• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag och min relation till mina klockor, nu uppdaterad med några nyinkomna klockor sedan tråden skapades!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Välskrivet och intressant, kul att du delar med dig! Hade trott att helguldaren med grön tavla låg högre upp på listan :D

Bra att alla Rålex varvas med några Brattar iaf :cool:


Tackar!

Breitling ligger mig lika varmt om hjärtat som ROLEX, däremot så gillar jag designen på många av Rolexklockorna lite mer, beträffande DDn, så hade den som sagt legat på topp 10 listan om den bara hade varit i stål. Kanske även om den hade varit i vitt guld :p!
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Tack för en mycket inspirerande och läsvärd tråd!
Mycket trevligt att få dina synpunkter på vilka som uppskattas mest oberoende av pris etc.:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nu har jag inte hunnit bygga upp någon större relation till dessa tre klockor!

Så vi får kalla dom bubblare, på sikt så kommer dom att få byta plats med några klockor i första inlägget!

Plats 39-41.

41) Breitling Shark Reffnr; A58605.

En klocka jag fluktade på redan på början av 90-talet. En polare ägde en som hade det automatiska urverket i sig! Köptes från tradera tidigare i år! Gillar den ganska så mycket trots att det sitter Quartzverk i den!



40) Rolex Date 15010.

Har länge velat fram och tillbaka om 34mm är för litet. Dock tog jag mitt förnuft till fånga och köpte på mig denna läckrbit på kaplans Klockkvalité i maj i år! Ångrar mig inte för 5-öre, 34mm är såååå manligt!



39) Breitling WORLD 80840.

Även denna har jag suktat efter länge, 15-20 år minst! När den väl dyk upp på Kaplans för någon vecka sedan så var det nära på att jag missade den! Tur att jag slog till, var lite tveksam först, en klocka som är fulsnygg och som man antingen älskar eller hatar!
 

Bilagor

  • 4E2130C1-CCDE-4138-ACFD-6C5F297D8DEB.jpeg
    4E2130C1-CCDE-4138-ACFD-6C5F297D8DEB.jpeg
    191.1 KB · Visningar: 209
  • F4982219-074B-4E59-AC91-4412C7DF0914.jpeg
    F4982219-074B-4E59-AC91-4412C7DF0914.jpeg
    159.7 KB · Visningar: 201
  • CADF92A4-6FCC-46EB-B567-4C9940C24E04.jpeg
    CADF92A4-6FCC-46EB-B567-4C9940C24E04.jpeg
    213 KB · Visningar: 713
Senast ändrad:

Husse

Patek
Nu har jag inte hunnit bygga upp någon större relation till dessa tre klockor!

Så vi får kalla dom bubblare, på sikt så kommer dom att få byta plats med några klockor i första inlägget!

Plats 39-41.

41) Breitling Shark Reffnr; A58605.

En klocka jag fluktade på redan på början av 90-talet. En polare ägde en som hade det automatiska urverket i sig! Köptes från tradera tidigare i år! Gillar den ganska så mycket trots att det sitter Quartzverk i den!

4E2130C1-CCDE-4138-ACFD-6C5F297D8DEB.jpeg


40) Rolex Date 15010.

Har länge velat fram och tillbaka om 34mm är för litet. Dock tog jag mitt förnuft till fånga och köpte på mig denna läckrbit på kaplans Klockkvalité i maj i år! Ångrar mig inte för 5-öre, 34mm är såååå manligt!

F4982219-074B-4E59-AC91-4412C7DF0914.jpeg


39) Breitling WORLD 80840.

Även denna har jag suktat efter länge, 15-20 år minst! När den väl dyk upp på Kaplans för någon vecka sedan så var det nära på att jag missade den! Tur att jag slog till, var lite tveksam först, en klocka som är fulsnygg och som man antingen älskar eller hatar!

CADF92A4-6FCC-46EB-B567-4C9940C24E04.jpeg
15010 är så fruktansvärt bra, snyggaste bezeln hittills!
Breitling World är MYCKET speciell!
Helt klart en klocka jag gillar.
Tavlans struktur är ju bara för härlig! :)
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Nu har jag inte hunnit bygga upp någon större relation till dessa tre klockor!

Så vi får kalla dom bubblare, på sikt så kommer dom att få byta plats med några klockor i första inlägget!

Plats 39-41.

41) Breitling Shark Reffnr; A58605.

En klocka jag fluktade på redan på början av 90-talet. En polare ägde en som hade det automatiska urverket i sig! Köptes från tradera tidigare i år! Gillar den ganska så mycket trots att det sitter Quartzverk i den!

4E2130C1-CCDE-4138-ACFD-6C5F297D8DEB.jpeg


40) Rolex Date 15010.

Har länge velat fram och tillbaka om 34mm är för litet. Dock tog jag mitt förnuft till fånga och köpte på mig denna läckrbit på kaplans Klockkvalité i maj i år! Ångrar mig inte för 5-öre, 34mm är såååå manligt!

F4982219-074B-4E59-AC91-4412C7DF0914.jpeg


39) Breitling WORLD 80840.

Även denna har jag suktat efter länge, 15-20 år minst! När den väl dyk upp på Kaplans för någon vecka sedan så var det nära på att jag missade den! Tur att jag slog till, var lite tveksam först, en klocka som är fulsnygg och som man antingen älskar eller hatar!

CADF92A4-6FCC-46EB-B567-4C9940C24E04.jpeg
Ja 15010 såg ju väldigt trevlig ut!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
15010 är så fruktansvärt bra, snyggaste bezeln hittills!
Breitling World är MYCKET speciell!
Helt klart en klocka jag gillar.
Tavlans struktur är ju bara för härlig! :)

Tack kompis! Jo...Rolex Date 15010 har riktigt Nice bezel, gör ganska så mycket till tavlan som är ganska så trevlig med sinna stavindex i guld!

Den tavlan på Bratten är fett snygg, en av dom trevligaste tavlorna jag har...

Än så länge så är det två tummar upp!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
När jag skrev detta inlägg så var denna tyvärr trasig, men nu är det åtgärdat!

25) Citizen Analog/Digital.

En klocka som jag fortfarande håller kär, en klocka som jag fick i 18 års present av min älskade mor! Bars frekvent i många år, tyvärr har den analoga klockan givit upp. Hade den till en urmakare, men han kunde inte fixa till den, enda sättet att få igång den är att hitta ett liknade ur, där man kan ta urverket ifrån. Synd, hade gärna sett att den funkade.

dsc_3025-jpg.200837


Hämtade denna igår med posten, och jag är så överväldigande glad att den har funnit sig hem fullt fungerande igen! Klockan är fixad av Zanders Ur i Sundsvall, tog lite tid att få tillbaka den, men nu känns det som skit samma...

dsc_6222-jpg.1297491

dsc_6224-jpg.1297492
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
När jag skrev detta inlägg så var denna tyvärr trasig, men nu är det åtgärdat!

25) Citizen Analog/Digital.

En klocka som jag fortfarande håller kär, en klocka som jag fick i 18 års present av min älskade mor! Bars frekvent i många år, tyvärr har den analoga klockan givit upp. Hade den till en urmakare, men han kunde inte fixa till den, enda sättet att få igång den är att hitta ett liknade ur, där man kan ta urverket ifrån. Synd, hade gärna sett att den funkade.

dsc_3025-jpg.200837


Hämtade denna igår med posten, och jag är så överväldigande glad att den har funnit sig hem fullt fungerande igen! Klockan är fixad av Zanders Ur i Sundsvall, tog lite tid att få tillbaka den, men nu känns det som skit samma...

dsc_6222-jpg.1297491

dsc_6224-jpg.1297492
Vilket kärt återseende!-Grattis till din återupplivade "medborgare"!
Tycker det är en läcker slimmad klocka i en trevlig storlek som sitter himla fint..........trots att det var några år sedan du fick den;)
Gillar länken för den gör verkligen klockan eller är halva nöjet om man säger så. Ser störtskön ut att bära!
Undrar om det finns liknande slimmade guldisar i urhandeln idag?. Har inte kollat på länge men troligtvis Casio.
Kul att den nu är fixad och kan tänka mig att det finns en del känslor kring den för du var ju så ung när du fick den!
Det är så fint med klockor(särskilt för oss klocknördar:rolleyes:) och smycken, ja även andra prylar för den delen som gör en påmind om det förflutna att man fäller en tår:heart:
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vilket kärt återseende!-Grattis till din återupplivade "medborgare"!
Tycker det är en läcker slimmad klocka i en trevlig storlek som sitter himla fint..........trots att det var några år sedan du fick den;)
Gillar länken för den gör verkligen klockan eller är halva nöjet om man säger så. Ser störtskön ut att bära!
Undrar om det finns liknande slimmade guldisar i urhandeln idag?. Har inte kollat på länge men troligtvis Casio.
Kul att den nu är fixad och kan tänka mig att det finns en del känslor kring den för du var ju så ung när du fick den!
Det är så fint med klockor(särskilt för oss klocknördar:rolleyes:) och smycken, ja även andra prylar för den delen som gör en påmind om det förflutna att man fäller en tår:heart:


Tack...det känns mycket trevligt att den åter tickar på som den ska, har varit ledsen över att det såg ut som att det inte skulle gå att fixa så länge man inte hade ett utbytesurverk. Håller med dig om länken, den är 75% av klockan, utan den så skulle känslan förmodligen varit annorlunda. Nja...utan att ha vidare koll, så skulle jag säga nej, men du har nog rätt i att Casio kan ligga närmast.

Det är detta som skiljer/skilja agnarna från vetet, en sann klocknörd bryr sig inte om en klocka är värd 1kr eller flera 100k, det är klockan i sig som ligger i fokus, visst, det är kul att ha några rariteter, det sticker jag inte under stolen med. Men det är minst lika kul. att ha klockor med ett högt affektionsvärde som inte är värda ett skit när det kommer till pengar! Fast det ska tilläggas att en klocka om inte är värd några pengar inte behöver inte ha ett högt affektionsvärde för att den ska vara både trevlig och kul att äga!




Breitling Superocean K10340.

En klocka jag suktade efter redan i slutet av 1990-talet, en ex svåger köpte en i stål från Nymans UR. Då visste jag att jag ville ha en, men det finns ju så många andra schyssta klockor man också vill ha så det blev ingen förrän i juli förra året! I samspråk med våran egen Breitling fantast JensBP så kollade jag man han vad han tyckte om skicket på några stålisar. Många var bra och jag var nära att köpa en med svart tavla och i stål från eBay! Då dök denna upp, kände direkt att jag ville sticka ut lite från mängden, och jag ångrar inte att jag betalade 3-5 gånger mer för denna än för n stålis!

Den är tung som ett as, trots avsaknad av länk, den känns inte för prålig trots att det är guld, funkar alldeles utmärkt som slit och slängklocka som finklocka, Gillar den som faen, och den kommer förhoppningsvis få stanna länge. Dock vill jag poängtera att jag inte är den där riktiga guldkillen! Synd bara att länken är så satans dyr, om jag skulle vilja komplettera, vi snackar 100k. klockan köptes från C24 från Ian Blowers Jewellers, som jag inte rekommenderar, sopor är vad dom är.

1617279740432.png



35) Omega De Ville ST 155.005.

Köpt på Kaplans 2014 för att jag tyckte modellen var lite annorlunda än dom som fanns i min övriga samling. Får väl inte direkt något sug som gör att jag går igång 100, men kul att ha i samlingen.

1617365784543.png
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack...det känns mycket trevligt att den åter tickar på som den ska, har varit ledsen över att det såg ut som att det inte skulle gå att fixa så länge man inte hade ett utbytesurverk. Håller med dig om länken, den är 75% av klockan, utan den så skulle känslan förmodligen varit annorlunda. Nja...utan att ha vidare koll, så skulle jag säga nej, men du har nog rätt i att Casio kan ligga närmast.

Det är detta som skiljer/skilja agnarna från vetet, en sann klocknörd bryr sig inte om en klocka är värd 1kr eller flera 100k, det är klockan i sig som ligger i fokus, visst, det är kul att ha några rariteter, det sticker jag inte under stolen med. Men det är minst lika kul. att ha klockor med ett högt affektionsvärde som inte är värda ett skit när det kommer till pengar! Fast det ska tilläggas att en klocka om inte är värd några pengar inte behöver inte ha ett högt affektionsvärde för att den ska vara både trevlig och kul att äga!
Tyvärr får man leta efter donatorverk till sådana äldre ana-digi verk som är "passé" och det kvittar om det är en dyrare Breitling(äldre navitimer etc), Heuer, Seiko etc.
Hade en fräck ana-digi Seiko från ca 82 där man kunde endast kunde beställa krona+axel, packningar och näpperligen ett mineralglas om man letade duktigt. Är väl inte en sport för alla att leta donatorverk men klart man blir skitglad när man väl får liv i sin klocka trots att den är av ett ringa värde. Instämmer till fullo ang. affektionsvärdet, för mig kvittar det hur billig den är för om den är betydelsefull så lägger jag tid och pengar på klockan. Har man en fin relation till en klocka är det en speciell känsla när den väl fungerar!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Men, I min lilla, lilla värld av blommor så är och förblir en klocka en beater oavsett vad det är för klocka! Kan som sagt inte bli mer än repor, dings och hairlines på dom.
Tack för ett ett riktigt bra inlägg. Instämmer till fullo med dig. Känslan i klockan ligger ju även i de minnen som olika hairlines och annat skapat. Antingen något speciellt eller över tid. Sedan kan jag tyvärr förstå de som lägger in sina i bankfack pga rånrisk etc. hemma.
 

Principal

Omega
2-Faktor
Är relativt nybliven medlem på ks med ett spirande intresse för klockor. Ditt inlägg är fantastiskt, dels för att jag lär mig massor men också för att det är inspirerande att läsa om ditt förhållningssätt till klockor (och livet!).
Vet att ursprungsinlägget är gammalt men vill ändå säga: stort tack @Affe !
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Riktigt trevlig läsning, tackar för det @Affe

Tack själv, kul att du gillade läsningen!


Tack för ett ett riktigt bra inlägg. Instämmer till fullo med dig. Känslan i klockan ligger ju även i de minnen som olika hairlines och annat skapat. Antingen något speciellt eller över tid. Sedan kan jag tyvärr förstå de som lägger in sina i bankfack pga rånrisk etc. hemma.

Tack! Jag har full förståelse för att folk är rädda om sina ur p.g.a olika anledningar, och det har jag inget emot. Jag följer bara min magkänsla och så gör jag vad jag vill med mina klockor. Kan inte gå och oroa mig för någon liten hairline eller annat micromärke när det finns värre saker att oroa sig för i dagens samhälle. Visst är det härligt att skapa minnen, det är ju det man kan falla tillbaka på när man bli gammal, Hehe.


Är relativt nybliven medlem på ks med ett spirande intresse för klockor. Ditt inlägg är fantastiskt, dels för att jag lär mig massor men också för att det är inspirerande att läsa om ditt förhållningssätt till klockor (och livet!).
Vet att ursprungsinlägget är gammalt men vill ändå säga: stort tack @Affe !


Tack själv @Principal, och välkommen till Klocksnack! Va kul att du gillade inlägget, skulle kännas fantastiskt om man kunde lära ut lite om klockor men framför allt inspirera folk till något så roligt som vad klockor kan vara om man har det som intresse eller som hobby. Ett litet råd eller tips kanske man ska säga, gå din egen väg, va inte rädd och ta tid på dig när du ska köpa klocka. Att hasta sig in och köpa första bästa, kan bli en dyr läropeng i slutändan. Våga fråga något om klockor här på forumet, här finns massor av kunskap. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Lycka till med ditt framtida klockintresse!


Detta hade jag HELT missat! Grymt inlägg @Affe. Så kul att få inblicken i din samling och ditt mind-set. Jag är mäkta imponerad!


Tackar, Tackar! Hehe...du missade inte så mycket! Va kul att du gillade inlägget, är skrivet direkt från hjärtat, minnen är något viktigt för mig, inte bara när det kommer till klockor vill jag tillägga, gäller även i det vanliga livet man traskar fram i.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack själv, kul att du gillade läsningen!




Tack! Jag har full förståelse för att folk är rädda om sina ur p.g.a olika anledningar, och det har jag inget emot. Jag följer bara min magkänsla och så gör jag vad jag vill med mina klockor. Kan inte gå och oroa mig för någon liten hairline eller annat micromärke när det finns värre saker att oroa sig för i dagens samhälle. Visst är det härligt att skapa minnen, det är ju det man kan falla tillbaka på när man bli gammal, Hehe.





Tack själv @Principal, och välkommen till Klocksnack! Va kul att du gillade inlägget, skulle kännas fantastiskt om man kunde lära ut lite om klockor men framför allt inspirera folk till något så roligt som vad klockor kan vara om man har det som intresse eller som hobby. Ett litet råd eller tips kanske man ska säga, gå din egen väg, va inte rädd och ta tid på dig när du ska köpa klocka. Att hasta sig in och köpa första bästa, kan bli en dyr läropeng i slutändan. Våga fråga något om klockor här på forumet, här finns massor av kunskap. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Lycka till med ditt framtida klockintresse!





Tackar, Tackar! Hehe...du missade inte så mycket! Va kul att du gillade inlägget, är skrivet direkt från hjärtat, minnen är något viktigt för mig, inte bara när det kommer till klockor vill jag tillägga, gäller även i det vanliga livet man traskar fram i.

🤔
 
Topp