• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är chockad. Vad är det som händer? Vintagepriser

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det handlar om mode. Inte allt från 60- och 70-talet som kostar huggorm. Det är designträffar som porschar och vissa vintageur. Finns horribelt mycket som inte är dyrt och poppis och jag skulle säga att det mesta som är dyrt kan klassas som tidlöst. Tvivlar på att random digitalklockor kommer att kosta 100k om några år.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Apropå eventuella bubblor...
Allmänt kan man säga att samlare med starkast resurser är de som är i 50, 60, 70-årsåldern. Om man ser på vintagebilar så är det bilarna från 50-60 talet som har högst värde. Inte så många samlar på 20-40 talsbilar. Vad är anledningen till det? Så klart så spelar användbarheten in, men det är också så att de bilar som dessa män (oftast män som betalar höga priser på bilar, klockor och samlar i allmänhet) nu vill köpa är bilarna de drömde om som barn.

Om man ska överföra det på klockor så ser man att bubblebacks var heta på 80-talet, men "not so much" idag. Kommer dagisbarnen vilja samla på vintageklockor om 30 år? Jag tror inte det.
Tänkvärt. Men jag tror inte det är samma med klockor. Det är mer design som spelar roll är min teori.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar om mode. Inte allt från 60- och 70-talet som kostar huggorm. Det är designträffar som porschar och vissa vintageur. Finns horribelt mycket som inte är dyrt och poppis och jag skulle säga att det mesta som är dyrt kan klassas som tidlöst. Tvivlar på att random digitalklockor kommer att kosta 100k om några år.
Tycker faktiskt det är mycket horribelt, som också är rätt dyrt. Självklart handlar det inte om de stora summorna som det mest populära, men ändå. Procentuellt har allt vintage fått ett rejält uppsving. Återvinning, vintage osv. har väl kanske aldrig varit mer i ropet på så här bred front. Jag skyller allt på alla hipsters, äkta som låtsas ;)
 

Camo00

Patek
Det handlar om mode. Inte allt från 60- och 70-talet som kostar huggorm. Det är designträffar som porschar och vissa vintageur. Finns horribelt mycket som inte är dyrt och poppis och jag skulle säga att det mesta som är dyrt kan klassas som tidlöst. Tvivlar på att random digitalklockor kommer att kosta 100k om några år.
Precis vad som helst i "mint" kan kosta 100+... Serietidningar, kartongen till Super Mario, smörkniv från Dalarna, you name it!

Ang. prisökningen generellt ser jag det väldigt tydligt som blev klockintresserad 2012-2013. Min utgångspunkt är alltså prisnivån då.
Utifrån den uppskattar jag att vintage-priserna gått upp med minst 100% överlag på några år. När det gäller saker som gått från kalla till heta är ökningen ofta över 1000%?! Tex Universal Geneve, varenda månfas, franska dykare, allt issued osv...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Känns lite trist och man tappar lite av suget då alla förväntar sig att få betalt premium när dom bara har kattguld (och de får allt för ofta betalt verkar det som).

Men som någon annan sa så är det inte bara vintageklockvärlden som drabbas. Funderade för ca 3 år sedan att köpa en gammal luftkyld 911 innan jag köpte mig en M3:a. De låg då runt 160-200k och nu ligger de på minst 350 för en vanlig SC.... det samma gäller BMW e30 M3 och säkert många andra bilar med.

Folk har fått för mycket pengar helt enkelt....
Jag äger en 911S -69. Köpte den år 2000 för 66' kr. Orörd, svensksåld, besiktigad och körklar. Alla papper från när den var ny följde med. Så det inte bara vintageklockor som stigit i pris.☺
Samma år stod det en grymt fin RS -73 hos Lasse Jönsson för 300' kr.
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Jag äger en 911S -69. Köpte den år 2000 för 66' kr. Orörd, svensksåld, besiktigad och körklar. Alla papper från när den var ny följde med. Så det inte bara vintageklockor som stigit i pris.☺
Samma år stod det en grymt fin RS -73 hos Lasse Jönsson för 300' kr.
Bra köp! Men du borde ha köpt RS-73:an! :) Det är intressant att titta på prisutvecklingen på vintageklockor (Rolex är det jag tittar på) jmf med vintagebilar. Om man antar att utvecklingen för klockor blir densamma (vilket jag dock inte har en aning om) som för vintagebilar så har vi bara sett början...
IMG_1758.JPG

Färskare info:
Knight-Frank.jpg
 
Senast ändrad:

Rossi

Rolex
2-Faktor
Förlåt för OT, men skojiga annonser i Classic and Sportscar anno 1995.☺ Bland annat Aston Martin DB 6 för £8000 och Maserati 3500 GT för £7000.
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Jag äger en 911S -69. Köpte den år 2000 för 66' kr. Orörd, svensksåld, besiktigad och körklar. Alla papper från när den var ny följde med. Så det inte bara vintageklockor som stigit i pris.☺
Samma år stod det en grymt fin RS -73 hos Lasse Jönsson för 300' kr.
...och själv valde jag år 2001 mellan en 911S från 71 och en 911 Carrera från 1988, båda till salu för 190tkr. Valde 88:an. Bra där!
 

6r15c

Omega
Nej, då blir det nog nudlar för resten av livet.;) Dock är det lite med den som med vintage ur just nu; det är ingen idé att sälja för allt annat som också är kul som man skulle ha som likvärdig ersättare kostar massor.
Kör Rossi Porche? Rimmar illa. ;)
En av Rossis tvåtakts räserhojar på 500cc + en bana som man skulle kunna lägga en blå rökridå varv efter varv... Snacka om himmelriket för det hade kunnat lämna in alla mina klockor för!
Oavsett hur stor bubblan kan tänkas bli framöver :)
(Får väl gå ut i garaget och kicka igång min tvåtakts GP-replica. Det märks att vårkänslorna styr efter en lång vinter..):hungover:

Ja det har gått fort de senaste åren. Har reflekterat att vintage ur blivit bara dyrare och man hänger inte med prisutvecklingen. Det resulterar i att det inte blir mycket köpt och man försöker hitta ett exemplar som det "borde" kosta med sina gamla referensramar.
Men då glömmer man att lägga på Bubbel faktorn.. :(
Och då hamnar man sidan av marknaden och står som ett fån och tittar på och undrar vad är det som händer? :banghead:
 

XMJan

Cartier
Jag äger en 911S -69. Köpte den år 2000 för 66' kr. Orörd, svensksåld, besiktigad och körklar. Alla papper från när den var ny följde med. Så det inte bara vintageklockor som stigit i pris.☺
Samma år stod det en grymt fin RS -73 hos Lasse Jönsson för 300' kr.
Grattis!! ...men jag instämmer med "thomastheswede" - du skulle valt RS'n! ;) Vet hur det känns - jobbade på "Autofarm" i England i slutet av 80-talet och blev erbjuden en 911 targa från -73 för £2500:-!! Vänsterstyrd och allt - det var därför de tyckte att den skulle passa en svensk. Så klart var prislappen "för hög" för en blivande högskolestudent. :( Hade varit mumma att fräsa omkring i nu för att lufta sin Heuer!
När det gäller klockor tycker jag dock att det spretar väldigt - förmodar att man får skilja på vad klockan gått för och inte vad man begär - och så klart att skick spelar roll...stor roll...
/J
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, tydligen kör både @Rossi och Rozzy vintage Porsche. Min dock en modernare sak i 944 Turbo från 1986, veteranbil i år!
Köpte den i mitten 1996, nio år gammal ca 9000 mil, 123 kkr. Rätt häftig bil då (i alla fall för mig som var ganska ung då). 6-7 år senare var den snarare att betrakta som töntig, gammal och en föredetting. Priset då ca knappa 50 kkr... Den hamnade i långtidsförvaring.
Nu i fjol plockade jag fram den efter påtryckning av fru och barn (som tillkommit under bilens långtidsförvaring) och nu är den riktig rolig och kool att äga igen. Vintage och priset tycks ha studsat uppåt till åtminstånde 150 kkr :D
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis!! ...men jag instämmer med "thomastheswede" - du skulle valt RS'n! ;) Vet hur det känns - jobbade på "Autofarm" i England i slutet av 80-talet och blev erbjuden en 911 targa från -73 för £2500:-!! Vänsterstyrd och allt - det var därför de tyckte att den skulle passa en svensk. Så klart var prislappen "för hög" för en blivande högskolestudent. :( Hade varit mumma att fräsa omkring i nu för att lufta sin Heuer!
När det gäller klockor tycker jag dock att det spretar väldigt - förmodar att man får skilja på vad klockan gått för och inte vad man begär - och så klart att skick spelar roll...stor roll...
/J
Nybliven fattig högskolestudent år ca 1990 blev jag,vid en service av min VW buss från 1968, erbjuden av bilmecken en nyrenoverad 356:a (babyblå) för 50 kkr...
 

thomastheswede

Audemars
Grattis!! ...men jag instämmer med "thomastheswede" - du skulle valt RS'n! ;) Vet hur det känns - jobbade på "Autofarm" i England i slutet av 80-talet och blev erbjuden en 911 targa från -73 för £2500:-!! Vänsterstyrd och allt - det var därför de tyckte att den skulle passa en svensk. Så klart var prislappen "för hög" för en blivande högskolestudent. :( Hade varit mumma att fräsa omkring i nu för att lufta sin Heuer!
När det gäller klockor tycker jag dock att det spretar väldigt - förmodar att man får skilja på vad klockan gått för och inte vad man begär - och så klart att skick spelar roll...stor roll...
/J
Wow, Autofarm är ju minst sagt tunga på vintage-porschar. Har en bekant som köpte en RS-73 för typ fem år sedan för en bit över miljonen. Vi tyckte han var helt loco men nu kostar den billigaste på mobile.de 720.000€. Häpp!
 
Man blir nästintill mörkrädd när man kollar blocket efter Porsche tex. en normal 968 begärs det närmare 280-310kkr för! var inte länge sedan dessa låg kring 150-175 på sin höjd. En jäkla 964 C2 begärs det över 500k för!? dessa låg också för en tid sedan kring 280-300k. Imponerad över hur saker kunnat rusa i värde så fantastiskt på ett par tre år bara. Vem är det egentligen som betalar dessa fantasisummor??
 

XMJan

Cartier
Man blir nästintill mörkrädd när man kollar blocket efter Porsche tex. en normal 968 begärs det närmare 280-310kkr för! var inte länge sedan dessa låg kring 150-175 på sin höjd. En jäkla 964 C2 begärs det över 500k för!? dessa låg också för en tid sedan kring 280-300k. Imponerad över hur saker kunnat rusa i värde så fantastiskt på ett par tre år bara. Vem är det egentligen som betalar dessa fantasisummor??
968 : Beror på var man letar men visst de följer med upp de också när alla rusar på samma (911) puck!
/J
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För min del så är det inte att vintage går upp i pris som är den stora grejen. För mig så är det förvånande att allt, oavsett skick, går upp som det gör. Idag kostar en väldigt alldaglig 5513 utan problem 65k. Det är rätt sjukt kan jag tycka. Jag har väldigt svårt att se att dessa går upp mot 100k and above som verkar vara trenden som gäller. Finns det verkligen köpare som betalar sånna pengar för saker som inte ens är bra? Uppenbarligen så finns en betalningsvilja vid dagens nivå men kan det verkligen fortsätta uppåt? Jag tror att det finns någon magisk nivå kring 60-70k där det stannar iom det där passerar en gräns för vad spontanköp(sjuk benämning men vet inte vad man ska kalla det) kan kosta.

Inte som att löner och annat hänger med i prisökningen så jag tolkar uppgången på billigt nu till att folk som tidigare ville ha det som nu är skitdyrt kompromissar. Det skapar en temporär bubbla då jag tvivlar på att dessa köpare är villiga att investera mer pengar för att flytta upp till dyrare objekt. Det är trots allt ändå rätt så sällsynt att folk lägger 100k++ på armbandsur. Att lägga typ 60-70 är för all del rätt fucked up det med men då är det iaf i nivå med vad mycket nytt kostar.

Tror ni att saker fortsätter upp i samma takt eller tror ni att det skapas mer steg där mycket stannar av vid en viss nivå? Nu är jag väl relativt fast i premiumtänket och menar klockor som redan idag är dyra snarare än loppisfyndet för 200kr som idag kostar 3k.

Köparna idag är ju nödvändigtvis inte "samlare". Det är relativt vanligt folk som har en eller några klockor. Inte gubbar i skinnväst med 20-30 klockor som hamstrar. Folk köper för att använda.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Vintageklockor tycks blivit lite trendigt bland folk som tidigare stekte med en Hublot på armen. Nu ska man ha en PN för att vara på och inne. Skicket har målgruppen inte koll på och då är modellen primär och skicket sekundärt. Då det är en relativt köpstark grupp driver det sannolikt på priserna på halvdana objekt. Handlarna hänger på snabbt och sen har vi en bubbla.
Kanske inte huvudorsaken till prisutvecklingen men det spelar nog in när det gäller priserna på halvtaskiga ex. Givetvis i kombination med höjda nypriser, valutor blabla..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vintageklockor tycks blivit lite trendigt bland folk som tidigare stekte med en Hublot på armen. Nu ska man ha en PN för att vara på och inne. Skicket har målgruppen inte koll på och då är modellen primär och skicket sekundärt. Då det är en relativt köpstark grupp driver det sannolikt på priserna på halvdana objekt. Handlarna hänger på snabbt och sen har vi en bubbla.
Kanske inte huvudorsaken till prisutvecklingen men det spelar nog in när det gäller priserna på halvtaskiga ex. Givetvis i kombination med höjda nypriser, valutor blabla..
Tror du är något på spåret! Alla vill väl steka lite :) Så en väldigt stor grupp. Klassisk utbud-och efterfrågan-bubbla, med andra ord.
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp