• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köphistorik, registreras det?

Intressant fråga de har väl CRM precis som alla andra säljande företag? Vad är skyldigheterna iom GDPR där?

Jag använder mig av CRM i arbetet. Finns en flik med övrig info man kan fylla i precis vad man vill om kunder. ”Prutar på kontrakt, älskar båtar, har en SKX013, rena svampen på krogen”

De bör väl ha nåt liknande ”Prospectet varit här 7ggr tjatat om submariner, Prospectet köpt för net 150K nästa sub kan vara hans/hennes, prospectet verkar schizofren, nämner nåt om en välkänd internetprofil kallad Chuck, begär en Daytona vit” osv
@Hela dagen runt tavlan lär ha "VIP-kund som spelar in samtal & konversationer" hos sin AD.

Det beror på att ADs är de som driver gråhandeln och själva tjänar bra med pengar på den.

Är helt övertygad om att både säljare och ägare av butikerna gärna låter en kompis köpa heta klockor som sedan säljs direkt till gråhandlare och sen delar man upp vinsten. Med handen på hjärtat hade jag gjort exakt samma sak.
Ok! Tänker att det borde egentligen finnas något system för AD att sätta dit dom som flippar klockor och ge dom köpstopp? För i praktiken kan du väl köpa valfri Rolex i stål (om man får tag i en) och sedan gå över till Luxury watches eller annan gråhandlare för att sälja med X% i vinst?

Du får inte behandla personuppgifter om det inte finns grund för det oaktat om du informerat eller ej som näringsverksamhet. Detta kan ske genom t ex samtycke, lag eller intresseavvägning.

Bokföringslagens krav är t ex en anledning till att en näringsidkare kan spara informationen i 7 år. Det betyder dock inte att du kan använda informationen till diverse ändamål.
Man kan nog räkna med samtycke från kunden om man samtidigt informerar om att syftet med att spara uppgifterna är att ge kunden möjlighet att köpa en eftertraktad model till listpris... 😁

Ok! Tänker att det borde egentligen finnas något system för AD att sätta dit dom som flippar klockor och ge dom köpstopp? För i praktiken kan du väl köpa valfri Rolex i stål (om man får tag i en) och sedan gå över till Luxury watches eller annan gråhandlare för att sälja med X% i vinst?
Ju storre kund desto mer frihet......

Varför skulle man dela nån vinst med någon annan? Heta klockor säljer sig självt, du behöver knappt lyfta ett finger just nu och inte ens vara kunnig för att sälja dom.

Nej du, heta klockor hålls till de som handlar mycket och varierat.
Tror inte riktigt du förstod hur jag menade!

Exempel: Jag är AD för PP och har fått in en 5968A som listar cirkus en halv miljon.
Istället för att ringa upp den lyckliga kunden på listan ber jag en kompis att gå till en gråhandlare och sälja den för ett par hundra tusen till.
Vips så har 500K hamnat i butikens bokföring och ett par hundra tusen svart i min ficka.
Är du med?

Det kan du absolut göra och vissa ADs håller koll men de flesta kunde nog inte bry sig mindre.
I vissa länder behåller de certet x antal månader vilket gör det i princip omöjligt att sälja klockan till en gråis.

Det kan du absolut göra och vissa ADs håller koll men de flesta kunde nog inte bry sig mindre.
I vissa länder behåller de certet x antal månader vilket gör det i princip omöjligt att sälja klockan till en gråis.

Verkar som att åtminstone vissa lokala AD:s har lite koll:

Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..

Edit: Inlägget ovan är också intressant för diskussionen kring huruvida butiker med samma ägare delar register, se skärmdumpen i bilagan.

Tror inte riktigt du förstod hur jag menade!

Exempel: Jag är AD för PP och har fått in en 5968A som listar cirkus en halv miljon.
Istället för att ringa upp den lyckliga kunden på listan ber jag en kompis att gå till en gråhandlare och sälja den för ett par hundra tusen till.
Vips så har 500K hamnat i butikens bokföring och ett par hundra tusen svart i min ficka.
Är du med?
Förtroendet för ADs är inte direkt högt. Det räcker med det finns en uns av sanning i ditt exempel för att man ska få avsmak.

Tillbaka
Topp