• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa rolex - tips

Generellt skulle jag väl inte rekommendera att lyxkonsumera saker som du inte är säker på att du har råd med.

Frågan är väl vad du får för rolex för 20k och hur kul du tycker att det är att ha en sån.

Andra frågan är väl varför det ska vara just rolex men det tänker jag att du kan få fundera på själv.

Schysta Explorer eller datejust med svart tavla bör vara svårt att hitta för 20k. Åtminstone den förstnämnda rent omöjligt tycker jag. Förvånar mig om det finns flera såna på chrono24.

5k per år i service låter däremot dyrt. Kanske bättre att lägga till lite än att köpa en klocka som man får räkna med behöver servas varje år, om det finns såna Rolexar.

Hur du ska göra har jag egentligen ingen åsikt om för det är en typisk sån sak man bara själv kan veta vad man vill. Hittar du mot förmodan något som du beskriver som är bra kanske du ska slå till.
Jag hade avvaktat och utökat urvalet.

Tack för svar! Har läst att 5k på service är standard på rollar varje år men kanske inte stämmer? Vad har du för tips angående klockmodeller, några prisvärda/dyrare som kräver mindre service?

Mvh.

Generellt skulle jag väl inte rekommendera att lyxkonsumera saker som du inte är säker på att du har råd med.

Frågan är väl vad du får för rolex för 20k och hur kul du tycker att det är att ha en sån.

Andra frågan är väl varför det ska vara just rolex men det tänker jag att du kan få fundera på själv.

Hej, tack för svar. Jag känner att jag har råd då jag har sparat en del pengar, men känner ändå att jag inte ”borde” då jag studerar och kan lägga pengarna på en insats till lägenhet istället som är mer prisvärt? Syftet med inlägget var egentligen att få lite olika perspektiv på vad jag kan göra då jag ändå har ett klockintresse. Att jag vill ha en rolex beror på att jag i flera år känt att jag vill ha en och då är inte priset det viktigaste, därav vill jag för tillfället gå på en av de billigare då jag ändå är student. Finns ju breitlint och omega osv också men av någon anledning är det inte samma känslomässiga attraktion till dessa.

Kan nog varit nån tråd här på KS. Men vissa säger också att man inte alls behöver serva vissa rollar så är ju själv inte jätteinsatt i det. Är ju rätt segt om man köper en och snålar in på servicen dock och den pajar. Kan väl lätt hända med en äldre rolex tänker jag.

Tror inte det är nån på KS som sagt så. Men servicekostnaden kan bli betydligt högre än 5 k, men knappast varje år om du inte har stor otur eller köpt ett vrak vilket är stor risk i det prisläget.

Hmm. Inget illa menat men tycker det är lite väl många frågor som riktas mot oss här inne om du borde, eller ska.
Allt är upp till dig, det är trotsallt du som har pengarna, som du säger att du har råd, då ska man inte behöva tänka på service osv.
Sen en Rolex Explorer/Datejust för 20k är nog inget som finns egentligen. Då hade alla redan kötp dessa, du får nog räkna över 50k iafall minst beroende på årsmodell.
Sen finns det också andra klockor som är mer prisvärdare än Rolex om man inte bryr sig om just Rolex namnet, kanske en Tudor Black Bay istället?
Hög kvalitativt namn och alla som har Rolex vet precis vad Tudor är för märke :) Inget skam märke det :)
Med tanke på att du vill åka på resor, köpa lägenhet osv, så hade jag varit i din sits, hade jag inte köpt en Rolex klocka iafall.

Kan nog varit nån tråd här på KS. Men vissa säger också att man inte alls behöver serva vissa rollar så är ju själv inte jätteinsatt i det. Är ju rätt segt om man köper en och snålar in på servicen dock och den pajar. Kan väl lätt hända med en äldre rolex tänker jag.

Om den är nyservad går den 5+ år tills nästa service

Hej, är 24 år, har ca en halv miljon investerat på börsen jag fått ihop från olika jobb jag haft under åren, studerar på universitet och har 2 år kvar, ett välbetalt extrakneg, Har en fin hyreslägga med min flickvän och en liten bil. Dvs jag har det mesta jag behöver.
Har haft ett större klockintresse i ca 3 år nu och min fundering är om det är värt att köpa en begagnad rolex från tex chrono24 för runt 20 lax? Vill köpa en bostadsrätt efter studierna då det är mer fördelaktigt och jag har kontantinsatsen. Det är egentligen mitt enda mål, kanske några resor under de kommande åren också. Så min fråga är till er lite äldre vad ni anser är bäst i min situation? 20 lax för en klocka är kanske inte så mycket för er, men är osäker på vad jag har råd att lägga pengar på som student. Tänker mig en rolex explorer/datejust med svart urtavla. Får väl lägga 5k på service också per år, vilket bli ca 400 spänn/månaden. Har jag råd att köpa en lite dyrare klocka eller ska jag vänta? Har för närvarande en Tissot jag är rätt okej nöjd med, men vill givetvis ha en häftigare klocka. Sett att det finns vissa schysta rollar på chrono24 för runt 20k men osäker på hur skicket är på dom då det är från utlandet? Tänker även på att försäkra klockan kostar väl en del, och att man är mer utsatt för att bli rånad om man bor i en större stad som jag gör när man drar ut och festar? Har ingenting annat att lägga pengarna på för tillfället och rastlösheten börjar när man bara sparar och sparar utan att unna sig något dyrt på flera år hehe.

Tacksam för svar!
1) du får ingen vidare Rolex för 20k, tyvärr
2) serva klockan gör du på sin höjd var femte år
3) du behöver inte försäkra en klocka för 20k. Ska gå på hemförsäkring.
4) rånrisk finns väl alltid där men man kanske inte behöver festa med sin klocka om man är nojjig
5) det är egentligen bara du som kan avgöra hur mycket det anses vara rimligt att lägga på en klocka utifrån din ekonomiska situation
6) lycka till jakten

Senast ändrad:
Tycker du har rent för många tankar kring en klocka. Glöm inte att detta är lyxkonsumtion, alltså inget man köper med sina sista pengar.

Hade nog köpt en billigare klocka idag som jag kan njuta av under mina studier och efter hade jag köpt en rolex av jag verkligen vill ha en.

Bortsett från rånrisk, försäkring och annat som svarats på.
Jag skulle säga att om du har 60-70k att lägga på en hyfsat OK Rolex idag så gör det, men….. fundera först på om du till det att du behöver lägga en kontantinsats för lägenheten kan spara ihop det ”tappet”.

Om du dessutom befinner dig eller kommer att befinna dig i ngn av storstadsregionerna och behöver förlita dig på en ingångslön så är kan en ganska ansenlig summa som kontantinsats kommer att behövas.

Ett alternativ är väl att köpa en bra klocka nu och spara Rolexen till första jobbet eller bonusen(?).

Senast ändrad:
Jag skulle personligen köpa en ny klocka av annat bra schweiziskt (ej lyx)märke för det beloppet och vänta tills jag har råd med en ny Rolex. Om man får tag på en Rolex för 20 lappar så är väl frågan att ställa om det är en äkta, och i så fall vilket skick den är i.

Jag skulle personligen köpa en ny klocka av annat bra schweiziskt (ej lyx)märke för det beloppet och vänta tills jag har råd med en ny Rolex. Om man får tag på en Rolex för 20 lappar så är väl frågan att ställa om det är en äkta, och i så fall vilket skick den är i.
Håller med helt. Finns väldigt mycket annat roligt att få för 20tkr. Varför inte spana in Oris om du vill köpa nytt, eller kika på Breitling eller Omega om du vill köpa beggat? Jag ekar väl antagligen vad exakt alla andra redan skrivit ovan.

Det absolut sista man ska göra, om man inte har koll är att köpa vintage, vad som helst kan i princip hända och det kan bli dyrt, på Chrono finns det ca 54000 herr Rolex och bara ett par dussin under 20k, gamla trötta hej kom och hjälp mig klockor, finns hur mycket annat som helst att handla, lägg på ngn tusing till och handla en finfin OmegaSeamaster…….eller än bättre, för lite billigare ägarskap oxå, Bratte Evo..

Bara jag som är trött på trådar likt dessa?
Nästan så man önskar sig en finanskris och alla lyckoönskare som gett som på klockor går i konkurs.
I sak instämmer jag samtidigt så var väl detta bättre än den där investment och ROI typen av frågor som alltid uppkommer.
Kan förstå frågeställaren men tror att många frågor får svar om man läser de nålade trådarna om första klockan etc.

I sak instämmer jag samtidigt så var väl detta bättre än den där investment och ROI typen av frågor som alltid uppkommer.
Kan förstå frågeställaren men tror att många frågor får svar om man läser de nålade trådarna om första klockan etc.
Tycker denna tråd är något av det värsta jag läst. 24 år, flickvän, hyreslägenhet, studerar, två år kvar till examen, halv miljon i börsen, liten bil, osvosv. Hur är detta relevant på ett klockforum?

Edit: Dessutom skrev han liknande tråd för drygt ett år sedan.

Hej, är 24 år, har ca en halv miljon investerat på börsen jag fått ihop från olika jobb jag haft under åren, studerar på universitet och har 2 år kvar, ett välbetalt extrakneg, Har en fin hyreslägga med min flickvän och en liten bil. Dvs jag har det mesta jag behöver.
Har haft ett större klockintresse i ca 3 år nu och min fundering är om det är värt att köpa en begagnad rolex från tex chrono24 för runt 20 lax? Vill köpa en bostadsrätt efter studierna då det är mer fördelaktigt och jag har kontantinsatsen. Det är egentligen mitt enda mål, kanske några resor under de kommande åren också. Så min fråga är till er lite äldre vad ni anser är bäst i min situation? 20 lax för en klocka är kanske inte så mycket för er, men är osäker på vad jag har råd att lägga pengar på som student. Tänker mig en rolex explorer/datejust med svart urtavla. Får väl lägga 5k på service också per år, vilket bli ca 400 spänn/månaden. Har jag råd att köpa en lite dyrare klocka eller ska jag vänta? Har för närvarande en Tissot jag är rätt okej nöjd med, men vill givetvis ha en häftigare klocka. Sett att det finns vissa schysta rollar på chrono24 för runt 20k men osäker på hur skicket är på dom då det är från utlandet? Tänker även på att försäkra klockan kostar väl en del, och att man är mer utsatt för att bli rånad om man bor i en större stad som jag gör när man drar ut och festar? Har ingenting annat att lägga pengarna på för tillfället och rastlösheten börjar när man bara sparar och sparar utan att unna sig något dyrt på flera år hehe.

Tacksam för svar!

Jag tänker lite såhär:

Att köpa en klocka för 20K (om Rolex mer) är en rolig upplevelse och ger något man kan vara stolt och glad över. Beroende på vad du har i görningen kan det också ge fördelar när man pratar med folk. Jo, så är det faktiskt även om man inte vill att det ska vara så! Pengarna har du kvar i stort sett i klockan + - några tusen. Om du tappar den eller blir rånad så är det mycket olyckligt men det är ju sådant som händer tyvärr, och det ska inte stoppa dig om du inte är väldigt orolig av dig.

Jag säger köp om du längtar! (Rätt exemplar)

De enda Rolex du hittar för 20k är gamla Precision 34mm

Vill du lägga 20k på en klocka, så glöm Rolex. Eller spara och köp en vettig DJ vintage för 45-50.

En klocka servas inte varje år

Tycker det tillhör ungdomen att genomföra irrationella beslut, så köp dig klockan du vill ha oavsett om du har råd eller inte!

Jag själv köpte min första Rolex för mer än en månadslön när jag var 24 (många år sen, he he) och ångrar mig inte en sekund.

Haha, var tvungen att skrolla upp och kolla hur gammal tråden var när jag läste att han ville köpa en Explorer för 20k. Trodde det var en bump av en 10-12 år gammal tråd.
Har fått många bra svar, tackar jag för.

kollar man på chrono24 finns ett fåtal äldre rolex datejust som jag tycker ser ok ut för runt 20k. Frågan är dock om dessa klockor är bra/hur mkt man får lägga på service osv? Många är årtalet okänt på men skulle gissa från typ -60-70-80-tal?

Tillbaka
Topp