• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC utan krona, servicebar?

tamarind

Breitling
2-Faktor
Såg en kul JLC på Kaplans:
canvas.png


Kruxet är att den helt saknar krona (ställaxel av enligt beskrivning, och som framgår alltför tydligt av bifogad bild).
Hur möjligt/omöjligt kan det vara att fixa till det? Tänker mig att den måste mottagit en del däng för att gå av sådär.
 

tamarind

Breitling
2-Faktor
Nu vet jag inte om den men en del jlc har slitsad axel (2-delad) och det kan ju vara en sådan.

Ok, men behöver nog en ELI5 här, vad innebär det? Är det bra eller dåligt? Kan ju förtydliga att jag har ingen ambition att göra något själv här men det vore tråkigt om jag köpte den, gick till en urmakare och de sa något i stil med "nä det är karburatorn det går inte att laga", fast för klockor då.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Ett av problemen med jaeger är ju att dom inte släpper reservdelar hur som helst utan insisterar på att man skickar klockan till dom.

om bommen är delad kan kronan trilla av utan att klockan går sönder så att säga.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är en ganska modern klocka så det borde finnas ersättningskronor till den. Bommen är av vanlig typ och kronan skall ha ett fjädrande inbyggt rör men är annars en standardkrona så inga juveler eller liknande. Då det är vitguld så kan det vara svårt att hitta helt rätt modell ute på eBay men skrotade verk med kronor dyker upp då och då.

Tror det sitter ett kaliber P838 i den men det står under balansen vilken kaliber det är så en urmakare kan hjälpa dig hitta rätt bom.
 

tamarind

Breitling
2-Faktor
En mycket sen uppdatering - efter inspektion på plats sa någon på Kaplans att ”vänta, jag tror vi har kronan här någonstans…”, och mycket riktigt fanns den men bommen hade gått av. Efter väldigt mycket letande hittade jag rätt reservdelsnummer och efter ännu mer letande hittade jag den till salu. Efter besök hos urmakare ser den numera ut som bifogat. Jag är väldigt nöjd!
 

Bilagor

  • Jlc.jpg
    Jlc.jpg
    668.6 KB · Visningar: 8
Topp