• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa min första klocka, frågor och råd.

Ok, trodde uret.se köpte klockor från riktiga ad i Europa som stämplat garantikort och cert och bara hamnar som mellanhand hos ex uret.

Ok, trodde uret.se köpte klockor från riktiga ad i Europa som stämplat garantikort och cert och bara hamnar som mellanhand hos ex uret.
Det är så det fungerar. Men de AD-handlarna som säljer till uret tar bara netto plus moms för klockorna, detta gör det till gråhandel. Klockorna "läcker" därför ut under listpris, priserna som klocktillverkarna satt.

Så långt hade inte jag tänkt. Men hur kan garantin utebli ifall kortet är stämplat från en ad från säg Italien eller Portugal då? Där står inget om pris eller mellanhand som skulle avslöja gråhandel? Skulle garantin inte gälla och några fler nackdelar är det nog som du säger värt att betala ett antal tusenlappar mer genom att gå till en urhandel inne o stan.

Klockföretagen försöker förhindra gråhandel. Vet inte hur långt just Omega kommit med detta men har hört av Tag Heuer att de nekar garantier som kommer in stämplade från gråhandlare i Italien etc.
Man har ju läst om ADs som försöker att ta ut fraktavgift och liknande om man kommer in med en klocka som inte är köpt i den aktuella butiken men jag har svårt att tänka mig att Tag Heuer skulle neka garantiservice på en klocka som är inköpt från en av deras egna auktoriserade återförsäljare även om vissa ADs kanske knorrar lite om man kommer in med den.

Man har ju läst om ADs som försöker att ta ut fraktavgift och liknande om man kommer in med en klocka som inte är köpt i den aktuella butiken men jag har svårt att tänka mig att Tag Heuer skulle neka garantiservice på en klocka som är inköpt från en av deras egna auktoriserade återförsäljare även om vissa ADs kanske knorrar lite om man kommer in med den.
Det är vad en säljare på Tag sa till mig iallafall. Vet inte allt super-ingående, utan utgår från det de sagt till mig.

Det lutar åt omegan :). Jag gillar den, den ligger precis på övre gränsen för vad jag har råd med och läst mycket gott om den. Men allmän fråga, är uret.se pålitligt eller kan man eventuellt pruta hos en aning hos en seriös ad?

Har handlat mycket från Uret och aldrig haft några problem med dem. Är priset bäst hos dem så är det klart du ska köpa där enligt mig.
Don’t confuse Grey Market dealers with Shady dealers!

Jag läste urets villkor på deras hemsida, world wide garanti gäller från ad klockan är beställd från. Kanske har dom inte uppdaterat på länge men står inget om undantag för någon viss tillverkare.

Jag har kikat runt lite nu och fått pris på två ställen, den ena gav mig snikna 5% och inget mer, den andra gav mig 15%, ett års fri försäkring, möjlighet till 36månader avbetalning utan kostnader och såklart fri inställning av länken. Hur som helst ytterligare en fråga, hur vrider man upp den? Det förvillar mig att man ska skruva ut kronan motsols och sedan dra upp den medurs, skruvas inte kronan in igen då bara? Bara läst manualen online hittills men begriper inte hur det funkar.

• Like
Reactions: HSK
Jag har kikat runt lite nu och fått pris på två ställen, den ena gav mig snikna 5% och inget mer, den andra gav mig 15%, ett års fri försäkring, möjlighet till 36månader avbetalning utan kostnader och såklart fri inställning av länken. Hur som helst ytterligare en fråga, hur vrider man upp den? Det förvillar mig att man ska skruva ut kronan motsols och sedan dra upp den medurs, skruvas inte kronan in igen då bara? Bara läst manualen online hittills men begriper inte hur det funkar.
När du ska skruva in den igen trycker du in den samtidigt som du skruvar :)

Är lite olika från klocka till klocka, men du behöver ofta ”dra ut” kronan ett snäpp efter att du skruvat ur den från gängan. Anternativt så är den fjädrad så den hoppar ut ett steg så fort den är urgängad, så kan du ställa den och får trycka in den lite när du ska gänga in den igen :)

Är lite olika från klocka till klocka, men du behöver ofta ”dra ut” kronan ett snäpp efter att du skruvat ur den från gängan. Anternativt så är den fjädrad så den hoppar ut ett steg så fort den är urgängad, så kan du ställa den och får trycka in den lite när du ska gänga in den igen :)
tvåa på bollen :rolleyes:

Ska du kopa en klocka som finns hemma hos flera AF,gar att bestalla pa natet under listpris, sa ar det val bara att tala om vad du vill betala?
Forhandla om tillbehor som AF kanske har 70% marginal pa
Precis som nar du koper en bil eller annan kapitalvara. Vill inte handlaren ta ditt bud sa tackar du for besoket. Talar om att priset du fick kanns for hogt,men att du ar redo att handla sa kan nagon av hans konkurrenter ge ett battre pris.....och sa gar du till nasta,

Ibland upptacker man att det forsta stallet man gick till gav det basta priset. Da gar man tillbaka och koper dar. Inget konstig eller pinsamt.
Bara gott affarssinne att ta sa manga offerter som mojligt och gora den for dig basta affaren.

Naturligtvis galler ovanstaende inte for varor som det ar ko pa,eller varor som saljs dyrare begagnade an nya. Dar har handlaren overtaget

Flip: tack för tips!
Anytime!

Om jag hittat ratt modell sa kostar Breitling USD 4660 och Omega USD 5500. Dvs ca 49500sek inkl moms resp 58500sek inkl moms.

Gor en koll pa vad de kostar hos grahandlare inom EU (Chrono 24/Uret.se) och erbjud "din'" Af samma slant.
Personligen tycker jag det ar vart nagra tusenlappar mer att handla i en lokal butik jmfrt med natet pa en sapass stor summa.
Om nagot gar snett/Goodwill behovs sa ar det klart lattare att ga och klaga lokalt vs om saljaren sitter i Italien och bara finns pa natet...Och vem vet. Du kanske vill kopa mer och da har du redan en etablerad kontakt i en butik.

Lycka Till
MvH
P

Anytime!

Om jag hittat ratt modell sa kostar Breitling USD 4660 och Omega USD 5500. Dvs ca 49500sek inkl moms resp 58500sek inkl moms.

Gor en koll pa vad de kostar hos grahandlare inom EU (Chrono 24/Uret.se) och erbjud "din'" Af samma slant.
Personligen tycker jag det ar vart nagra tusenlappar mer att handla i en lokal butik jmfrt med natet pa en sapass stor summa.
Om nagot gar snett/Goodwill behovs sa ar det klart lattare att ga och klaga lokalt vs om saljaren sitter i Italien och bara finns pa natet...Och vem vet. Du kanske vill kopa mer och da har du redan en etablerad kontakt i en butik.

Lycka Till
MvH
P

erbjudandet jag fick på 15% samt ett års fri försäkring innebär en mot uret.se skillnad om ca 3500,- bara så det bedömer jag värt att köpa i Sverige och precis som du säger så är det lättare att ha en butik att prata med på svenska än att föra en konversation på engelska i mail eller över telefon. Ska nu bara ”våga” ta steget och lossa pengarna och köpa :).

erbjudandet jag fick på 15% samt ett års fri försäkring innebär en mot uret.se skillnad om ca 3500,- bara så det bedömer jag värt att köpa i Sverige och precis som du säger så är det lättare att ha en butik att prata med på svenska än att föra en konversation på engelska i mail eller över telefon. Ska nu bara ”våga” ta steget och lossa pengarna och köpa :).

Vad täcker denna försäkring för något som inte går på din hemförsäkring?

Da skulle jag helt klart handla av en AF i Sverige.
Kanske fraga lite snyggt om han kan gora nagot mer pa priset da Uret ar lite billigare, Kanske motas i mitten? Skicka med nagot extra armband/tillbehor?

Vart att veta,aven om det kanske inte spelar nagon roll for dig,ar att Uret inte skriver nagra TaxFreedokument.
Blir ju nagra tusenlappar bara dar om du har mojlighet att utnyttja detta

Det blev affär idag. Fick 18% rabatt på den så det var bara att rulla 20 mil söderut och hämta den
60FBF087-F6A3-4433-81BE-3B623CA78DD5.jpeg

Tack :). I slutändan skiljde det inte mer än 1150,- mellan ad och uret.se sett till att det ingick ett års försäkring och passning av länk och lite såntdär. Trevlig säljare också så den här affären känns riktigt bra.

Tillbaka
Topp