Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter som bästa lösningen, även om jag personligen föredrar TudornOm det inte klaffar med en Sub så säljer du den, köper en BB och lägger de pengarna på något annat kul.
Go big or go home.
""(frugan skulle bli vansinnig, hon är otroligt anti "prylar").""
Din fru blir nöjd med Rolex, det är den sista klocka du köper.
Ja, Är det så att det är "slit-och-släng" mentaliteten hon är emot, så funkar ju en kvalitetsklocka utmärkt (oavsett märke).
Utan att göra om tråden till en ekonomi-tråd (finns redan för många sådana) så kan du ju bemöta eventuella invändningar om en "dyr" klocka , typ så här grovt räknat.
Avskrivningstid på två generationer: 100 år och restvärde noll (i verkligheten ser kalkylen ännu bättre ut).
Tudor: Inköp 31 kkr. Estimerad service (ca 10 gånger) 60 kkr. Totalt 91 kkr = 76 kr / månad.
Submariner (no-date): Inköp 63 kkr. Service som ovan. Totalt 123 kkr = 103 kr / månad.
SD 4000 (den du borde köpa): Inköp 88 kkr. Service som ovan. Totalt 148 kkr = 123 kr / månad.
Nu vet jag inte hur mycket veckopeng då får behålla, men som du (och frugan) kan se, är det inga stora utgifter oavsett val...![]()
Om pengarna har affektionsvärde passar inte då en klocka som hedrar en gammal modell?Fast ska man räkna på avskrivningstiden så skulle jag väl gissa att en sub kanske tappar runt 25% i värde under de första 10 åren. Sedan börjar den stiga igen. När det är dags för mig att lämna över den till mitt barnbarn när jag är i 75 årsåldern (om knappt 40 år), då har troligtvis min sub passerat nypriset på vad en sub kostar år 2055. Så skall man räkna på min ägarkostnad så är det ju bara servicekostnad (+ ev. kapitalkostnaden om man vill vara så tråkig). Jag vet inte om den kalkylen fungerar på en Tudor.
Hur som helst så kommer jag garanterat köpa fler klockor under mitt liv. Fast denna första "riktiga" klocka vill jag införskaffa ny och behålla till nästa generation. Senare klockor är ok att flippa, men inte den jag skall köpa nu. Anledningen är att de pengarna jag får har ett affektionsvärde, om nu pengar kan ha det. Vilket innebär att denna klockan kommer att representera något och få ett affektionsvärde för mig från dag ett. Svårt att förklara utan att fläka upp sitt liv för mycket på nätet.
Om jag bara skulle se till vad jag hade varit nöjd med i dagsläget så tror jag att en Tudor hade varit ett bra val. Men när jag börjar fundera på vad jag vill ha i 40 år så lutar jag åt subben, eftersom jag alltid har gillat den och ser det lite som klockornas klocka som aldrig kan vara fel.
Jag kommer nog suga på dessa tankar i några veckor innan jag bestämmer mig.
Välkommen!
Du köper Tudorn, går sen och tänker på subben varje dag. Köp den direkt![]()
Så, hur blev det tillslut?
?
?