• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa ansett arbandsur för ca 30

4cie

Rolex
2-Faktor
Du borde kunna få en Rolex 116000 för under 40 iaf med en del prutskills.
Fast den klockan kanske inte är så tilltalande, men det är en bra inkörsport till Rolex.
Annars är Speedmaster ett riktigt bra val!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
En svart Tudor Black Bay tror jag skulle passa perfekt för dig, går lite under radar som du säger men du får en riktigt schysst klocka :)
Går att välja med läder+tygband eller stållänk+tygband. Jag hade kört på länk, dyrare att köpa in i efterhand om du ångrar dig än ett läderband!

tudor.jpg
 

JayJay

Rolex
Ja, ska kanske spara en liten slant till. Annars är jag sugen på att köpa en Jaeger-LeCoultre Master Control begagnad för drygt 30. Så får det bli min vardagsklocka. Kanske inte är så viktigt att den håller sig i värde om jag ska bära den länge. Hade inte tänkt sälja än på ett tag i alla fall. Så får la revidera mina tankegångar något i alla fall. Det är nog bra för mig också att inte köpa en Rolex för den är för välkänd. Jaeger-LeCoultre känner nog inte så många till om dom inte gillar klockor.
En JLC är aldrig fel. Väldigt mkt pang för pengarna och mig veterligen den enda tillverkaren som levererat urverk till samtliga av de stora tre.
 

johannes88

Breitling
En svart Tudor Black Bay tror jag skulle passa perfekt för dig, går lite under radar som du säger men du får en riktigt schysst klocka :)
Går att välja med läder+tygband eller stållänk+tygband. Jag hade kört på länk, dyrare att köpa in i efterhand om du ångrar dig än ett läderband!

tudor.jpg
Personligen gillar jag inte Tudor så mycket. Dom är för "svulstiga", plus att jag inte gillar siffror på boetten.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
IWC ingeneur hade nog jag valt för pengarna ( brukar finnas någon av de senare modellerna för ganska precis 30 då och då )​
 

johannes88

Breitling
Jag är sugen på att köpa en Omega Seamaster Aqua Terra Automatisk 150 meter Chronograf med Safirglas 41.5 millimeter i diameter begagnad. Någon som vet vilka sidor man kan hitta en sådan på, gärna ingen privat återförsäljare utan en licensierad officiell återförsäljare i Sverige.

Vilka sidor på internet kan jag hitta den på? Vill helst ha en mörk tavla gärna svart också men då är jag eventuellt för specifik. Tar tacksamt emot tips och råd.
 

johannes88

Breitling
C24 erbjuder mycket att välja på...
Yes jag har sett det. Jag undrar om det är för riskabelt att köpa en klocka av en privat säljare på den sidan eller om det går bra? Jag kommer så klart kräva box och papper. Hittade en nu där han ville ha 31 000 kronor för den (en klocka som är inköpt 2015 och kostade 500 euro). Går det bra eller måste jag gå via en AD? Vad måste man tänka på?

Och en annan grej jag tänkte på, måste jag ha en försäkring på klockan? Vad är fördelen med det? Kostar det för mycket om man köper en som är värd ca 30 000 kronor att ha försäkring på den? För en kronograf kostar ca 1000 kronor per år att äga vad jag har hört. Kostar ca 6-7k att serva.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Yes jag har sett det. Jag undrar om det är för riskabelt att köpa en klocka av en privat säljare på den sidan eller om det går bra? Jag kommer så klart kräva box och papper. Hittade en nu där han ville ha 31 000 kronor för den (en klocka som är inköpt 2015 och kostade 500 euro). Går det bra eller måste jag gå via en AD? Vad måste man tänka på?

Och en annan grej jag tänkte på, måste jag ha en försäkring på klockan? Vad är fördelen med det? Kostar det för mycket om man köper en som är värd ca 30 000 kronor att ha försäkring på den? För en kronograf kostar ca 1000 kronor per år att äga vad jag har hört. Kostar ca 6-7k att serva.
Det finns mycket handlare på C24 som är kända på forumet sedan tidigare. Kolla Good/Bad guys sektionen och tråden om C24
Box och papper skulle i alla fall jag vilja ha.
Klockan kan täckas av din hemförsäkring, så kolla med ditt bolag.
Kolla med återförsäljare i Sverige först, och se om du kan få ett bra pris.
 

johannes88

Breitling
Det finns mycket handlare på C24 som är kända på forumet sedan tidigare. Kolla Good/Bad guys sektionen och tråden om C24
Box och papper skulle i alla fall jag vilja ha.
Klockan kan täckas av din hemförsäkring, så kolla med ditt bolag.
Kolla med återförsäljare i Sverige först, och se om du kan få ett bra pris.

Bra bra. Men varför ska man köpa av svenska återförsäljare? Vad är problemet med att köpa den utomlands? Jag har aldrig köpt en dyr klocka tidigare så ingen koll alls på varför.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bra bra. Men varför ska man köpa av svenska återförsäljare? Vad är problemet med att köpa den utomlands? Jag har aldrig köpt en dyr klocka tidigare så ingen koll alls på varför.
Med Svensk återförsäljare kan det vara enklare för dig om något strular, annars är det ingen större skillnad på auktoriserade återförsäljare.
Skall du ha möjlighet att få ett bra pris, så gå till din lokala återförsäljare, se om de är beredda att ge dig ett bra pris, och var också beredd att handla direkt om så skulle vara fallet. Bara snack för att sedan "gå hem och tänka" funkar vanligtvis inte så bra som argument för att få rabatt.
 
Topp