• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa ansett arbandsur för ca 30

johannes88

Breitling
Hej,
Jag är intresserad av att köpa en specifik typ av klocka som håller pris genom åren. Jag skulle med andra ord vilja ha en klocka som man skulle kunna sälja vidare om man skulle vilja byta. Det här är mitt första riktigt stora klockköp jag gör och jag behöver därför få lite mer kött på benen. Alla tips är välkomna.
Den enda klockan jag har idag är en Omega Seamaster 1020 Vintage från 1984 som jag köpte i höstas.

Mina preferenser
Typ av klocka: Armbandsur
Pris: Upp till och med 30 000 kronor.
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Ny/begagnad: Både och
Box/papper: Ja.
Kön: Herrklocka
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Uppvridning: Automatiskt
Glas: Safirglas
Form: Rund
Diameter: 40 mm och uppåt.
Komplikationer: Helst endast tid och datumangivelser det vill säga inte massa onödiga komplikationer som man knappt använder, typ månfas osv.

Jag har fått tips på bland annat Omega De Ville, IWC Portofino och Jaeger-LeCoultre Master Control. Några andra märken och modeller som kan vara värda att kolla upp? Jag har sagt det förr och jag säger det igen, alla tips och råd är värdefulla.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hej,
Jag är intresserad av att köpa en specifik typ av klocka som håller pris genom åren. Jag skulle med andra ord vilja ha en klocka som man skulle kunna sälja vidare om man skulle vilja byta. Det här är mitt första riktigt stora klockköp jag gör och jag behöver därför få lite mer kött på benen. Alla tips är välkomna.
Den enda klockan jag har idag är en Omega Seamaster 1020 Vintage från 1984 som jag köpte i höstas.

Mina preferenser
Typ av klocka: Armbandsur
Pris: Upp till och med 30 000 kronor.
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Ny/begagnad: Både och
Box/papper: Ja.
Kön: Herrklocka
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Uppvridning: Automatiskt
Glas: Safirglas
Form: Rund
Diameter: 40 mm och uppåt.
Komplikationer: Helst endast tid och datumangivelser det vill säga inte massa onödiga komplikationer som man knappt använder, typ månfas osv.

Jag har fått tips på bland annat Omega De Ville, IWC Portofino och Jaeger-LeCoultre Master Control. Några andra märken och modeller som kan vara värda att kolla upp? Jag har sagt det förr och jag säger det igen, alla tips och råd är värdefulla.
Breitling colt borde funka för dig. Under 30k men över 40mm
 

Zingo

Rolex
Hej,
Jag är intresserad av att köpa en specifik typ av klocka som håller pris genom åren. Jag skulle med andra ord vilja ha en klocka som man skulle kunna sälja vidare om man skulle vilja byta. Det här är mitt första riktigt stora klockköp jag gör och jag behöver därför få lite mer kött på benen. Alla tips är välkomna.
Den enda klockan jag har idag är en Omega Seamaster 1020 Vintage från 1984 som jag köpte i höstas.

Mina preferenser
Typ av klocka: Armbandsur
Pris: Upp till och med 30 000 kronor.
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Ny/begagnad: Både och
Box/papper: Ja.
Kön: Herrklocka
Märke: Endast ansedda schweiziska klocktillverkare.
Uppvridning: Automatiskt
Glas: Safirglas
Form: Rund
Diameter: 40 mm och uppåt.
Komplikationer: Helst endast tid och datumangivelser det vill säga inte massa onödiga komplikationer som man knappt använder, typ månfas osv.

Jag har fått tips på bland annat Omega De Ville, IWC Portofino och Jaeger-LeCoultre Master Control. Några andra märken och modeller som kan vara värda att kolla upp? Jag har sagt det förr och jag säger det igen, alla tips och råd är värdefulla.
Explorer!
yBzaJTp.jpg

Fel Explorer, nytt försök:
pZMcpfy.jpg
 

johannes88

Breitling
Hej Oli, visst Breitling Colt hade kanske funkat men den är lite för stor för min smak. Och jag är mer sugen på en dresswatch nu. Skulle vilja ha någon lite mer "classy". Kolla IWC Portofino-modellen som jag refererade till eller Omega De Ville. Finns det någon annan som kan vara aktuell? Breitling vet jag inte, det är lite för mycket pilot över det märket. Jag är mer en dykare i så fall. Men just nu vill jag ha en dresswatch. Var kanske lite otydlig i inlägget.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej Oli, visst Breitling Colt hade kanske funkat men den är lite för stor för min smak. Och jag är mer sugen på en dresswatch nu. Skulle vilja ha någon lite mer "classy". Kolla IWC Portofino-modellen som jag refererade till eller Omega De Ville. Finns det någon annan som kan vara aktuell? Breitling vet jag inte, det är lite för mycket pilot över det märket. Jag är mer en dykare i så fall. Men just nu vill jag ha en dresswatch. Var kanske lite otydlig i inlägget.

Nu är det inga av dessa som håller värdet speciellt bra om du inte köper dem till bra pris beggade. Du får titta på Rolex och Panerai om du vill ha någon form av värdebeständighet i den prisklassen.
 

johannes88

Breitling
Zingo, riktigt snygg! Blev sugen som tusan faktiskt! Men tror den ligger något för högt. 38 000 kronor hittade jag den för på Chrono24. Var finns dom för ca 30 000?
 

Icaras

Rolex
Hej Oli, visst Breitling Colt hade kanske funkat men den är lite för stor för min smak. Och jag är mer sugen på en dresswatch nu. Skulle vilja ha någon lite mer "classy". Kolla IWC Portofino-modellen som jag refererade till eller Omega De Ville. Finns det någon annan som kan vara aktuell? Breitling vet jag inte, det är lite för mycket pilot över det märket. Jag är mer en dykare i så fall. Men just nu vill jag ha en dresswatch. Var kanske lite otydlig i inlägget.
Finns väl inte så många De Ville som håller värdet. Jag hade kört på en Rolex Explorer I, perfekt kombination av sportigt men som ändå fungerar vid finare tillfällen. Tyvärr faller gamla modellen då den endast är 36mm.

14270 finns från typ 27-35k, fullset 34-40 typ.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hej Oli, visst Breitling Colt hade kanske funkat men den är lite för stor för min smak. Och jag är mer sugen på en dresswatch nu. Skulle vilja ha någon lite mer "classy". Kolla IWC Portofino-modellen som jag refererade till eller Omega De Ville. Finns det någon annan som kan vara aktuell? Breitling vet jag inte, det är lite för mycket pilot över det märket. Jag är mer en dykare i så fall. Men just nu vill jag ha en dresswatch. Var kanske lite otydlig i inlägget.
Finns dressiga breitling också, tex transocean. Men förstår vad du menar. Hade nog kört IWC personligen isf.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske inte Schweiziskt men urverket är ju ETA, jag skulle gå på en Svensk Sjöö Sandström Landsort. Finns 2 på chrono24 för 20kkr +\- några.
Lycka till
 
Jag tycker du borde köra på en Explorer 1, en finfin klocka som funkar till allt från t-shirt till aftondräkt imo. Som @Icaras nämde borde du kunna få en 14270 för ungefär 30k, +/- några tusen.
Lycka till!
 

johannes88

Breitling
Jag tycker du borde köra på en Explorer 1, en finfin klocka som funkar till allt från t-shirt till aftondräkt imo. Som @Icaras nämde borde du kunna få en 14270 för ungefär 30k, +/- några tusen.
Lycka till!

Ja borde kanske köra på det då. Men det som får mig att tveka med Rolex är att Rolex är ett så välkänt märke att när man bär dem vet alla om att det är en dyr klocka. På mitt jobb sa folk att dom "aldrig skulle köpa en så dyr klocka" när jag köpt min Omega för 4000 kronor. Om jag köper en IWC eller Jaeger-LeCoultre kan jag föreställa mig att jag kommer undan med att säga att den inte var så dyr. Har du haft det problemet? Vi kanske inte jobbar med riktigt samma saker, min arbetsplats är väldigt prestigelös och att köpa en dyr klocka kan sticka lite i ögonen på folk. Kanske umgås vi eventuellt också i lite annorlunda kretsar.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Tudor?

Dålig koll på den tillverkaren men verkar som dom håller värdet bra och är i rätt prisklass. Någon mer kunnig kanske kan fylla på med modeller :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, ja, riktigt snygg, tänk på att använda trusted checkout bara så du inte blir av med degen och får fortsätta ha mobilen som klocka. Lycka till
 
Ja borde kanske köra på det då. Men det som får mig att tveka med Rolex är att Rolex är ett så välkänt märke att när man bär dem vet alla om att det är en dyr klocka. På mitt jobb sa folk att dom "aldrig skulle köpa en så dyr klocka" när jag köpt min Omega för 4000 kronor. Om jag köper en IWC eller Jaeger-LeCoultre kan jag föreställa mig att jag kommer undan med att säga att den inte var så dyr. Har du haft det problemet? Vi kanske inte jobbar med riktigt samma saker, min arbetsplats är väldigt prestigelös och att köpa en dyr klocka kan sticka lite i ögonen på folk. Kanske umgås vi eventuellt också i lite annorlunda kretsar.
Det tycker jag! 14270 är väldigt mångsidig och kommer inte sjunka i värde lika mycket.

Jag förstår hur du känner. Jag anser dock att du bör lyssna mer på vad du själv känner än vad dina arbetskamrater tycker. Det är ju du som ska bära klockan, inte dina kollegor. Jag går själv i första ring på gymnasiet. Där är det inte många andra som har Rolex eller andra dyrare märken. Så visst har man fått frågor och ett par blickar, men jag försöker bara förklara att jag hyser ett mycket stort intresse för klockor... :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu är det inga av dessa som håller värdet speciellt bra om du inte köper dem till bra pris beggade. Du får titta på Rolex och Panerai om du vill ha någon form av värdebeständighet i den prisklassen.
Kan iofs vara svårt att hitta kompletta fullset från Rolex eller Panerai för Max 30' som skall vara minst 40mm.

Men en sån tudor du köpte @Spencer66 ligger väl inom marginalerna?
 

Chagall

Cartier
Visst är den fin! Den funderar jag på. Vad tror du om en Cartier Ronde? Kikade på denna också: https://www.chrono24.se/cartier/ron...less-steel-mens-watch-w6701010--id3838778.htm
Mjo. Om du gillar utseendet så! Hos mig går det inte hem med de där gigantiska Romerska siffrorna i alla fall, men det är något Cartier brukar ha. Sen om Cartier är värt pengarna i övrigt får någon annan svara på. Har sett flertalet medlemmar här kalla dem för "svindyra parfymklockor".
 

johannes88

Breitling
Mjo. Om du gillar utseendet så! Hos mig går det inte hem med de där gigantiska Romerska siffrorna i alla fall, men det är något Cartier brukar ha. Sen om Cartier är värt pengarna i övrigt får någon annan svara på. Har sett flertalet medlemmar här kalla dem för "svindyra parfymklockor".
Ja kanske, men tror du till exempel det skulle vara värt att köpa denna för 32 000 kronor? https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/master-control--id3689437.htm
Eller borde jag pruta ner den några tusen till ca 25 000 kronor? Jag har ingen aning om hur det brukar fungera när man köper klocka. Och hur man ska gå tillväga för att inte bli lurad. Jag kommer såklart att köpa på säkert sätt via typ Trusted checkout, paypal eller dylikt.
 

Chagall

Cartier
Ja kanske, men tror du till exempel det skulle vara värt att köpa denna för 32 000 kronor? https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/master-control--id3689437.htm
Eller borde jag pruta ner den några tusen till ca 25 000 kronor? Jag har ingen aning om hur det brukar fungera när man köper klocka. Och hur man ska gå tillväga för att inte bli lurad. Jag kommer såklart att köpa på säkert sätt via typ Trusted checkout, paypal eller dylikt.
Har aldrig köpt via den sidan, så någon annan får svara där igen! :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nu är det inga av dessa som håller värdet speciellt bra om du inte köper dem till bra pris beggade. Du får titta på Rolex och Panerai om du vill ha någon form av värdebeständighet i den prisklassen.
Beredd att hålla med. Strax över 30 finns ju IWC Ingy som också den ligger rätt stilla i prisspannet kring 30-35 samt ger ganska stor valmöjlighet med olika tavel och visar konfigs. Nya Omega SM300 är annars också ett intressant val i prisklassen.
IWCIngenieur40mmAutomatic-4.jpg

Omega-Seamaster-300-Master-Co-Axial-GP100-Gear-Patrol-Lead-Full-Right.jpg
 
Topp