• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa klocka till frugan

Fan svårt.. mkt pengar och man vill få det rätt samtidigt som det ska vara en överraskning. Datejusten är ju önskeklockan men priset för högt. Jag kan inte rättfärdiga dom pengarna tyvärr..
Gillar Tudoren, den är snygg och klassisk. Dock finns ju en uppsjö av varianter.
Smakråd, vilken går hem tror ni?
Hon använder guld i övrigt vad gäller smycken.

Bilagor

• 063A8F97-94F6-45E3-AE9F-634DEB79ED2D.jpeg
    063A8F97-94F6-45E3-AE9F-634DEB79ED2D.jpeg
    133.9 KB · Visningar: 13
  • 2DF53AEA-4FB2-4F45-9636-6B893137BE7E.png
    2DF53AEA-4FB2-4F45-9636-6B893137BE7E.png
    447.6 KB · Visningar: 3
  • D3C67497-62C6-439E-BFA9-C9A3AEC4A129.jpeg
    D3C67497-62C6-439E-BFA9-C9A3AEC4A129.jpeg
    148.8 KB · Visningar: 3
  • DE18CD09-8600-4AC0-902F-F4087F289F2E.jpeg
    DE18CD09-8600-4AC0-902F-F4087F289F2E.jpeg
    138.3 KB · Visningar: 4
  • CEBF7086-27A0-48CA-BE93-98ECEBEE08D5.jpeg
    CEBF7086-27A0-48CA-BE93-98ECEBEE08D5.jpeg
    127.1 KB · Visningar: 5
  • 81E1B36E-31B8-4748-AD77-D70875C110FD.jpeg
    81E1B36E-31B8-4748-AD77-D70875C110FD.jpeg
    174.5 KB · Visningar: 6
Även denna modell finns ju från Tudor; Glamour Date 31mm. Lite annan look än Style-modellen med slät bezel, med tanke på vad du bifogade det första inlägget med.

35 200:- utan diamanter.
44 000:- med diamanter.

Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.22.20.png

Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.26.03.png Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.26.30.png

Även denna modell finns ju från Tudor; Glamour Date 31mm. Lite annan look än Style-modellen med slät bezel, med tanke på vad du bifogade det första inlägget med.

35 200:- utan diamanter.
44 000:- med diamanter.

Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.22.20.png

Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.26.03.png Skärmavbild 2023-03-15 kl. 09.26.30.png

Förutom det automatiska urverket, (ja, jag ska sluta tjata om det nu :) ), så tror jag att en slät glasring generellt emottas bättre än fluted hos en person utan tidigare klockintresse.

Eftersom @axion9 verkar vara inne på Tudor skulle jag välja en av de tre som du postade och troligtvis ljus tavla utan diamanter. Om det är den enda klockan är det inte säkert att man alltid vill ha med stenar, och om mottagaren är känslig för att blanda olika typ av guld skulle jag välja den vita tavlan för att vara på den säkra sidan.

Longines Prima Luna 30,5mm. Quartz, med tokschysta tavlor och med en nätt månfas för ett extra dekorativt intryck.

Ligger på 17 500:- i stål, och 39 000:- för stålguldaren.

Skärmavbild 2023-03-15 kl. 13.56.16.png Skärmavbild 2023-03-15 kl. 13.55.13.png Skärmavbild 2023-03-15 kl. 13.55.54.png

@axion9 någon av dessa bör vara aktuella kanske..
Ska själv beställa en Tudor princess med diamant tavla till frugan snart, hon har själv valt den och blir en gåva för vår dotter som kommer snart :D
Hon har en Cartier Panthere som hon också älskar och använder dagligen.

Ca 23 - 25.000kr för en helt ny är ett väldigt bra pris tycker jag.
tudor princess.jpeg

tudr1.jpg

"Gratis på födelsedagen älskling, här får du en begagnad klocka i present. Ja, jag köpte en begagnad så att vi inte förlorar så mycket pengar när du säljer din present.."

;)

Håller helt med. Har väldigt svårt att förstå hur man skulle ge bort en begagnat klocka annat än om det finns ett genuint intresse, alternativt om det är i samband med en födelsedag och man uppmärksammar födelseåret.

Patina är en acquired taste och inte helt självklart att en person om inte har ett djupare intresse av klockor uppskattar. Behöver förresten inte ens vara en person med ett djupare intresse som har svårt för ett begagnat skick. Bara att titta på diverse trådar här på forumet med folk som undrar hur man blir av med första repan eller om man ska polera om klockan efter en liten ding :)

"Gratis på födelsedagen älskling, här får du en begagnad klocka i present. Ja, jag köpte en begagnad så att vi inte förlorar så mycket pengar när du säljer din present.."

;)
Ja om Damen får en beg Rolex istf en ny Longines kanske hon blir lika glad eller Tom gladare?
Beggad blir den I samma stund hon sätter den på handleden ändå.

Men givetvis gör TS som TS vill,även om I första inlägget nämndes just Rolex

Fan svårt.. mkt pengar och man vill få det rätt samtidigt som det ska vara en överraskning. Datejusten är ju önskeklockan men priset för högt. Jag kan inte rättfärdiga dom pengarna tyvärr..
Gillar Tudoren, den är snygg och klassisk. Dock finns ju en uppsjö av varianter.
Smakråd, vilken går hem tror ni?
Hon använder guld i övrigt vad gäller smycken.
Inte speciellt klassiska, ser lite missbildade och tidstypiska ut. 90-tal resp 70-tal. Är fuldet ens solitt på dem? Var det inte förr.

Av alla tipsen så tycker jag att Omega känns vettigt, riktigt fina. Även Sjöö Sandström är bra i dam.

Beroende på prisklass så har även Longines en del snygga varianter med stenar som är riktigt prisvärda. Hade inte köpt deras PVD guld prylar, men i stål med stenar alternativt guld index så är dom riktigt snygga. Min fru gillar dom.

En generell fråga på området. T.ex min fru har noll intresse för mekaniska klockor. Hon har en gammal ärvd manuell liten guld Certina som åker på ett par gånger om året, då ber hon mig ställa in o dra upp den. Quartz är det hon bär dagligen helt enkelt.

Är det någon som lyckats få en person som är ointresserad av mekaniska klockor till att bli ”omvänd” och börja uppskatta och använda mekanisk? Är det ens möjligt? Eller är det bara glömma och vara glad för att dom gillar en snygg quartz? Finns förresten en del dressade quartz utan sekundvisare så man slipper det störande tickandet, inte så dumt.

Av alla tipsen så tycker jag att Omega känns vettigt, riktigt fina. Även Sjöö Sandström är bra i dam.

Beroende på prisklass så har även Longines en del snygga varianter med stenar som är riktigt prisvärda. Hade inte köpt deras PVD guld prylar, men i stål med stenar alternativt guld index så är dom riktigt snygga. Min fru gillar dom.

En generell fråga på området. T.ex min fru har noll intresse för mekaniska klockor. Hon har en gammal ärvd manuell liten guld Certina som åker på ett par gånger om året, då ber hon mig ställa in o dra upp den. Quartz är det hon bär dagligen helt enkelt.

Är det någon som lyckats få en person som är ointresserad av mekaniska klockor till att bli ”omvänd” och börja uppskatta och använda mekanisk? Är det ens möjligt? Eller är det bara glömma och vara glad för att dom gillar en snygg quartz? Finns förresten en del dressade quartz utan sekundvisare så man slipper det störande tickandet, inte så dumt.
Det går.

Min fru är fullständigt ointresserad av mekaniska urverk men för snart fyra år sen köpte hon en svart Sjöö Sandström rs36 till sig själv av den enkla anledningen att hon tyckte den var snygg. Visst hade jag visat modeller innan och skämtsamt tjatat lite om att hon borde ha en "riktig klocka" men hon föll för designen, utseendet.

Så, om ts fru/sambo gillar Rolex Datejust för designens skull men fullständigt skiter i märket så borde ts köpa en klocka som ser ut som en Datejust. Och då kan säkert en Gant designkopia duga fint. Om ts partner däremot känner till Rolex och vill ha en Rolex så kommer allt utom en Rolex vara en besvikelse. Tyvärr.

Jag tycker nog att ts borde prata lite med sin fru om vad hon faktiskt vill ha. En snygg klocka kan betyda vad som helst. Eller har hon sagt "jag vill ha en dyr klocka"?

Skulle jag ge bort en klocka i 40-årspresent till min fru så skulle det bli Rolex. Har jag inte råd med en Rolex blir det nåt annat helt enkelt.

Min fru är fullständigt ointresserad av mekaniska urverk men för snart fyra år sen köpte hon en svart Sjöö Sandström rs36 till sig själv av den enkla anledningen att hon tyckte den var snygg. Visst hade jag visat modeller innan och skämtsamt tjatat lite om att hon borde ha en "riktig klocka" men hon föll för designen, utseendet.
Har hon själv koll på om klockan går ”rätt”?

Inget gnäll om att den behöver dras upp o ställas in om den legat ett par dagar?

Så, om ts fru/sambo gillar Rolex Datejust för designens skull men fullständigt skiter i märket så borde ts köpa en klocka som ser ut som en Datejust. Och då kan säkert en Gant designkopia duga fint. Om ts partner däremot känner till Rolex och vill ha en Rolex så kommer allt utom en Rolex vara en besvikelse. Tyvärr.

Jag tycker nog att ts borde prata lite med sin fru om vad hon faktiskt vill ha. En snygg klocka kan betyda vad som helst. Eller har hon sagt "jag vill ha en dyr klocka"?

Skulle jag ge bort en klocka i 40-årspresent till min fru så skulle det bli Rolex. Har jag inte råd med en Rolex blir det nåt annat helt enkelt.
Rätt tolkat!
Frun har en applewatch nu, det ligger ett gäng klockor i skåpet men hon har nämnt att en fin klocka typ rolex (som några kompisar har) hade varit kul. Att det är en investering bla bla.
Jag gillar klockor men går själv runt med 10k på handen. Har råd med en Rolex men är inte där själv att jag vill lägga dom pengarna. Skulle bara oroa mig för att repa, tappa eller så. Frun är klumpig som hon är så ser framför mig vad som ska hända.. 😉
Så att hosta upp 200 000+ för en klocka känns konstigt. Men kanske är det enda rätta…
Får åka och kolla på lite klockor för att få feelingen. Bilder är en sak.

Har hon själv koll på om klockan går ”rätt”?

Inget gnäll om att den behöver dras upp o ställas in om den legat ett par dagar?
Hon använder ju klockan som en klocka så givetvis ställer hon tiden. Är hon nörd och mäter tiden? Nej. Men för de alla flesta är 10 sekunder för att ställa tiden var fjortonde dag inget större problem. Hon har aldrig beklagat sig över det men hon visste ju vad hon köpte.
Rätt tolkat!
Frun har en applewatch nu, det ligger ett gäng klockor i skåpet men hon har nämnt att en fin klocka typ rolex (som några kompisar har) hade varit kul. Att det är en investering bla bla.
Jag gillar klockor men går själv runt med 10k på handen. Har råd med en Rolex men är inte där själv att jag vill lägga dom pengarna. Skulle bara oroa mig för att repa, tappa eller så. Frun är klumpig som hon är så ser framför mig vad som ska hända.. 😉
Så att hosta upp 200 000+ för en klocka känns konstigt. Men kanske är det enda rätta…
Får åka och kolla på lite klockor för att få feelingen. Bilder är en sak.
Om hon har sagt Rolex är det Rolex som gäller. Hintar jag för min fru att jag vill ha en fotbollsresa till England i present men får matchbiljetter till Bajen - Peking istället skulle jag tycka det var rätt meningslöst.

200k för en damrolex? Du hittar trevliga modeller på hylla för mycket mindre än så skulle jag gissa.

Sen tror jag i regel inte att män är mindre klumpiga än kvinnor har hand om sin klocka. Att de inte nojar över varje hairline är snarare sunt tror jag.

Hon använder ju klockan som en klocka så givetvis ställer hon tiden. Är hon nörd och mäter tiden? Nej. Men för de alla flesta är 10 sekunder för att ställa tiden var fjortonde dag inget större problem. Hon har aldrig beklagat sig över det men hon visste ju vad hon köpte.

Om hon har sagt Rolex är det Rolex som gäller. Hintar jag för min fru att jag vill ha en fotbollsresa till England i present men får matchbiljetter till Bajen - Peking istället skulle jag tycka det var rätt meningslöst.

200k för en damrolex? Du hittar trevliga modeller på hylla för mycket mindre än så skulle jag gissa.

Sen tror jag i regel inte att män är mindre klumpiga än kvinnor har hand om sin klocka. Att de inte nojar över varje hairline är snarare sunt tror jag.

Jag hör er..😉
Hur mkt prutmån finns det i butik?
Denna är trevlig.

Bilagor

• 45A88F78-5D99-431F-A1B7-2D6047D1C710.png
    45A88F78-5D99-431F-A1B7-2D6047D1C710.png
    244 KB · Visningar: 17
Jättefin. Jag tycker det där är en bra kombo, frågan för dig är väl mer om du ska ha nåt guld eller inte. Beroende på stil o smak. Går du upp i denna prisklassen så finns det ju många alternativ.

OT eller ändrat budget?
Håller med! Oerhört snygg och ett klassiskt alternativ. I den prisklassen finns det en hel del att välja på!

Tillbaka
Topp