• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa en "första klocka" i submariner stil, tips

MDV-106-1A2.jpg

Stabil tillsvidare/beaterklocka för sjuhundra kronor sisådär; Casio MDV106.

Japanskt kvartsurverk
Skruvkrona
Tickande sekundvisare
Urtavla: Svart
Boett: Rostfritt stål med baksida i rostfritt stål
Vridbar ring, vänstervrid med "klick"
Mineralglas
Självlysande tim-, minut- och sekundvisare
Självlysande punkter och streck (15st.)
Bygelspänne
Armband i svart naturharts
Bredd och längd på armband: 20 mm bred och 25 cm lång
Vattenresistens: 20 ATM/200M (Mer info om ATM nertill)
Livslängd batteri: ca.3 år
Batterityp: SR626
Noggrannhet: -/+ 20 sek./mån
Storlek boett: 48,5 mm x 44,2 mm (Längd, Bredd)
Storlek i diameter utan krona: 44 mm Ø
Höjd boett: 12,1 mm
Vikt:
92 gram
Jo men 44mm...?

Från vad jag läst verkar en del klaga på att orients urverk typ rasslar/Låter mer än skx:n. Lite det som fått mig att inte kunna välja mellan ray/mako och skx007. Någon som har någon åsikt kring detta?

Från vad jag läst verkar en del klaga på att orients urverk typ rasslar/Låter mer än skx:n. Lite det som fått mig att inte kunna välja mellan ray/mako och skx007. Någon som har någon åsikt kring detta?
Jag har en mako, och den rasslar inget speciellt tycker jag. Möjligen om man sitter och vevar med armen vid örat, men inget som stör vid vanlig användning.

Låt bli halvlökiga kopior med annat namn och sikta istället på en klocka som har något eget och som du gillar medan du spar ihop till den Sub du ändå kommer att köpa tids nog. Det finns flera okej förslag i tråden men jag föreslår Sinn EZM3.

768DAAA2-21F6-4D83-9879-180789629418.jpeg

Tack för alla grymma svar.

Fina klockor ni tipsat om dock går tyvärr vissa bort pga de är för stora, max 41 mm för min del tror jag :( Så t.ex. CW Trident verkar t.ex. vara för stor.

När det gäller Seiko vs Certina så gillar jag personligen designen mycket mer på Certinan. Det som är lite synd är att det verkar som Certina DS Action automatic är större än med quarts? 41 mm vs 43 mm, så i det fallet måste jag köpa med quarts tror jag? Ser man rent visuellt skillnad mellan en automatare och kvarts? Blir t.ex. en klocka med kvartsur högre pga batteri mm ska få plats? Sen vet jag inte heller om en billigare automatare får mer problem med att klockan börjar gå för fort/för sakta över tid? Där verkar ju quartz vinna på precision?

Fina klockor ni tipsat om dock går tyvärr vissa bort pga de är för stora, max 41 mm för min del tror jag :( Så t.ex. CW Trident verkar t.ex. vara för stor.

När det gäller Seiko vs Certina så gillar jag personligen designen mycket mer på Certinan. Det som är lite synd är att det verkar som Certina DS Action automatic är större än med quarts? 41 mm vs 43 mm, så i det fallet måste jag köpa med quarts tror jag? Ser man rent visuellt skillnad mellan en automatare och kvarts? Blir t.ex. en klocka med kvartsur högre pga batteri mm ska få plats? Sen vet jag inte heller om en billigare automatare får mer problem med att klockan börjar gå för fort/för sakta över tid? Där verkar ju quartz vinna på precision?
Kvarts modellen är tunnare och precidrive urverket håller tiden riktigt bra! Visarna skiljer mellan kvarten och automaten, annars är dom lika. Personligen så tycker jag kvartsen är vinnare just här. Testa en i titan :)

Seiko Sumo (svart SBDC031 och blå SBDC033) är riktigt bra! Stora på papper, men bärs mycket mindre pga kronan klockan fyra och fintandad dykring, samt ganska kort lugg till lugg.

Mer allmänt, bli inspirerad :)
Jag skrev en snabb recension av Tag Aquaracer för en tid sedan, där kanske du kan bli inspirerad också ;). Den köpte jag ny för 8k har jag för mig...

Mer allmänt, bli inspirerad :)
Jag skrev en snabb recension av Tag Aquaracer för en tid sedan, där kanske du kan bli inspirerad också ;). Den köpte jag ny för 8k har jag för mig...
Oj det var billigt, med kvartsur då? Aquaracer var den första jag tittade på, har för mig en ny med automat dock gick på runt 19000 kronor.

8000 kronor kanske jag hade kunnat gå upp till för en aquaracer men aldrig sett dem så billigt? Nånstans finns en brytpunkt i pris där det kanske är bättre att köpa billigare nu och dyrare i framtiden istället för att lägga mittemellan billigt och dyrt säg 15000 kr, så svårt val.

@BarbaBaba skulle du kunna länka din recension?

Oj det var billigt, med kvartsur då? Aquaracer var den första jag tittade på, har för mig en ny med automat dock gick på runt 19000 kronor.

8000 kronor kanske jag hade kunnat gå upp till för en aquaracer men aldrig sett dem så billigt? Nånstans finns en brytpunkt i pris där det kanske är bättre att köpa billigare nu och dyrare i framtiden istället för att lägga mittemellan billigt och dyrt säg 15000 kr, så svårt val.
Nu är ju jag personligen ett fan av kvarts, gärna bra sådana ;), men jag tror dom flesta med handen på hjärtat kan erkänna att det är få automatiska klockor under 10k som erbjuder något tillräckligt spännande (med urverket) för att motivera prisskillnaden av samma modell, kvarts vs automat. Vissa modeller finns bara som automat och det är inte ovanligt att automaten är mer påkostad överlag, men när det gäller Cerinan tycker jag inte det är motiverat med prisskillnaden.

Nu är ju jag personligen ett fan av kvarts, gärna bra sådana ;), men jag tror dom flesta med handen på hjärtat kan erkänna att det är få automatiska klockor under 10k som erbjuder något tillräckligt spännande (med urverket) för att motivera prisskillnaden av samma modell, kvarts vs automat. Vissa modeller finns bara som automat och det är inte ovanligt att automaten är mer påkostad överlag, men när det gäller Cerinan tycker jag inte det är motiverat med prisskillnaden.
Tack!

Kunde du länka din aquaracer recension btw :)

Tipsar återigen om Glycine Combat Sub. 42 mm dock. Känns tillräckligt "olik" en sub för att det inte ska kännas som en designkopia.
Tycker även att den där Christopher Ward som det tipsas om här och där verkar fin, har dock aldrig klämt på en.
Angående kvarts/automat, i "billiga" klockor är inte kvarts dumt alls, när det är servicedags av en klocka för 5k så kanske det känns trist att lägga 1000-2500 på service?
IMG_6689.JPG
IMG_6691.JPG

CW trident finns i 38mm så den ska inte vara för stor. En klocka som imponerade när jag fick klämma på den faktiskt.

Nånstans finns en brytpunkt i pris där det kanske är bättre att köpa billigare nu och dyrare i framtiden istället för att lägga mittemellan billigt och dyrt säg 15000 kr, så svårt val.

Är det så att budgeten sticker iväg uppåt, och du tycker att allt du hittar är för stort, missa inte att kolla på Oris Sixty-Five som finns i en hel drös olika utföranden:

https://www.oris.ch/en/watch/oris-divers-sixty-five/

Se till att kika på dem i verkligheten, bilderna gör dem inte rättvisa.

Skulle bara ge en update. Tack för alla svar! Kollade på Oris modeller, CW Trident, lite Seiko, Longines HydroConquest samt Certina. Valet föll till slut på Certina med kvartsur DS Action (ej Diver då). Priset var väldigt bra och jag gillade storleken och utseendet mer än deras DS Action Diver som är något för stor för min smak. Samma sak med CW Trident, för stor.

Nästa klocka kan möjligen bli en Aquararacer kvarts (gillar utseendet mer och den är lite mindre?), till skillnad från många andra här tycker jag automat ur verkar lite jobbigare rent funktionellt att ha att göra med även om jag förstår tilltalet i hantverket :).

I framtiden skulle jag ev. vilja köpa en Superocean eller liknande, men kan ha hunnit ändra mig tills dess ;)

Tillbaka
Topp