• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

Många klagar på dålig service i Sverige. Ni har uppenbarligen aldrig varit i Beligien, det går inte att beskriva hur otrevliga och fientliga Belgarna är oavsett typ av butik eller reataurang.

EDIT:// bästa servicen jag upplevt är annars i Japan även här spelade det ingen roll vilken typ av butik eller restaurang man var i. Sen kanske de förolämpar mig på japanska men det lider inte jag av då jag inte förstår, där har jag aldrig blivit dåligt bemött trots att jag är en Gajin.

Många klagar på dålig service i Sverige. Ni har uppenbarligen aldrig varit i Beligien, det går inte att beskriva hur otrevliga och fientliga Belgarna är oavsett typ av butik eller reataurang.

EDIT:// bästa servicen jag upplevt är annars i Japan även här spelade det ingen roll vilken typ av butik eller restaurang man var i. Sen kanske de förolämpar mig på japanska men det lider inte jag av då jag inte förstår, där har jag aldrig blivit dåligt bemött trots att jag är en Gajin.
Om du vill uppleva dålig service, mellanlanda i Moskva.

Tänk på mig då. Asiat. Tatuerad. Vissa tror att jag är från Triaderna.
Tror dock att de ser att vi är från utlandet. Eller så är de extra trevliga på grund av rädslan. Hehe.
Ja lite tråkigt kan det bli i Tokyo som sambon och jag ska åka till nästa vecka. Jag kommer inte in på baden pga tatueringarna.

Måste berömma klockmäster Föltöversten. Slank in där i fredags eftermiddag för att titta på klockor till flickvännen. Fram kommer säljaren, ung kille mellan 20-25 och erbjuder mig att klämma och känna på allt. Detta efter att jag deklarerat att jag precis börjat kolla och förmodligen inte kommer slå till på studs. Sen noterade jag att han bar en Grand Seiko (LÄCKERT!) så då urartade diskussionen från presumtiv flickvänsklocka till vad mitt nästa köp till mig själv skulle bli. Blev sugen att slå till på en Grand Seiko men gjorde inte det. Men då är man en duktig säljare tycker jag! Riktigt skönt snack och killen hade bra koll. Fick klämma lite på en Oris i brons, sjukt läcker klocka.
Detta var väl lite OT men det var en härlig kundupplevelse.
Just ja: klädseln var jeans, tischa, slitna converse och bomberjacka. Han verkade inte bry sig ett skvatt om det

Jobbar i Göteborg denna vecka så med denna tråd i bakhuvudet passade jag på att kliva in på Bergströms Ur när jag passerade av en slump iförd mjukisshorts, t-shirt, keps och löparskor. Fick utmärkt bemötande och fick klämma på två Rolexmodeller i lugn och ro vilket sedan ledde till att jag och säljaren bara satt och pratade om klockor i 10 minuter efter att prövandet var färdigt.

Jag tycker att det oftas gör stor skillnad på servicen beroende på hur man klär sig, och jag upplever också att skillnaden blir större ju äldre man blir.

Måste berömma klockmäster Föltöversten. Slank in där i fredags eftermiddag för att titta på klockor till flickvännen. Fram kommer säljaren, ung kille mellan 20-25 och erbjuder mig att klämma och känna på allt. Detta efter att jag deklarerat att jag precis börjat kolla och förmodligen inte kommer slå till på studs. Sen noterade jag att han bar en Grand Seiko (LÄCKERT!) så då urartade diskussionen från presumtiv flickvänsklocka till vad mitt nästa köp till mig själv skulle bli. Blev sugen att slå till på en Grand Seiko men gjorde inte det. Men då är man en duktig säljare tycker jag! Riktigt skönt snack och killen hade bra koll. Fick klämma lite på en Oris i brons, sjukt läcker klocka.
Detta var väl lite OT men det var en härlig kundupplevelse.
Just ja: klädseln var jeans, tischa, slitna converse och bomberjacka. Han verkade inte bry sig ett skvatt om det
Just dom är undantagna från mina tidigare "kedje" referenser. Även Globen.

Jobbar i Göteborg denna vecka så med denna tråd i bakhuvudet passade jag på att kliva in på Bergströms Ur när jag passerade av en slump iförd mjukisshorts, t-shirt, keps och löparskor. Fick utmärkt bemötande och fick klämma på två Rolexmodeller i lugn och ro vilket sedan ledde till att jag och säljaren bara satt och pratade om klockor i 10 minuter efter att prövandet var färdigt.
Så du gick in för att testa dem?

-mysdress (adidasbyxan faller in här)
-trasiga kläder
-ovårdad

Är väl några attribut som kan känneteckna lodare.
Typ
image.png

Det är väldigt stor skillnad i bemötande beroende vad kläder man har tycker jag OCH inte inte minst om man har en snygg kvinna med sig.

Jag var inne hos en lokal urmakare och hade med mig en kollega som råkar vara kvinna och snygg, fick jättebra bemötande och vi snackade ur ett bra tag.
Nån månad senare gick jag in på samma ställe och försökte fortsätta där vi varit förra gången jag var där. Nu var mannen i affären väldigt kort och allmänt dum i huvet, dissade min klocka, klockmärket, lokala andra urmakare som arbetar med det märket och lite annat jag inte kommer ihåg så jag blev förbannad och gick därifrån. Kan även tillägga att jag hade min mer lodiga utstyrsel vid det andra besöket (avklippta jeans och välanvänd skjorta).

en till rant:
Var i berlin förra veckan o fick iförd samma sletna utstyrsel men en nivå ner: avklippta jeans, t-shirt och KEPS väldigt bra service av en tysk. Jag förklarade att märket jag ville kolla på inte fanns i sverige och så fick jag klämma på massa goa Junghans. Tyskar är ofta rätt sköna, kom en unge som sprang förbi bara sådär och vände sig om och sa "guten abend", trodde han dissade mig först men kom på efter några sekunder att det var en artighetsfras.

Ingen fetpost utan bild, här är en av junghansarna som provades:
20160708_155637_HDR.jpg

Trådtiteln lyder "köpa klocka...", hur många här som har verkligen köpt en klocka i en avslappnad utstyrsel? Än så länge verkar den här tråden bara bekräfta att stor andel av t-shirtsbesökare i klockbutiker är fönstershoppare.
Eller så är det så att på grund av det bemötandet man fick, så blev det inget köp ;)

Trådtiteln lyder "köpa klocka...", hur många här som har verkligen köpt en klocka i en avslappnad utstyrsel? Än så länge verkar den här tråden bara bekräfta att stor andel av t-shirtsbesökare i klockbutiker är fönstershoppare.
Har köpt fyra omega iklädd mina vanliga kläder, dvs jeans, T-shirt och en sunkig ryggsäck från stadium som är ca 15 år gammal. Fått bra service de gångerna iaf, eller 3/4. Ett av köpen var på NK, och de är ju lite trötta. Både Erikson och Krons har varit 10/10 dock!

Har köpt fyra omega iklädd mina vanliga kläder, dvs jeans, T-shirt och en sunkig ryggsäck från stadium som är ca 15 år gammal. Fått bra service de gångerna iaf, eller 3/4. Ett av köpen var på NK, och de är ju lite trötta. Både Erikson och Krons har varit 10/10 dock!
@Apansson bekräftar att man får bra service på flertalet av de stora säljarna om man är ute efter att affär trots att man går i t-shirt. Jag tror då att fönstershopping i kombination med klädd som en lodis kan vara problemet.

Jag går nästan alltid klädd i sk lodiskläder eller streetwear. Som alla vet så ska man ju inte döma någons köpkraft efter hur någon klär sig eller vad ens t-shirten man har på sig faktiskt kostar.

Som flera sagt så har jag fått ypperlig service hos Klockmaster Globen.
Köpt några klockor nu under kort tid och de har vart trevliga och avslappnade och givit bra svar på ens okunniga nästan korkade frågor.
Senast jag var inne hade jag beställt gummiband till min G-shock Gst och medan de monterade på så småsnackade jag med ena killen och fick klämma o känna på lite klockor jag var intresserad av.
Slutade såklart med att man några dagar senare kom in och spontanköpte en ny klocka.
Så de kan absolut det där med service och att köpkraften inte syns i kläderna. Vi småpratade lite om just det också och de berättade en kul anekdot om hur en gubbe klädd i riktigt risiga kläder hade kommit in och köpt en av deras dyrare historier.

Tillbaka
Topp