• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JS Watch Co, Reykjavik

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag var en kortis i Reykjavik nu i veckan och passade förstås på att besöka den lokala klockfabrikören.
JS Watch Co var ett för mig helt okänt märke, men efter att ha kikat runt på deras sajt och googlat runt lite så fastnade jag för deras Sif N.A.R.T. som är en dykare de tillverkar åt den Isländska kustbevakningen. Den eleganta men lekfulla looken och 1000m-rejtingen gjorde mig nyfiken.
Nyfiken blir man också av att de inte har några priser på sajten utan måste maila dem för att få den. Lustigt men ger kanske en personlig prägel.
Hur som helst så befann jag mig på Island och besökte butiken/fabriken.

RHOF_2013_11022.jpg

RHOF_2013_11024.jpg

Sif på gummi. Otroligt mjukt och skönt gummi, inte alls som de styva dykargummin jag stött på. Gummi kanske inte är så dumt ändå. Men jag hade velat se den med skinnet på.
RHOF_2013_11027.jpg

RHOF_2013_11029.jpg

De har en rätt kul numrering där det första numret indikerar att detta är den 211:e klockan av denna modell, och det andra indikerar att det är den 1861:a klockan totalt.
RHOF_2013_11034.jpg

Mesh.
RHOF_2013_11041.jpg

Fick kika på några andra klockor ur sortimentet. Jag tycker att klockan klädd i struts är väldigt fin. Tog dessvärre ingen närmre bild på den men 101 38mm heter den om du vill kika närmre.
RHOF_2013_11033.jpg

Jo, här är den ju i mesh och med blå visare.
RHOF_2013_11055.jpg

Här poserar han på bild den gode Gilbert, som skapar klockorna, tillsammans med en tuff kille som poserar på bild. Han var tydligen inne i butiken och köpte sig en klocka ett par dagar innan KS klev in i butiken.
För övrigt så var Gilbert en väldigt pratglad herre och snackade på om ETA/Swatch Groups tråkiga stil och om vikten av att om en krona som sticker ut under klockan måste vara skruvad, annars pajar skiten. Han berättade också om fulla spanjorer som badar med kronan urskruvad. Han lyckades också nämna hur snabbt han kan demontera och montera ett urverk (tror han sa fyra minuter!).
En trevlig pratstund helt enkelt.
RHOF_2013_11048.jpg

Dessutom var han bussig nog att, av bara farten, trycktesta min OQ som jag inte kollat trycket på. Den är tät.
RHOF_2013_11047.jpg


Däremot så blev det inget köp. Även om jag gillade klockan så kände jag inget pirr som jag hade hoppats. Den är dessutom lite väl pricy den där Sifen.

JS Watch Co: http://www.jswatch.com/

Prislistan: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4023053/klocksnack/Price list Euros June 2013_2.pdf
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul rapport om ett märke jag inte kände till. Tack så mycket.

Kul med 'micro'-tillverkare!

Sif:en var inte alls tokig.

//Johan
 
Kanske lite OT, men kan vara intressant för klockköpare:
Visst är det så att man kan få tillbaka den moms man har betalat på Island(för produkter som överstiger en viss summa) när man reser tillbaka? Har för mig att jag fick tillbaka en hel del pengar sist jag var där. Dock köpte jag ingen klocka då, men kan vara bra att veta!
 

max

Dancing Queen
Kanske lite OT, men kan vara intressant för klockköpare:
Visst är det så att man kan få tillbaka den moms man har betalat på Island(för produkter som överstiger en viss summa) när man reser tillbaka? Har för mig att jag fick tillbaka en hel del pengar sist jag var där. Dock köpte jag ingen klocka då, men kan vara bra att veta!

Nja, alltså det är ju utanför EU så du kan dra bort momsen där, men måste sen betala moms för införsel i sverige. De har 25,5% och vi har 25% så vinsten är inte direkt enorm :D
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Härligt! Islands svar på Sjöö sandström. Håller landsorten högre. Men kul med nytt. Vem köper första?
 
Nja, alltså det är ju utanför EU så du kan dra bort momsen där, men måste sen betala moms för införsel i sverige. De har 25,5% och vi har 25% så vinsten är inte direkt enorm :D
Helt säker? Så minns inte jag det... men jag har ju också minne som en guldfisk. har för mig att jag fick tillbaka typ 400 spänn i isländska kr när jag skulle åka hem, så var tvungen att bränna allt på taxfree-sprit ;P
 
Fick inte till editen, så skriver igen. Taget från vulkanresor som jag åkte med förra gången.

Resenärer som handlar för mer än 4000 ISK i samma affär på Island kan vid utresa få momsen på produkten återbetald (upp till 15 % av köpvärdet). Be om ett tax-free kvitto vid köpet, som ni visar upp tillsammans med obruten förpackning på flygplatsen där ni återfår momsen.

Blev aldrig något problem när vi åkte tillbaka till Sverige.
 

max

Dancing Queen
Helt säker? Så minns inte jag det... men jag har ju också minne som en guldfisk. har för mig att jag fick tillbaka typ 400 spänn i isländska kr när jag skulle åka hem, så var tvungen att bränna allt på taxfree-sprit ;P

Ja jag tror det
Tror att det du gjorde var att först begära en återbetalning av momsen på islands flygplats och sedan så "smugglade" du in produkten i Sverige, där du eg borde gått i kön för något att deklarera och betalat in 25% moms innan införsel i landet.

Men har fasen inte full koll på hur taxfree eg fungerar, kan nog finnas en summa som man kan handla helt skattefritt som privatperson (för sprit osv man handlar på flygplatsen), men tror inte det gäller för så höga belopp som 20kkr.
 

Knät

Cartier
Ohh.. Nu blev jag avis. Har länge haft SIf NART på min shortlist. Om jag bara kunde låta bli att köpa massa annat..
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Dom har en del coola modeller men jag tycker att priserna är lite för saftiga faktiskt. I samma prisklass kan man få nomos, tudor och liknande :(
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Riktigt intressant. Ser ju bra ut. Vad är det för verk i dem?

Omkring 20kkr verkar de ligga, han länkade till prislistan längst ner i första posten så där finns de specifika priserna för varje modell :)

wundlander Han sa inte vad det satt för verk i dem när du var där? Eta eller hade han bytt för att de krånglade?

Jo, han sa ju vad det var men jag har så sjukt dålig koll på urverk att informationen bara rann rätt igenom mig. Men han berättade att de gjorde bytet från ETA innan den isländska valutakraschen och vulkanens vrede, så tydligen satt dom inne på hundratals urverk i stället för värdelösa pengar genom den krisen. Bra tajming.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Angående exportpriser så är detta informationen jag fick när jag bad om prislistan.
Som jag uppfattade saken så får man tillbaks 20% av beloppet på flygplatsen om man nu väljer att handla över disk i Reykjavik.

---
Thank you so much for your email and your interest in our brand.
I am delighted to send you our Price List. Included in the prices in the price list is the following: shipping and insurance while it ships, we ship worldwide.
Yes we have SIF on stock:)

I hope we can help you find the watch of your dreams.
Should you require any further information or want to place an order please feel free to email me directly :)
Like us on Facebook and get exclusive updates.

*All prices shown include Icelandic VAT, We offer VAT refunds for overseas orders, for the export price deduct 20% from below prices.
Foreign taxes and duties are not included.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jo, han sa ju vad det var men jag har så sjukt dålig koll på urverk att informationen bara rann rätt igenom mig. Men han berättade att de gjorde bytet från ETA innan den isländska valutakraschen och vulkanens vrede, så tydligen satt dom inne på hundratals urverk i stället för värdelösa pengar genom den krisen. Bra tajming.
Om inte ETA, så kanske Sellita då...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för reportaget. Kollade in klockorna för ett antal år sedan. Minns att min reaktion då, som nu, var att det är kul med lokala tillverkare... samt att visarna - i proportion till timmarkörerna - är för små (enligt min mening).

Trevligt reportage!

mvh A
 
Angående exportpriser så är detta informationen jag fick när jag bad om prislistan.
Som jag uppfattade saken så får man tillbaks 20% av beloppet på flygplatsen om man nu väljer att handla över disk i Reykjavik.

---
Thank you so much for your email and your interest in our brand.
I am delighted to send you our Price List. Included in the prices in the price list is the following: shipping and insurance while it ships, we ship worldwide.
Yes we have SIF on stock:)

I hope we can help you find the watch of your dreams.
Should you require any further information or want to place an order please feel free to email me directly :)
Like us on Facebook and get exclusive updates.

*All prices shown include Icelandic VAT, We offer VAT refunds for overseas orders, for the export price deduct 20% from below prices.
Foreign taxes and duties are not included.
Såg att det fanns en rolex AD och en Oris i reykavik också. Kanske kan vara värt att åka över och plocka upp en där då? :)
 

Dafvid

Breitling
Hej hopp!
Haha, det här var ju lite lustigt. Vet inte exakt hur jag hamnade på denna tråden - men gissa vad jag har på vänster armled just nu? :) :)

Var på Island i maj och "sprang på" JS Watch Co. på Laugarvegur i Reykjavik. Trodde först inte att det var sant - en KLOCKTILLVERKARE på Island? Var inne en lååååång stund och snackade med Gilbert och blev väldigt intresserad av hans små skötebarn, speciellt Sif. Jag bad honom lägga undan en till mig, körde Island runt i 10 dagar och fotograferade, kom tillbaka och hade då bestämt mig för ett köp.

Japp, det sitter en gammal arbetshäst i den och jobbar på för fullt, en ETA 2824-2 Top grade. 2824-2 finns i fyra utföranden: Standard, Utökad (Elaborated), Top och Kronometer. Har inte gjort några mätningar men precisionen är verkligen inget att klaga på. Jag har en kronometer (Omega Speedmaster) och Sif ligger inte långt efter i sin exakthet. Hm, jag får väl ta några bilder nu och lägga upp samt några från när jag var där:

Lilla lådan
uIhTgfM.jpg


Sif på armen
73mkZN1.jpg


l15FH9L.jpg


Och inuti lilla lådan
heAwCc5.jpg



Gilberts blygsamma avtryck på sitt lilla mästerverk - ett litet "g" på kronan
44GNipW.jpg


På viklåset (hm, dessa högupplösta kameror är verkligen inte snälla när det gäller repor på klocklänkar)
K2y2yQu.jpg


Och en närbild
zETNQD1.jpg


Nummer 009 av 909
80iMkKE.jpg


Och här sitter Mäster G själv och pular i vad som måste vara en av världens minsta klockverkstäder
K4k8FQb.jpg


9USWimg.jpg


Det var verkligen en trevlig stund när vi gjorde affär. Han fingrade först lite på min Sjöö Sandström Royal Steel Chronograph, diskuterade den lilla klocktillverkararens vardag i allmänhet samt sina tankar om kvalitet i synnerhet. Köper du en klocka av honom får du sannerligen en klocka som någon personligen har lagt ned tid och möda på, och för detta ett i mitt tycke ett rimligt pris.

//David
P.S. Ur minnet: tror jag betalade 19 500 SEK utan prut och fick tillbaka drygt 3000 av Tax-Free Island. Glömde visst att visa upp den i tullen här hemma. D.S.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vilken trevlig uppföljning, Dafvid. Den är inte tokig den där klockan. Inte tokig alls.
Angående numreringen av klockan så har jag förstått det som att den andra siffran visar på vilken klocka i ordningen det är i den totala produktionen, alla modeller inräknade.
Välkommen hit förresten! :)
 

Dafvid

Breitling
Tack för det, wundlander!
Jag gillar den verkligen, sitter ofta på handleden och har fått ett och annat positivt omdöme, även av klocknoviser.
Det känns när man håller i den att det här är ingen skit. Gedigen är ordet.
Jo, jag såg där med numreringen. Antar att han inte säljer sina klockor i bulk precis.

//David
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! Klockan ser ju grym ut. Sticker ut precis lagom med sin cleana design i kombination med färgen på visarna.
Precis som Dafvid säger, så är det top grade och inte COSC-versionen, vilket man kan läsa sig till ganska enkelt på hemsidan.

Swiss Made Mechanical movement "Execution Top"
Automatic winding.
25 jewels, Custom decorations, Blue screws and Rhodium plated finish.
38-hour power reserve when fully wound.
Fine tuning "Assortment Chronometer".
Shock protection Incabloc.
Adjusted to five positions.

Är inte helt 100 på det här, så China eller någon annan får gärna konfirmera, men som jag har förstått det, så utför ETA själva testerna på dessa istället för att skicka dem på COSC-testning, vilket i praktiken borde betyda att de beter sig samma som COSC-versionerna även om top grade har lite högre toleranser.

Och välkommen hit Dafvid ! Fina bilder tar du också!
 
Topp