• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa klocka till frugan

Finns inte mycket att inte gilla... ...men det är klart - det förutsätter ju 200% ökning av budget och då finns ju ett helt annat utbud att titta på. Personligen är Rolex inte något viktigt (eller ens eftersträvansvärt) men om du tror att just en Rolex är det som din fru skulle bli mest glad för och du känner dig ok med att tredubbla budgeten så kör.

Själv köpte jag nyligen en sån här till dottern - en modell som både är klassisk och sticker ut lite mer:
w260_tpadding12.jpg

Tack för all input! Var o kikade på Rolexen jag visade bild på i butik, den var nice men inte wow.
Cartieren är trevlig!
Den ska jag kika på i butik.
Om jag bygger en Rolex lutar det nu mer åt denna. Eller är det mer safe med ljus urtavla?
sen kändes inte 36 mm stor när jag höll i den, men kanske blir för stort på en smal handled?
Svårt med överraskning i dom här prisklasserna. Surt om det blir ”fel”..

Bilagor

• F38870B1-120F-4C45-B4BC-EB446AFA2C65.png
    F38870B1-120F-4C45-B4BC-EB446AFA2C65.png
    331.1 KB · Visningar: 27
Tack för all input! Var o kikade på Rolexen jag visade bild på i butik, den var nice men inte wow.
Cartieren är trevlig!
Den ska jag kika på i butik.
Om jag bygger en Rolex lutar det nu mer åt denna. Eller är det mer safe med ljus urtavla?
sen kändes inte 36 mm stor när jag höll i den, men kanske blir för stort på en smal handled?
Svårt med överraskning i dom här prisklasserna. Surt om det blir ”fel”..
Jag fattar såklart poängen med att överraska. Men ska du i denna prisklassen och med en så fin klocka med så många alternativ så hade jag övervägt att låta henne följa med och välja specifikation.

Ett alternativ jag kan tycka är jäktigt bra är att överraska med ett gemensamt besök i butiken. Prata med butikspersonalen innan & berätta vilka klockor som är aktuella samt bestäm en tid då ni ska komma. Då kan personalen förbereda för ert besök, modellerna de har inne kan de ju visa och berätta om, och är det aktuella modeller som inte finns i butik har de ju fina broschyrer/produktkataloger att visa er.

Har ni tur kanske det tom bjuds på något gott att dricka :)

Fördelar:
  • Överaskningsmomentet. "Vart ska vi?" "Det får du se älskling, bara häng med nu"
  • Frugan får själv välja klocka & får dessutom god hjälp av kunnig personal som kan berätta detaljer om de aktuella klockorna
  • Alltid trevligt med besök hos AD
  • Risken att köpa fel present minskar

Lycka till!

Ett alternativ jag kan tycka är jäktigt bra är att överraska med ett gemensamt besök i butiken. Prata med butikspersonalen innan & berätta vilka klockor som är aktuella samt bestäm en tid då ni ska komma. Då kan personalen förbereda för ert besök, modellerna de har inne kan de ju visa och berätta om, och är det aktuella modeller som inte finns i butik har de ju fina broschyrer/produktkataloger att visa er.

Har ni tur kanske det tom bjuds på något gott att dricka :)

Fördelar:
  • Överaskningsmomentet. "Vart ska vi?" "Det får du se älskling, bara häng med nu"
  • Frugan får själv välja klocka & får dessutom god hjälp av kunnig personal som kan berätta detaljer om de aktuella klockorna
  • Alltid trevligt med besök hos AD
  • Risken att köpa fel present minskar

Lycka till

Tackar. Ja det lutar åt det. Fyller en söndag dock.. 😉

Jag är sugen på att köpa en Longines Conquest till frun, med diamantindex.

Känns som ”mycket klocka för pengarna”? Hon vill absolut ha kvarts. Och jag ser framför mig att en sportklocka med diamantindex är den ultimata daily drivern för henne, gör allt, men ha lite diskret klass samtidigt.

Det jag funderar på är väl främst ifall det finns nån ”fake känsla” över dessa? Tänker på att jag själv t.ex har väldigt svårt för typ guld PVD t.ex, då det vill ge intryck av att vara något som det inte är. Hur är det då med dessa ”diamanter”? Jag antar att det är syntetiskt framställda diamanter eller? Eller är det nån glasbit som i en ring för 299:-?

Är det samma typ av diamanter i en sån här som i dyrare klockor som t.ex Omega eller Rolex?

Jag tycker och tror att denna klockan skulle passa henne grymt, men vill mer se om det finns nåt kvalitetsmässigt trams i utförandet, då är det i mina ögon bättre att välja en med vanliga index nämligen. Å andra sidan så är den nog rätt ointressant isf….

Jag är sugen på att köpa en Longines Conquest till frun, med diamantindex.

Känns som ”mycket klocka för pengarna”? Hon vill absolut ha kvarts. Och jag ser framför mig att en sportklocka med diamantindex är den ultimata daily drivern för henne, gör allt, men ha lite diskret klass samtidigt.

Det jag funderar på är väl främst ifall det finns nån ”fake känsla” över dessa? Tänker på att jag själv t.ex har väldigt svårt för typ guld PVD t.ex, då det vill ge intryck av att vara något som det inte är. Hur är det då med dessa ”diamanter”? Jag antar att det är syntetiskt framställda diamanter eller? Eller är det nån glasbit som i en ring för 299:-?

Är det samma typ av diamanter i en sån här som i dyrare klockor som t.ex Omega eller Rolex?

Jag tycker och tror att denna klockan skulle passa henne grymt, men vill mer se om det finns nåt kvalitetsmässigt trams i utförandet, då är det i mina ögon bättre att välja en med vanliga index nämligen. Å andra sidan så är den nog rätt ointressant isf….
Det står i din länk.
IMG_20230709_211532.jpg

Aha! Goda nyheter. 👍🏽
Innebär ”riktiga” i detta fallet industriellt framställda då antar jag?
Det får du fråga Longines om. Men jag utgår från att de är naturliga om man inte berättar motsatsen.
Det är inga superdiamanter utan ganska låg kvalitet. Med låg kvalitet inte så klara. Ju klarare en diamant är, mindre orenheter, desto dyrare.

Edit. Det är ju väldigt små också.
0.036 karat och en karat är 0.200g.

Således, är det just fina diamater du är ute efter. Fel klocka. Du får lägga på ett stort gäng nollor om du vill ha toppdiamanter.

Tillbaka
Topp