• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd om 1680 Red

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denke skrev:
Hmm, om det nu är lätt att ta bort rosten så undrar jag varför det inte görs INNAN försäljning. Känns lite sloppy...
It happens. Don säljer sina saker väldigt snabbt. Det är inga problem att ta bort. Det är riktigt bra pris på en meters first med så fin tavla. Caset är lite härjat men det ser ut att vara tjockt och fint med rätt form. Klart större ha-begär på denna än på de som tidigare diskuterats i tråden. Jag gissar att klockan är såld innan kvällen är slut.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Denke skrev:
Hmm, om det nu är lätt att ta bort rosten så undrar jag varför det inte görs INNAN försäljning. Känns lite sloppy...
It happens. Don säljer sina saker väldigt snabbt. Det är inga problem att ta bort. Det är riktigt bra pris på en meters first med så fin tavla. Caset är lite härjat men det ser ut att vara tjockt och fint med rätt form. Klart större ha-begär på denna än på de som tidigare diskuterats i tråden. Jag gissar att klockan är såld innan kvällen är slut.

Ska man tolka det som att priset är bra för att den är rostig?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Denke skrev:
Per skrev:
Skynda fynda. :)

Meters first i fint skick. Stabil säljare också.

http://www.network54.com/Forum/207673/t ... ters+First

Är det rost vid klockan 7 och vid 9-10?


Nu tycker jag alla Rolex fanatiker lugnar ner sig lite, nog kan jag väl hålla med om att den ser ut som en helt vanlig rolex, fast med lite röd text på urtavlan. Börjar få lite frikyrkevibbar angående Rolex på detta forum. :shock:

Det är ALLTID frikyrkevibbar på Rolex-fanatiker...du kan kliva in på vilket forum som helst... :mrgreen:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denke skrev:
Per skrev:
Denke skrev:
Hmm, om det nu är lätt att ta bort rosten så undrar jag varför det inte görs INNAN försäljning. Känns lite sloppy...
It happens. Don säljer sina saker väldigt snabbt. Det är inga problem att ta bort. Det är riktigt bra pris på en meters first med så fin tavla. Caset är lite härjat men det ser ut att vara tjockt och fint med rätt form. Klart större ha-begär på denna än på de som tidigare diskuterats i tråden. Jag gissar att klockan är såld innan kvällen är slut.

Ska man tolka det som att priset är bra för att den är rostig?
Det är bra pris för att fina meters first brukar kosta minst 2k usd mer. Don har i regel bra priser och sitter sällan många dagar på sina saker. Klockan är riktigt fin.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag betvivlar inte att det är bra pris, jag bara konstaterar att den är rostig och att den alltså är typ $2k billigare än andra.

Är han filantrop eller floggar han en rostig klocka?

Jag vill betona att jag pushar frågan för att jag är vetgirig och intresserad och inte för att starta bråk (även om jag gillar bråk också). :mrgreen:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Skynda fynda. :)

Meters first i fint skick. Stabil säljare också.

http://www.network54.com/Forum/207673/t ... ters+First


Är inte lika positiv..
Do tell.


Där rosten sitter är det nästan garanterat urgröpt i metallen. Visserligen var inte bilderna jätterskarpa men man ser att metallen är angripen när vridringen är lyft och inte bara där. På motsatta sidan av crown guardsen ser det ut som klacken är bortpolerad vilket innebär att den knappast är i orginalform (kan vara sopig bild..) Vidare så är så vita index inte speciellt efterfrågade om man inte heter Jocke.. För att vara en meters first så tyckte jag den var trist..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Överlag så säljer han billigt för jag tror att han hellre satsar på volym än att konstant jaga marginal. Bara hänga på VRF så ser du hur hans annonser brukar vara. Jag har själv köpt länkar och lite annat av honom till riktigt bra pris och har alltid varit nöjd. Gällande rosten så har jag haft det på en klocka jag köpt och när den kom tillbaka från urmakaren så var rosten bortputsad.

Nu påstår jag inte att jag är allvetande så det är fullt möjligt att klockan är en tickande bomb som kommer att åsamka den nya ägaren enorm ekonomisk skada. Vem vet. ;)

Det är lite jobbigt att se bra deals när jag just sålt min AP och har klockpengarna på lönekontot. Som tur är så har jag just tagit ett ytterst vuxet beslut att inte köpa klockor för 50-100k i onödan. Det gör lite ont i kroppen men vad gör man inte i jakten på vuxenpoäng.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Överlag så säljer han billigt för jag tror att han hellre satsar på volym än att konstant jaga marginal. Bara hänga på VRF så ser du hur hans annonser brukar vara. Jag har själv köpt länkar och lite annat av honom till riktigt bra pris och har alltid varit nöjd. Gällande rosten så har jag haft det på en klocka jag köpt och när den kom tillbaka från urmakaren så var rosten bortputsad.

Nu påstår jag inte att jag är allvetande så det är fullt möjligt att klockan är en tickande bomb som kommer att åsamka den nya ägaren enorm ekonomisk skada. Vem vet. ;)

Det är lite jobbigt att se bra deals när jag just sålt min AP och har klockpengarna på lönekontot. Som tur är så har jag just tagit ett ytterst vuxet beslut att inte köpa klockor för 50-100k i onödan. Det gör lite ont i kroppen men vad gör man inte i jakten på vuxenpoäng.


Där rosten suttit är metallen borta och det kan ingen polering fixa! Det kan se ok ut och det beror på att man tagit bort mycket metall och fått det jämnt.

Vad det gäller vuxenpoäng så säger jag, vad kan vara mognare än att dunka in en hunka på en fint åldrad Rolex? Kör vännen, kör!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Klart den skulle bli såld fort med det priset, min erfarenhet är att pris är viktigare än skick tyvärr.. Alla vill ta genvägar och göra ett klipp..
 

Målarn

The Steak
Tack Davvan för länkarna du delade med dig innan, har lite kvällsläsning nu iaf :)!!
Men än har jag Inte fallit in i vintagevärlden att jag skulle köpa nåt så gammalt :lol: men den dagen kommer väl också ;)
 
Oj vilken fart det blev, kul med ett hett ämne. Jag förstår att tolkningen är väldigt individuell för hur en helt korrekt orörd röding ska se ut.

Jag läser och begrundar, har fått ett par fina erbjudanden om rödingar, måste tyvärr göra mig av med min 16758 först så jag kan finansiera utan att bli utskälld hemma nu när man ska bli pappa i maj......

Men en röding står nog högst upp på listan nu som det ser ut. Det känns som en mycket god investering om man får tag i ett fint exemplar. Rätta mig gärna om jag har fel där. GIvetvis köper man inte klockor för någon extrem värdeökning utan för känslan och efter hjärtat, men som jag tänker så ska min dotter/son få en fin present (läs Rolex) när denne fyller 18.

Tack för att ni finns till med mycket god information och högt i tak!

Fortsätt njut av fredagskvällen!

Vänligen

N
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rolex1220 skrev:
Oj vilken fart det blev, kul med ett hett ämne. Jag förstår att tolkningen är väldigt individuell för hur en helt korrekt orörd röding ska se ut.

Jag läser och begrundar, har fått ett par fina erbjudanden om rödingar, måste tyvärr göra mig av med min 16758 först så jag kan finansiera utan att bli utskälld hemma nu när man ska bli pappa i maj......

Men en röding står nog högst upp på listan nu som det ser ut. Det känns som en mycket god investering om man får tag i ett fint exemplar. Rätta mig gärna om jag har fel där. GIvetvis köper man inte klockor för någon extrem värdeökning utan för känslan och efter hjärtat, men som jag tänker så ska min dotter/son få en fin present (läs Rolex) när denne fyller 18.

Tack för att ni finns till med mycket god information och högt i tak!

Fortsätt njut av fredagskvällen!

Vänligen

N
Inte övervägt en gilttavlad 5513 istället? Nödvändigtvis inte mycket dyrare och förmodligen en mycket bättre investering då det går ett dussin röda på en gilt.

Personligen tycker jag blanka gilttavlor bräcker matta alla dagar i veckan. :)

7_2pnjr0.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Rolex1220 skrev:
Oj vilken fart det blev, kul med ett hett ämne. Jag förstår att tolkningen är väldigt individuell för hur en helt korrekt orörd röding ska se ut.

Jag läser och begrundar, har fått ett par fina erbjudanden om rödingar, måste tyvärr göra mig av med min 16758 först så jag kan finansiera utan att bli utskälld hemma nu när man ska bli pappa i maj......

Men en röding står nog högst upp på listan nu som det ser ut. Det känns som en mycket god investering om man får tag i ett fint exemplar. Rätta mig gärna om jag har fel där. GIvetvis köper man inte klockor för någon extrem värdeökning utan för känslan och efter hjärtat, men som jag tänker så ska min dotter/son få en fin present (läs Rolex) när denne fyller 18.

Tack för att ni finns till med mycket god information och högt i tak!

Fortsätt njut av fredagskvällen!

Vänligen.

N
Inte övervägt en gilttavlad 5513 istället? Nödvändigtvis inte mycket dyrare och förmodligen en mycket bättre investering då det går ett dussin röda på en gilt.

Personligen tycker jag blanka gilttavlor bräcker matta alla dagar i veckan. :)

7_2pnjr0.jpg



Riktigt coolt alternativ men svårt om man vill flippa hemma i Sverige. Vågar en slant på att det är fler som är beredda att betala 75 för en red än en 5513 gilt i Sverige
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säkert. Okunskap är ibland olyckligt. ;)

Om 10 år så tror jag giltsubben är värd dubbla av vad en röd i fint skick går för. Utbudet på röda är ganska gott medan giltsubbar i bra skick blir svårare och svårare att hitta. Överlag skulle jag dock aldrig rekommendera klockor som investeringar då det snarare är gottig vardagslyx än en sund investering. Iom detta å bör man välja det om tilltalar en mest och då vinner iaf gilten under ett härligt superdome 19 för mig. Det sagt så är rödsubbar galet goa och jag skulle gärna ha en.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Säkert. Okunskap är ibland olyckligt. ;)

Om 10 år så tror jag giltsubben är värd dubbla av vad en röd i fint skick går för. Utbudet på röda är ganska gott medan giltsubbar i bra skick blir svårare och svårare att hitta. Överlag skulle jag dock aldrig rekommendera klockor som investeringar då det snarare är gottig vardagslyx än en sund investering. Iom detta å bör man välja det om tilltalar en mest och då vinner iaf gilten under ett härligt superdome 19 för mig. Det sagt så är rödsubbar galet goa och jag skulle gärna ha en.


Ser en red på din arm snart :lol:
 
Topp