• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - Dykarklocka

Hej!
Ska väl börja med att säga att jag inte är jätteduktig på klockor i allmänhet, jämfört med många här inne. Jag har dock bestämt mig för att köpa en ny klocka och skulle behöva lite tips av er mer erfarna ;)

Jag har egentligen kikat på 4 olika klockor. Att det är mekaniskt eller quartz-ur spelar egentligen ingen roll. Det jag framförallt lägger vikt på är kvalitén och kvalitetskänslan hos själva klockan. De 4 jag huvudsakligen kikat på är dessa:
Wenger SeaForce
Seiko SKX007/009
Seiko SKA369/371
Orient Ray

Samtliga ligger mellan 1500 och 2000 kr, och det är väl där jag tänkt att jag ska försöka lägga mig. Skulle vara jättetacksam om jag fick lite köpråd kring detta. Tips på klockor som jag eventuellt har missat att kolla på är givetvis välkomna :)

Tack på förhand!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Många kommer rekommendera Seiko SKX007/009 skulle jag tro.
Har ingen själv men hört mycket gott om!
Lycka till och välkommen!
 
  • Like
Reactions: Ako

Greven

Audemars
Välkommen till KS och grattis till första inlägg! De vanligaste rådet här på forumet är nog SKX007, en bra så kallad instegsmodell. 007 är också lätt att flippa vidare. Orient Ray är kul och hade jag varit du så hade jag kört på en Orient, bara för att vara liiite annorlunda men ändå ha en schysst klocka.

Edit: Filmtajm:
 

Jonaz

Rolex
SKX tror jag de flesta skulle rekommendera här. En grymt bra klocka för kaffepengar som du utan problem kan låta ligga kvar i klockboxen även när dina framtida rolex börjar droppa in.
 
Snabba svar, tack :)

Ja, vad jag förstått det som är väl dessa rätt likvärdiga. Har aldrig sett Orienten i verkligheten, men sett till bilderna verkar det se lite billigare ut än SKX007. Lite det jag vill ifrån, att det känns som att den är köpt på första bästa Ur&Penn. Men jag har troligtvis fel, eftersom många verkar nöjda med sina Orients :)

Det är nåt jag gillar med SKX. Ser verkligen gedigen ut och retro på något vis. Gillar även armbandet som många verkar ha något emot.

Kom på att jag ev. ska till Singapore i februari, och kan nog med fördel köpa klockan där!
 
Senast ändrad:

Depp-Erik

Cartier
Jag har haft min Ray, använt dagligen mer eller mindre, i kanske 8-9 månader och kan inte säga att jag är toknöjd.

Vridringen har krånglat, som du ser på bilden så gick ena "spärr delen" av skivan sönder vilket gjorde att ringen inte gick att vrida. Den på andra sidan sitter kvar och ringen funkar fortfarande som den ska, men det var ju lite tråkigt.
Länken är bekväm men den har blivit lite slapp (helt väntat dock) och ändsprintarna verkar böjas ganska lätt, detta har dock inte orsakat några större problem än.

Den har börjat sakta sig senaste tiden, typ 2-3 min i veckan, inget jätteproblem då alla funktioner går som de ska.

Anledningen att jag valde klockan var att jag kunde köpa den av orientuhren.de för typ tusenlappen mindre än en Seiko SKX007/009 i Sverige, tanken är att jag ska köpa en klocka om ca ett halvår och denna skulle funka som beater fram till dess och sedan bli typ "åka på chartersemester och svina"-klockan. Många kommer nog hävda att jag var dumsnål men budgeten var tight och jag kunde inte hitta exempel på att kvalitén skulle vara signifikant sämre. Jag hade inte förväntat mig någon höjdarkvalité och jag är inte väldigt besviken på klockan men jag är som sagt inte toknöjd heller, trodde den skulle hålla minst ett år i alla fall.

EDIT: Välkommen till forumet också! :)

20150503_005423.jpg
 

Jonaz

Rolex
Jag har haft min Ray, använt dagligen mer eller mindre, i kanske 8-9 månader och kan inte säga att jag är toknöjd.

Vridringen har krånglat, som du ser på bilden så gick ena "spärr delen" av skivan sönder vilket gjorde att ringen inte gick att vrida. Den på andra sidan sitter kvar och ringen funkar fortfarande som den ska, men det var ju lite tråkigt.
Länken är bekväm men den har blivit lite slapp (helt väntat dock) och ändsprintarna verkar böjas ganska lätt, detta har dock inte orsakat några större problem än.

Den har börjat sakta sig senaste tiden, typ 2-3 min i veckan, inget jätteproblem då alla funktioner går som de ska.

Anledningen att jag valde klockan var att jag kunde köpa den av orientuhren.de för typ tusenlappen mindre än en Seiko SKX007/009 i Sverige, tanken är att jag ska köpa en klocka om ca ett halvår och denna skulle funka som beater fram till dess och sedan bli typ "åka på chartersemester och svina"-klockan. Många kommer nog hävda att jag var dumsnål men budgeten var tight och jag kunde inte hitta exempel på att kvalitén skulle vara signifikant sämre. Jag hade inte förväntat mig någon höjdarkvalité och jag är inte väldigt besviken på klockan men jag är som sagt inte toknöjd heller, trodde den skulle hålla minst ett år i alla fall.

EDIT: Välkommen till forumet också! :)

20150503_005423.jpg

lysande reklam fördel Seiko. Köp SKX. ;)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
En smaksak mellan SKX och Ray skulle jag vilja påstå :)

Finns massvis med roliga sätt att modda en SKX på om du skulle tröttna, allt från att byta bezel och insert till visare, tavla osv. Sedan så passar båda på de flesta olika band också.
 
Tack för grym "genomgång" där! ;)
Det känns väl faktiskt att det lutar åt Seikon, när jag sett det där(kan väl iofs hända alla). Men haft lite den känslan av Orient, helt utan erfarenhet då.
Har för övrigt en Seiko sedan tidigare, men någon vanlig och inte speciellt avancerad modell som är köpt på ur&penn när de sålde Seiko :)
 

Kanadicken

Panerai
Hej!
Ska väl börja med att säga att jag inte är jätteduktig på klockor i allmänhet, jämfört med många här inne. Jag har dock bestämt mig för att köpa en ny klocka och skulle behöva lite tips av er mer erfarna ;)

Jag har egentligen kikat på 4 olika klockor. Att det är mekaniskt eller quartz-ur spelar egentligen ingen roll. Det jag framförallt lägger vikt på är kvalitén och kvalitetskänslan hos själva klockan. De 4 jag huvudsakligen kikat på är dessa:
Wenger SeaForce
Seiko SKX007/009
Seiko SKA369/371
Orient Ray

Samtliga ligger mellan 1500 och 2000 kr, och det är väl där jag tänkt att jag ska försöka lägga mig. Skulle vara jättetacksam om jag fick lite köpråd kring detta. Tips på klockor som jag eventuellt har missat att kolla på är givetvis välkomna :)

Tack på förhand!

Hej! jag sitter i typp samma båt som du. Jag hade framst tänkte på en SKX007/9 men jag ochså fundera över en SARB017. Lite mer pengar men lite högra kvalite och fortfarande vatten tät.
 
Jag skulle säga Skxen :) Jag har haft min i ett par månader nu och det är den jag använder mest alla mina klockor då den är fantastisk för vardagligt bruk. Prisvärd som satan. Köp till en oysterlänk från Strapcode så klarar du dig ett tag framåt :)
 
Hej! jag sitter i typp samma båt som du. Jag hade framst tänkte på en SKX007/9 men jag ochså fundera över en SARB017. Lite mer pengar men lite högra kvalite och fortfarande vatten tät.

SARB017 verkar ju riktigt fet, men känns inte riktigt som en dykarklocka. Dock kollade jag snabbt upp vad den kan kosta i Singapore. Verkar hamna på runt 2000, så klart värt att kika ;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker Orient Ray känns lite mer annorlunda, väljer därför den :)
Tror dock du blir nöjd avsett val! Lycka till!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Välkommen till forumet!

Skulle också satsa på en SKX - har en själv och tycker att den är grym. Hojta till när du bestämt dig.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med min Skx009, den är från 90talet men tickar och håller tiden riktigt bra fortfarande. Tror jag mätte till ca +14 sekunder på en vecka för någon månad sedan :)
image.jpg
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Valde också mellan en SKX007 och Ray. Blev Ray då jag tyckte den var snyggare. Har använt väldigt flitigt nu i 3 veckor och är än så länge väldigt nöjd med tanke på priset. Den snittar +5 s/dygn mätt över en vecka. länken har jag inte så mycket att säga om då monterades bort till förmån för nato. Allt som allt: En bra, billig och snygg beater!
 

BCKSTRM

Rolex
Jag har en Ray. Ganska sönderslagen nu då det är en beater i dess rätta bemärkelse, men den har funkar helt ok. Funderar på en SKX007 som ny beater. Det får därför också bli mitt val nu då den känns roligare och mer egen i designen. Vidare har tydligen SKX007 slutat tillverkas så det lär vara en bättre investering än en RAy.
 
Oj, grymma tips här. Tack! Blir nästan svårare och svårare ;)
Jag gillar ju att ha en clean look, eftersom jag ska kunna ha klockan på kontoret.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Rent spontant säger jag Aqualands om du söker dykklocka.

Jag har en orient och supernöjd med den.
image.jpeg


Väljer du seiko så blir du inte på något sätt missnöjd tror jag.
Kolla en modell som heter snzf har jag för mig. Snygg och samma urverk som i skx
 
Senast ändrad:
Tack för tips!
Kikat på Seikos SNZF, även i butik men av någon anledning fick jag ingen "vill ha!-känsla av den. Kanske för att den kändes något liten, när jag kollade på den. Såg dock precis att det finns två varianter, SNZF17 resp SNZF29 där den förstnämnda verkar vara något större. Den ska jag kolla på! :)
 

JJ85

Breitling
Av de Du listat skulle jag säga Seiko SKX007.
Personligen skulle jag avråda från quartz-verk av den anledning att Du kan komma att ångra Dig senare när Du fortsätter läsa på och kommer på att Du egentligen vill ha ett mekaniskt urverk.
Oavsett vad Du väljer, låt beslutet ta tid och mogna fram. En klocka bär man med sig hela tiden och det är viktigt att man trivs med den.
 

Vince

Omega
Jag är sugen på en orient ray men kommer inte förhasta mig. Det kommer säkert ändra sig. Om någon månad vill jag nog ha något annat. Tjusningen är ju att slå till efter moget övervägande
 
Topp