ok, tror jag varit igenom det materialet nån gång, de viktiga fakta tycker jag är:
1. all EVA sker med Speedy, har aldrig sett en bild med nåt annat utanpå dräkten? däremot dräller det ju av Rolex på "shake hands and smile"-bilder...
2. astronauterna fick ta med sig en egen klocka att ha under dräkten och inne i kabinen, enter 1675, gammal favorit hos testpiloterna som blev astronauter!
3. timing av raketerna skedde i kabinen, så en 1675 är naturligtvis möjlig, men om du hade en kronograf på ena armen o en vanlig klocka på andra vad skulle du använda för att ta tid på exakt 13 sek? ...men 100% visshet är väl svårt att nå, så här står vi då med en Snoopy Award på väggen hos Omega i Bienne, och 100 entusiastiska Rolexbloggare som försöker vrida saker åt deras håll...
...parallell till Trieste, Don Walsh fick sin Rolex
efter uppstigningen 1960, han har den på
ALLA promotion-bilder, men man vet säkert att han
INTE hade den nere i djupet... Rolex är ju marketing-mästarna...
på den här bilden från 1959 (pre trieste) har han tex nåt annat, kanske en Aquastar 60???...
http://www.navyhistory.org/2013/01/normans-corner-meeting-don-walsh/usn-1044872-l-file/
lite likadant med en annan av mina personliga favoriter:
hitta EN bild där nån i BEE har en svarttavlad klocka på sig under expeditionen...???