• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Kändaste" klockmärket?

Rolex är Rolex men sedan är Omega sedan gammalt stort och välkänt i Sverige, ihop med Certina som var förr snäppet upp från dom andra under Omega. Som ni vet finns det gott om vintage Omega och Certina här. Utfallet beror nog en hel del på åldern hos dom du frågar. Det skiljer mellan länder helt klart, ex Enicar var rätt stora här när det begav sig men liten globalt sett.

Skulle killgissa* att rangordningen bland mest kända märken är typ:
Rolex
Omega
DW
MK
Ett antal andra parfymmärken
Certina
Breitling
Tissot
Seiko
Ge och ta lite.
*) Baserat på min erfarenhet och viss kunskap om vad icke klockintresserade känner igen.

Varför tyvärr? Jag tycker fler svenskar borde vara glad och stolt över att en svensk lyckas på detta vis runt om i världen.
Förstår inte skillnaden på DW och de tusentals andra kinatillverkade klockor därute. Designen är väl inte särskilt unik heller?
Jag missnöjer inte med det att de lyckats som företag, snarare tvärtom. Tyvärr kanske var o ta i men klockorna är inget som faller mig i smaken.

Förstår inte skillnaden på DW och de tusentals andra kinatillverkade klockor därute. Designen är väl inte särskilt unik heller?
Jag missnöjer inte med det att de lyckats som företag, snarare tvärtom. Tyvärr kanske var o ta i men klockorna är inget som faller mig i smaken.

Exakt, de är samma som all annan kinaproducerad skit. Att vara känd i all ära, jag är hellre anonym än en Jockiboi i mängden.

Kan inte annat än att säga att DW inte är för mig och att jag föredrar hantverk över massproduktion. Men unnar verkligen Filip Tysander all framgång. Imho ligger inte innovationen i hans produkt utan i marknadsföringen. Att lyckas så väl i sin marknadsföring och med lågt startkapital bygga upp ett företag kräver en annan slags innovation och kunskap. Hatten av!

Kan inte annat än att säga att DW inte är för mig och att jag föredrar hantverk över massproduktion. Men unnar verkligen Filip Tysander all framgång. Imho ligger inte innovationen i hans produkt utan i marknadsföringen. Att lyckas så väl i sin marknadsföring och med lågt startkapital bygga upp ett företag kräver en annan slags innovation och kunskap. Hatten av!

hört att den glade Tysander inte bär sitt eget märke på armen, utan det märke som undanbetts av trådstartaren......

hört att den glade Tysander inte bär sitt eget märke på armen, utan det märke som undanbetts av trådstartaren......
Har han ett genuint intresse så bär han garanterat riktiga klockor där media inte är med, dock svårt att hitta bilder på honom med något annat än DW. Det måste vara kul att sitta hemma i Sveriges dyraste lägenhet med ett par rollar men ändå måsta ta kinaklockan så fort man ska kliva utanför dörren.

Själv tycker jag att det är roligare när svenskar lyckas med riktiga innovationer än med lyckad marknadsföring förenad med låga kinesiska produktionskostnader och därmed hörande bensimackskvalitet.
Håller helt med, dessutom tror jag att DW ökar intresset ordentligt bland folk som tidigare inte brytt sig om klockor. DW är förmodligen en mycket bra instegsklocka för många unga nybörjare.

Hublot borde vara någorlunda känt, med tanke på hur mycket de har synts i diverse fotboll VM sammanhang och liknande. Gillar skarpt att de designat domarens bytestavla att se ut som en Big Bang, genialt helt enkelt
upload_2020-2-23_19-24-32.jpeg

1. Rolex
2. Omega
3. Seiko
4. Certina
5. Breitling

Något sånt skulle jag säga. Alla vet ju vad en Rolex är så den är ju utan tvekan mest känd. I mina kretsar skulle listan se ut på det sättet.

Tillbaka
Topp