• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa Clock Winder eller?

sliter inte hårt men klockan kan ju lätt gå 3ggr längre per vecka med winder än utan. Så skillnad är det helt klart.

Ja, så är det ju. Det jag menar att är man försiktig med att klockan "går", så är man säkert nogsam med service inom angivna intervaller och dessa baseras väl på att klockan används dagligen. Då känns det som att en winder varken gör till eller ifrån. Nu utgår jag från hyfsat moderna klockor. Vintage kanske är känsligare?

En skruvad krona som ska gängas upp och snurras fram och tillbaka med jämna mellanrum medför också slitage om man är rädd för det.

Ja, så är det ju. Det jag menar att är man försiktig med att klockan "går", så är man säkert nogsam med service inom angivna intervaller och dessa baseras väl på att klockan används dagligen. Då känns det som att en winder varken gör till eller ifrån. Nu utgår jag från hyfsat moderna klockor. Vintage kanske är känsligare?

En skruvad krona som ska gängas upp och snurras fram och tillbaka med jämna mellanrum medför också slitage om man är rädd för det.
Aja, du tänker så. Jo tillverkarna lär ha tagit höjd för att klockorna går konstant. Sedan blir det säkert mer slitage på iaf vissa delar men på moderna verk med seriösa servicescheman ska det gå långt innan det är ett problem. Fuskar man däremot med serviceintervallen så blir det lite annorlunda. Man kan väl säga att om klockan är igång flera gånger längre pga windern så bör man fundera på vad man prioriterar.

Kör och har använd winder sedan -98 och en av klockorna som snurrar i den har gjort det kontinuerligt sedan 2010. Den håller tiden på pricken ännu. Jag skulle aldrig palla att ständigt och jämt ställa klockan, så winder är det enda alternativet för mig i alla fall.
Vad är det för klocka som snurrat sedan 10 år? :)

Vad är den största anledningen till att ni använder en winder? Är det för klockans skull? För det är trevligt att titta på? Funderar på att köpa en men är inte helt hundra på om det är rättfärdigat att lägga några tusen på något bara för det är kul att titta på den från stund till stund.

Vad är den största anledningen till att ni använder en winder? Är det för klockans skull? För det är trevligt att titta på? Funderar på att köpa en men är inte helt hundra på om det är rättfärdigat att lägga några tusen på något bara för det är kul att titta på den från stund till stund.
Vanligast är nog att man slipper ställa tid och datum men visst finns det ett visst mått av inredning/display i det.

Just ja, det är en rätt najs aspekt jag inte ens tänkt på :D Men vilka tillverkare är det man ska kika på, för mest bang per buck, så att säga?
Tror inte tillverkaren är jätteviktigt (om du inte vill lägga enorma pengar). Dock bör det finnas inställningar där det finns möjlighet att ha en bit under 1000 "snurr" per dygn. De flesta kvalitetsur håller igång med en bit över 500 är min erfarenhet. Google hittar rätt många i 3k klassen som jag använt iallafall.

Tillbaka
Topp