• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Omega Speedmaster vs Breitling Avenger

Breitling Avenger GMT eller Omega Speedmaster Professional

• Totala väljare
    125

Norda

Silver
Hej,

Jag har nog kommit så pass långt nu i mitt framtida nyköp att jag skalat ner alternativen till två.
det står alltså mellan Omegas Speedmaster professional eller Breitlings Avenger GMT med blå tavla.

jag vill nu såklart ha tips från er som har erfarenheter av båda klockorna, för - och nackdelar.

servicekostnader? andrahandsvärde? priset nyköp skiljer inte speciellt mycket på dessa två.

bomba med förslag och tips och information.

Tack! :)

Bilagor

• s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    25 KB · Visningar: 313
  • 25264_a3239011bc35170a_8.jpg
    25264_a3239011bc35170a_8.jpg
    43.8 KB · Visningar: 313
  • Omega-Speedmaster-Professional-Special-Presentation-Box-14.jpg
    Omega-Speedmaster-Professional-Special-Presentation-Box-14.jpg
    68.6 KB · Visningar: 300
  • 357250_012.jpg
    357250_012.jpg
    140.8 KB · Visningar: 314
Breitling Avenger GMT alla dagar i veckan! Dels för att den är oömmare än en speedmaster, och sedan för det är kul med GMT komplikationen!

Speedmaster är är jättetråkig så länge man inte går in på vintage! Kul och ha i samlingen dock trots att min är ny, det vill säga från 1999. Ett kul komplement om man har några till i samlingen som man växlar runt med!

På sikt så tror jag att speedyn håller lite bättre andrahandsvärde, dom Breitling jag haft i min ägo och sålt så har jag gjort förlust på, trots att jag handlat dom senare begagnat!

Beträffande servicekostnaden, så blir nog speedyn något dyrare då det är en kronograf, dock bara några tusenlappar är min gissning!

Lycka till med klockköpet!

Senast ändrad:
Breitling Avenger GMT alla dagar i veckan! Dels för att den är oömmare än en speedmaster, och sedan för det kul med GMT komplikationen!

Speedmaster är är jättetråkig så länge man inte går in på vintage! Kul och ha i samlingen dock trots att min är ny, det vill säga från 1999. Ett kul komplement om man har några till i samlingen som man växlar runt med!

På sikt så tror jag att speedyn håller lite bättre andrahandsvärde, dom Breitling jag haft i min ägo och sålt så har jag gjort förlust på, trots att jag handlat dom senare begagnat!

Beträffande servicekostnaden, så blir nog speedyn något dyrare då det är en kronograf, dock bara några tusenlappar är min gissning!

Lycka till med klockköpet!
Jag böjer mig för dina kunskaper och tankar @Affe :D:cool:

Den är ju sjukt läcker!!! - och funkar precis lika bra på läderband!
Det är en stor fördel med Omega imo. Kanske lite mer allround?
Ja den är ju svår att tröttna på eftersom den passar på precis allting. Jag sålde min första men saknade den enormt så den här gången stannar den! Lärt mig den hårda vägen ;)

Det låter som att speedyn får flest röster här.
Jag kommer att använda klockan dagligen, det vissa skriver att bratten är mer oöm, är speedyn väldigt känslig?

Jag kommer att använda klockan dagligen, det vissa skriver att bratten är mer oöm, är speedyn väldigt känslig?
Det är ju stor skillnad på vattentålighet.
Bratten har 300m (?) Och speedy enligt onega har 50m...
Speedyn är ingen klocka man ska bada med medans bratten går att ha på en hel badsemester.
Speedyn finns både med hesalite (plastglas) och safirglas.
Sen är det upp till dig vad du gillar bäst
Båda har sina ups and downs så att säga..

Jo speedyn tål vatten men det är ju inte samma som på breitlingen.

Läs på om vilka tester Speedyn utsattes för
av NASA och återkom sen om du fortfarande tror den är känslig

:)

Edit:

IMG_0668.PNG

Haha...jäklar i min låda va Speedmastern fick röster i pollen! Personligen förstår jag inte riktigt hypen med en morden moonwatch :cigar::rolleyes::cool:!

Bratten är en mycket trevlig klocka, som en ren allroundklocka så skulle den vara perfekt! Den behöver du aldrig ta av dig vid vatten aktiviteter, däremot så kan du väl använda månklockan när du tvättar händerna efter toabesöken, och den t.o.m klarar av lite regn.

Du verkar vara sugen på båda, så mitt råd till dig blir att du köper begagnat, på kort sikt så kommer du ha råd med båda!

Dock får man ha i vetskapen att det kan tillkomma en service när man köper beggat, det är enda nackdelen! Ska tilläggas om det inte finns papper på en utförs service.

Senast ändrad:
Helt olika klockor så svårt att jämföra. Bratten är väl mer att jämföra med typ SMP och PO ? Speedy manuell dessutom. GMT är en kul komplikation kanske men jag har en Omega med datum och GMT och finner det mest jobbigt när den stannat, Speedy ställer man ju i ett nafs efter man dragit upp den. Jodå, moderna Speedys är absolut bland de trevligaste man kan köpa och bästa andrahandsvärdet näst stålsport-Rolex, kanske t o m bättre om man får den till en 25% under list? Finns lite myter om Speedy att den inte klarar att ens närma sig diskhon eller att glaset (om man väljer .005) får jätterepor vid minsta islag. Så är det givetvis inte! Efter närmare två år så är mitt glas helt opolerat och man får anstränga sig för att se direkta spår, kan se tunna swirls i viss belysning. Men jag hoppar inte ju i vattnet med den.
Speedy är helt enkelt väldigt mysig!

Tack alla för era tips och information!
Det lutar just nu åt Omegan... den känns nog, för mig, som ett bättre alternativ och jag älskar looken.

Jag kommer använda klockan dagligen. Det jag gillar med omegan är att den med ett brunt läderband blir en helt annan klocka och fortfarande lika snygg. Den känns lite mer anpassningsbar till olika tillfällen!

Jag tror att jag helt enkelt bara får ta tag i att köpa, innan jag ångrar mig igen...

Tack alla för era tips och information!
Det lutar just nu åt Omegan... den känns nog, för mig, som ett bättre alternativ och jag älskar looken.

Jag kommer använda klockan dagligen. Det jag gillar med omegan är att den med ett brunt läderband blir en helt annan klocka och fortfarande lika snygg. Den känns lite mer anpassningsbar till olika tillfällen!

Jag tror att jag helt enkelt bara får ta tag i att köpa, innan jag ångrar mig igen...

Helt rätt! Köp den klocka som känns bäst i magen och hjärtat! Oavsett vilken du slår till på, så kan du alltid komplettera med den andra på kort eller lång sikt!

Speedyn är det säkraste kortet men Bratten är jäkligt kul. Sen kan jag själv konstatera att många brattar har passerat klocklådan men Speedyn är kvar...

Avverkat 2 st. Speedy men sitter nu på en Avenger GMT. Älskar Speedy men Bratten är mycket mer ”användbar”. Kommer säkert att skaffa en PRO igen men ska man bara ha en så går min röst oavkortat på Breitling:)
70AF837E-3EE7-4C9C-B764-6E91A75AEA64.jpeg

Senast ändrad:
om man skulle räkna på att båda kostar runt 30,000kr +- några tusenlappar.
om man har båda i 3 år. vad tror ni kostnaderna är? tänker då främst på servicekostnader.

värdeminskning känns lite mer på bratten än på speedyn, åtminstone om jag relaterar till det jag själv sett än så länge.

om man skulle räkna på att båda kostar runt 30,000kr +- några tusenlappar.
om man har båda i 3 år. vad tror ni kostnaderna är? tänker då främst på servicekostnader.

värdeminskning känns lite mer på bratten än på speedyn, åtminstone om jag relaterar till det jag själv sett än så länge.
På 3 år 0kr i service. Omegan säljer du på några timmar om du annonserar ut den, Bratten ”tappar” du säker mer på men som tjatats till leda, köp den du gillar bäst och NJUT!

Hej,

Jag har nog kommit så pass långt nu i mitt framtida nyköp att jag skalat ner alternativen till två.
det står alltså mellan Omegas Speedmaster professional eller Breitlings Avenger GMT med blå tavla.

jag vill nu såklart ha tips från er som har erfarenheter av båda klockorna, för - och nackdelar.

servicekostnader? andrahandsvärde? priset nyköp skiljer inte speciellt mycket på dessa två.

bomba med förslag och tips och information.

Tack! :)
Betänk att Rob har 25% rabatt på omega under december.....

Tillbaka
Topp