• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kända svenskars klockor

Optimisten

Cartier
Låt mig ta upp en ny tråd (jag hoppas inte redan finns) där vi diskuterar "kända" svenskars klockor.

I en annan tråd
viewtopic.php?f=2&t=1696
skrev yonsson
"Märkas, men inte synas är väl en allmän regel som jag tror passar i de flesta professionella sammanhang."

Jag spinner vidare på detta till familjen som gillar
Att verkligen vara, inte bara ge sken av att vara det
http://www.faktoider.nu/esse.html

Dvs Wallenberg, och i detta fallet Jacob Wallenberg, född 1956. Han om någon borde ju t.ex. kunna sätta bizniz-modet i Sverige. Vad har han då för klocka?

Uppenbarligen en Rolex Daytona 6263 med stålarmband när han vet att han skall fotas
http://timetalk.se/jacob-wallenberg-rolex-daytona-6263/
samma klocka?
http://www.saskjarosset.com/uploads/355 ... 50_q85.jpg


Han har också setts med något Cartier Tank liknande i Davos
http://globalhitlist.files.wordpress.co ... 30c1_z.jpg
Ser du vad det är?


Samt med något som liknar, men kanske inte är, en Lange 1
nobel-jacob-wallenberg1.jpg

Ser du vad det är?


Analys: Som Timetalk skriver, roligt att han inte kör med löparklocka eller någon billig jante-klocka, utan vågar ta ut svängarna lite. En fin vintage är ju aldrig fel!

Betyg: 4 av 5
Betygskommentar: Ser bra ut, men för en 5:a skulle jag vilja få bekräftat lite mer variation i klockvalet, t.ex. en fin Lange tourbillion. Värt att minnas är dock att även om familjen Wallenberg har väldigt mycket makt, så är ju stora delar av deras förmögenhet låsta i stiftelser. Så de är ju rika, men många andra familjer i Sverige har ju mer spenderbara pengar. Nu tror jag inte att hans ekonomi fått styra i / begränsa klockvalet, dock kanske det förhindrar extrema utsvävningar - om han nu är intresserad av det.


Välkommen att göra fler analyser eller kommentera!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag bara måste gå lite OT här och delge en youtubevideo om Vladimir Putins klocksamling.

Man kan slå på engelsk textning. Mitt favvoklipp i videon är när han släpper ner en Blancpain i blöt betong när de håller på och gjuter. :mrgreen:
[video]http://youtu.be/bBTwx2xm06o[/video]
 

Joachim

Omega
Satt bredvid Leif Johansson ( Fd. AB Volvo) på planet häromdagen( mkt trevlig herre förresten, sov som en gris hela resan) han hade en fet Lila plastklocka på armen. Försökte förgäves att titta märket men han satt på fönsterplats på vänstersidan:(
 

Obeedoobe

Friends of KS
Zed skrev:
Förresten, är det någon som lagt märke till GW:s Datejust på jubilee? Han bär den riktigt löst och drämmer den i bordet hela tiden i programmet Veckans Brott. :D

Ha ha ja herregud, den klockan har nog fått mycket stryk genom åren :D Han om någon kommer undan med att bära klockan så nonchalant. Han är för härlig.

Mvh
 

carlanton

Audemars
Kan inte leta fram dem på iphonen, men det finns många sköna 70-talsbildetr på kungen och hans Autavia. Idag tror jag han bär någon mindre Hublot i guld. Jan Stenbeck körde all-in under 80-talet med breda hängslen, uppbyggda dubbelknäppta kostymer och givetvis en fläskig Cartier tank.
 

Optimisten

Cartier
yonsson skrev:

FEL: [Hur var det, gåva från Sarkozy, klockan tillhör därmed enligt Reinfeldt statsministerämbetet och inte honom personligen? ]

RÄTT: Han hade fått en portfölj av Sarkozy, klockan var en gåva när han vann en tävling om mäktigast under 40 år. Reine säger att klockan tillhör hans parti och portföljen staten...


Den inklippta klockan ser ut att vara en relativt dyr årskalender, men ser inte Reinfeldts ut att vara en vanlig chronograph?

Bekräftas av den säkra källan aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6476721.ab


Jag hoppas jag inte gör någon ledsen när jag skriver:
Känns inte Longines [LÅNNGINÄSS] väldigt TÄBY, och därmed passande till vår statsminister (han "bor" ju där)?
Lite lyxigare än medelsvensson, men inte direkt lyx. Täby-ångesten mitt i prick? :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nej. Trippelkalender. Årskalendern innebär att klockan inte behöver justering mer än en gång per år (liksom att en evighetskalender justeras en gång per...evighet). Det finns årskalendrar även utan månadsvisning (ex Omega).
 

Ricrob

Patek
Såg precis denna fina bild på FB och medan frugan zoomade in på bebben och sa "Åååhh", så zoomade jag in på klockan och tänkte "Hmmm, är det en Transocean eller kanske en AT i guld, eller...?" Vad tror eller vet ni?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    158.3 KB · Visningar: 2,337

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Optimisten skrev:
Jag hoppas jag inte gör någon ledsen när jag skriver:
Känns inte Longines [LÅNNGINÄSS] väldigt TÄBY, och därmed passande till vår statsminister (han "bor" ju där)?
Lite lyxigare än medelsvensson, men inte direkt lyx. Täby-ångesten mitt i prick? :)

Förtydliga gärna Täby-ångesten, flyttar till Täby kyrkby i sommar ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ricrob skrev:
Såg precis denna fina bild på FB och medan frugan zoomade in på bebben och sa "Åååhh", så zoomade jag in på klockan och tänkte "Hmmm, är det en Transocean eller kanske en AT i guld, eller...?" Vad tror eller vet ni?

Haha helt rätt prioriterat!

Ser ut att vara med läderband i alla fall.. Kan inte svara på modell...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Medborgarna betalar, stämmer.Enda haken är att det är nio kronor per år och skattebetalare. Vilket inte är ett skit jämfört med vilket otroligt jobb de gör för Sverige.

Sen har ju prins Daniel grundat ett svindyrt kändisgym, vilket nog har inbringat stålar så det räcker.
 

Ricrob

Patek
JakobZ skrev:
Medborgarna betalar, stämmer.Enda haken är att det är nio kronor per år och skattebetalare. Vilket inte är ett skit jämfört med vilket otroligt jobb de gör för Sverige.

Sen har ju prins Daniel grundat ett svindyrt kändisgym, vilket nog har inbringat stålar så det räcker.

Just så ja Jakob, väl talat pojk!
 

Optimisten

Cartier
LongCon skrev:
Optimisten skrev:
Jag hoppas jag inte gör någon ledsen när jag skriver:
Känns inte Longines [LÅNNGINÄSS] väldigt TÄBY, och därmed passande till vår statsminister (han "bor" ju där)?
Lite lyxigare än medelsvensson, men inte direkt lyx. Täby-ångesten mitt i prick? :)

Förtydliga gärna Täby-ångesten, flyttar till Täby kyrkby i sommar ;)

Vad tror du om det jag skrev?:
Lite lyxigare än medelsvensson, men inte direkt lyx.
 

Optimisten

Cartier
Ricrob skrev:
Såg precis denna fina bild på FB och medan frugan zoomade in på bebben och sa "Åååhh", så zoomade jag in på klockan och tänkte "Hmmm, är det en Transocean eller kanske en AT i guld, eller...?" Vad tror eller vet ni?

(dumma dig, nu har jag surfat en hel del här...)


Jag noterar att Daniel bröt mot etiketten och hade klocka till frack på sitt bröllop.

Royal_Wedding_Stockholm_2010-Slottsbacken-05.jpg

Och jag kan meddela, JA, Prins Daniel sportar en Omega Seamaster Aqua Terra Chronometer i guld med läderarmband, och av fotot ovan att dömma hade han just den även på sitt bröllop (bröllopspresent)?
DP6F0266.jpg


Och eftersom 41,5 mm modellen inte finns i helguld med läderarmband (han kan ju köpt ett extra läderarmband dock) så borde detta vara 38,5 modellen?

231.53.39.21.06.002

http://www.omegawatches.com/gents/seama ... 0422106001
http://www.omegawatches.com/gents/seama ... 3392106002

?

Det enda negativa med AT i guld är väl att de "fuskat" lite med metallarmbandet genom att det inte är guld rakt igenom utan att kärnan på vissa ställen är stål? Eller? Detta sparar ju både vikt och pengar.


Daniel verkar också ha en kronograf:
Prins+Daniel+3.jpg


Någon som kan spotta den?


Jag måste säga att Daniel med detta stärkte sin position som min favorit i kungahuset - även Viktoria får en stor guldstjärna om AT:n var en bröllopspresent.
 
Topp