i höjden säljer man klockorna för att amortera och man får således samma effekt som om man lånat till klockorna, iaf ungefär.
Sorry men det där var det mest ologiska logikresonemangen jag läst på länge... ;) (Har du tex räknat på payback-tid för amortering nån gång?)
 

_jonte

Patek
Behövs inte alls vara lånade pengar inblandade, räcker med att intresset för klockor svalnar av något så kapitalinströmningen till klockor avstannar. Eller ännu värre om folk som samlar klockor idag får upp ögonen för något annat att samla och placera pengar i. Men jag tror inte heller på någon radikal förändring inom överskådlig tid.
Typ så ja.. Klart det kan ändras över tid, men bubblor ska ju kunna 'spricka' för att kallas bubblor.
 

_jonte

Patek
Räcker väl med att folk inser att tråkigt polerade sportrollar inte borde kosta mer än 30k. Eller hur klassificerar vi en bubbla som spricker?
Som det låter?
1511544-980x.jpg


Är väl stor skillnad mellan en bubbla som spricker och pris/värdeförändringar över tid?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som det låter?
1511544-980x.jpg


Är väl stor skillnad mellan en bubbla som spricker och pris/värdeförändringar över tid?
Hade bostadsmarknaden justerat sig 50% nedåt så inbillar jag mig iaf att vissa pratat om en bostadsbubbla som gjort som din bild antyder.

Men visst. Justeringar nedåt är väl det som de flesta menar i denna tråd. Svårt att tro att saker blir snudd på värdelösa över en natt.
 

_jonte

Patek
Hade bostadsmarknaden justerat sig 50% nedåt så inbillar jag mig iaf att vissa pratat om en bostadsbubbla som gjort som din bild antyder.

Men visst. Justeringar nedåt är väl det som de flesta menar i denna tråd. Svårt att tro att saker blir snudd på värdelösa över en natt.
Ja precis, och då menar vi ju samma sak och kan konstatera att 'bubbla' iaf är fel ord?
Spricker den så kallade bostadsbubblan så kommer priser/värden sjunka drastiskt (kanske uppåt 50%, som du skriver) under nån vecka/månad, gissningsvis. Definitivt en bubbla.
Möjligen att en världsomfattande ekonomisk kris skulle kunna påverka klockmarknaden? Eller så blir det precis tvärtom, då enda säkra sättet att förvalta kapital på blir lägga värdesaker i bankvalvet.
Hörde nyligen nån klok säga att det finns aldrig någon bubbla förrän den spricker. Kan ligga en del i det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Diskuterade nyligen denna med Aurum, klockan gick 71'kr trots att bilderna inte var särskilt bra. @Jacob hade ute sin för något år sedan för 45'.
 
Senast ändrad:

Wettex

Cartier
Känns lite trist och man tappar lite av suget då alla förväntar sig att få betalt premium när dom bara har kattguld (och de får allt för ofta betalt verkar det som).

Men som någon annan sa så är det inte bara vintageklockvärlden som drabbas. Funderade för ca 3 år sedan att köpa en gammal luftkyld 911 innan jag köpte mig en M3:a. De låg då runt 160-200k och nu ligger de på minst 350 för en vanlig SC.... det samma gäller BMW e30 M3 och säkert många andra bilar med.

Folk har fått för mycket pengar helt enkelt....
 

pederr

Cartier
Hörde nu i em ett reportage på radion om prisstegringarna på konst - det är inte bara priserna på konst av allmänt accepterat god kvalitet som ökat, utan även andra objekt. En del av förklaringen var att det t ex aktiemarknaden gått dåligt och därför placeras pengar på andra områden - och en del lär ju ha nått klocksvängen.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Den lilla franska dykaren var producerad för Marine Nationale om jag inte misstar mig, har sett en med knappt synlig gravering för 18k.

Håller absolut med om att priserna är galna, jag har bara ett par år i hobbyn, men sannolikheten att hitta fina grejer till rimliga priser har sjunkigt rätt rejält. En Tudor 79090 kostade 15-20k för två år sedan och nu över 30k.
 

Jens

Greedo
Jag tror det är dricksvattnet. Det som hänt under de senaste 5 åren är annars en gåta.
Det är inte länge sen som det gick att få en Tudor sub M.N för under 30.
För fem år sen så blev jag erbjuden två st Lemania TG195 för under 10 papp (för båda). Certina DS-2 super pH 1000m med den mindre eftertraktade gula tavlan behövde man aldrig betala mer än 5 för.
Jag kan fortsätta till fan kommer och avlöser mig.
Aurums förtjänst är nåt av det jävligaste.
Dricksvattnet, det måste vara dricksvattnet.



J
 

Helvetia

Cartier
Har bara köpt lite strövintage senaste åren då priserna är svåra att vänja sig vid. När man sen vant sig vid den nya prisbilden är den redan gammal :banghead:

Nån som vill sälja en super sea sub för vad dom kostade för ett år sen?

Utöver det växande intresset för vintage mer specifikt kan man härleda alla dessa prishöjningar till det historiskt låga ränteläget. Om penningpolitiken ändras när det gäller det så har nog väldigt många viktigare saker att oroa sig för än klockpriser..
 
Samma sak verkar som sagt drabbat det mesta som har med hobby och äldre prylar att göra. Som någn nämnde tidigare 911: or har ju rusat ofantligt senaste 5 åren liksom viss konst och klockor. Trist när man själv inte "hann" in och köpa några kul ex innan rusningen var igång.
 

poormans

Rolex
När en sak blir för dyr så hoppar folk till the second best thing som trissas upp. Så snurrar det på. Har svårt att se substans i dagens marknad. Speciellt på objekt som inte är helt perfekta.

Folk shoppar idag för att de är rädda att de inte har råd imorgon. Jag tror i ärlighetens namn att bubblan snart spricker för många modeller. Framförallt för de klockor som har små skönhetsmissar.

sprack den inte mer än nämnvärt vid finanskrisen 2008 så lär priserna hålla i sig, det enda jag ser idag är att det tar lite längre tid att sälja de klockorna med skönhetsfel
 

poormans

Rolex
senast priserna justerades nedåt var väl när usd gick ner under 6 kr men då höjde ju alla handlare sina priser istället
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Apropå eventuella bubblor...
Allmänt kan man säga att samlare med starkast resurser är de som är i 50, 60, 70-årsåldern. Om man ser på vintagebilar så är det bilarna från 50-60 talet som har högst värde. Inte så många samlar på 20-40 talsbilar. Vad är anledningen till det? Så klart så spelar användbarheten in, men det är också så att de bilar som dessa män (oftast män som betalar höga priser på bilar, klockor och samlar i allmänhet) nu vill köpa är bilarna de drömde om som barn.

Om man ska överföra det på klockor så ser man att bubblebacks var heta på 80-talet, men "not so much" idag. Kommer dagisbarnen vilja samla på vintageklockor om 30 år? Jag tror inte det.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Apropå eventuella bubblor...
Allmänt kan man säga att samlare med starkast resurser är de som är i 50, 60, 70-årsåldern. Om man ser på vintagebilar så är det bilarna från 50-60 talet som har högst värde. Inte så många samlar på 20-40 talsbilar. Vad är anledningen till det? Så klart så spelar användbarheten in, men det är också så att de bilar som dessa män (oftast män som betalar höga priser på bilar, klockor och samlar i allmänhet) nu vill köpa är bilarna de drömde om som barn.

Om man ska överföra det på klockor så ser man att bubblebacks var heta på 80-talet, men "not so much" idag. Kommer dagisbarnen vilja samla på vintageklockor om 30 år? Jag tror inte det.
Håller med till viss del men det finns mycket utöver ålder som spelar in i vad man samlar. Jag älskar t.ex. 40-talsklockor och jag föddes på 80-talet. Att inte så många samlar på grejer pre 1940 beror till stor del på att det inte producerades lika mycket som post 1940, så det finns alltså inte lika mycket att samla på.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med till viss del men det finns mycket utöver ålder som spelar in i vad man samlar. Jag älskar t.ex. 40-talsklockor och jag föddes på 80-talet. Att inte så många samlar på grejer pre 1940 beror till stor del på att det inte producerades lika mycket som post 1940, så det finns alltså inte lika mycket att samla på.
På sätt och vis, men då borde ju Pre-1940 saker vara ännu dyrare pga litet utbud.
 
Topp