• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex Submariner 116610LN

Abbe26

Breitling
Kan börja med att säga att detta är min första post men definitivt inte min sista:).
Jag har bestämt mig för att köpa min första "riktiga" klocka nämligen Rolex 116610LN. Har varit inne på AD (Norge) tre gånger nu och fattat tycke för klockan. Någon vidare prisförhandling var det knappast någon talan om, fick bara ner den 450NOK, dock är den ändå billigare än i Sverige eftersom att totalen landade på 70.321 SEK.
Hjälp mig med mitt köp, är jag en idiot som köper en NY klocka och dessutom i Norge? Är det någon skillnad att köpa den här jämfört med i Sverige när det kommer till garanti och dylikt. Motivera gärna mitt köp med för och nackdelar eftersom att jag blev lite halvsur då han absolut inte ville gå ner mer än 450NOK i pris. Han såg tydligen inte win-win situationen när jag nämnde att jag gärna kunde göra en banköverföring istället för att ta det med kort för att slippa trans-avgifterna.

Erik
 

JohnDoe

Rolex
Listpriset är ju 72200 i sverige så diffen är ca 1900. Som jag har förstått det så kan väl vi på KS få ett bättre pris hos Rob E än vad du får i Norge.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det är en populär modell, vad förväntar du dig? Ingen skillnad i garanti, den är world-wide. Antingen köper du från AD eller från gråhandlare. Alla verkar ute efter bästa pris, då ska man nog göra lite efterforskningar själv åtminstone.. Finns en del info i ämnet, föreslår att du söker lite på forumet. Här är en tråd startad för några dagar sen som kanske hjälper.
https://klocksnack.se/threads/att-köpa-rolex-114060.41130/#post-963062
 

Abbe26

Breitling
Det är en populär modell, vad förväntar du dig? Ingen skillnad i garanti, den är world-wide. Antingen köper du från AD eller från gråhandlare. Alla verkar ute efter bästa pris, då ska man nog göra lite efterforskningar själv åtminstone.. Finns en del info i ämnet, föreslår att du söker lite på forumet. Här är en tråd startad för några dagar sen som kanske hjälper.
https://klocksnack.se/threads/att-köpa-rolex-114060.41130/#post-963062
 

Bilagor

  • IMG_1517.JPG
    IMG_1517.JPG
    100.4 KB · Visningar: 205
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det är väl klart att man är ute efter det bästa priset, hade jag inte varit prismedveten hade jag aldrig vid 26års ålder haft möjlighet att köpa varken Range Rover, Morgan eller en Rolex. Du verkar uppenbarligen ha lyckats bättre än mig i livet vilket jag beundrar, grattis!
I all välmening, gör lite efterforskningar. Finns som sagt flertal trådar gällande just bästa priset (på tex 116610) så därav mitt råd att söka, varav jag till och med länkade dig en tråd. Jaha, grattis till dina två bilar då. Mycket relevant i diskussionen, vad vill du komma fram till?

För att vara lite on-topic, i Stockholm lär du inte få allt för mycket prutmån på just en subc. Skulle inte förvåna om du får ställa dig i kö och vänta ~2mån för att få köpa en dessutom. De säljer ju sig själva till fullpris menar jag..
 
  • Like
Reactions: ZQT

Abbe26

Breitling
Tack @Norra ! Jag sökte mig hit pga okunskap inom ämnet och fick efter ditt inlägg egentligen svar på mina funderingar. Jag önskar dig en trevlig helg och en riktigt skön sommar!
Erik
 

romanov

Cartier
Bara för att man köper en NY klocka så är man inte en idiot. Det är ju något speciellt att få vara första ägaren till något :)
Det blir ju så klart billigare att köpa begagnat. Det går ju även att hitta vissa som är väldigt fina trotts att de inte är helt nya...
Bor du i Norge och får det priset är det bara att köra på om allt känns OK. De brukar ju vara rätt svåra att pruta ner priset på vad jag har förstått

Lycka till! :)
 

Abbe26

Breitling
Tack för era svar! Så generellt sett är sportmodellerna svåra att pruta på och jag skall vara glad med den rabatten jag har fått om jag nu väljer att köpa en ny klocka. :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Bara acceptera att vissa kan pruta och andra kan det ej.

Söker du bästa pris, köp beggat.

Skrytmaterial, köp i butik och lägg på 10% istället.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ska man tro vissa personer i denna tråden: https://klocksnack.se/threads/att-köpa-rolex-114060.41130/#post-963062, så kan du tydligen bli nekad service eller få betala ett högre servicepris hos en AD om du köpt klockan utomlands..
Skulle du sen mot förmodan vilja flippa klockan en dag så värderas den tydligen lägre också eftersom den inte är såld i Sverige..

Summa summarum, lyssna inte för mycket på andra utan köp den där det känns bäst för dig :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Abbe26

Breitling
Äsch, jag har bestämt mig! Klart jag ska ha en ny klocka, frågan är bara om jag ska köpa den i Norge/Sverige. Finns det någon duktig och serviceminded säljare här så skrik till :)
 

Norra

Panerai
Nej, hen skrev 'folk på KS'. Du är alltså också otrevlig. Din avatar till exempel, en mördare. Har sett Zeb skjuta ihjäl många. På TV.
Jag kritiserar vissa få som ofta syns i olika trådar och bara hatar för att denne tycker att TS har startad en onödig tråd, en viss forumpolis alltså och inte alla. Men många. Annars har man asperger om man inte riktigt lyckas förstå vad jag menar, eller så försöker man på ett infantilt sätt att dumförklara mig för att jag inte tillhör en viss elit som kanske känner grundarna, inklusive dig, eller ej varit medlem sedan tidernas begynnelse eller liknande. Rätt tråkigt faktiskt för oftast så är KS en trevlig del av internet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kritiserar vissa få som ofta syns i olika trådar och bara hatar för att denne tycker att TS har startad en onödig tråd, en viss forumpolis alltså och inte alla. Men många. Annars har man asperger om man inte riktigt lyckas förstå vad jag menar, eller så försöker man på ett infantilt sätt att dumförklara mig för att jag inte tillhör en viss elit som kanske känner grundarna, inklusive dig, eller ej varit medlem sedan tidernas begynnelse eller liknande. Rätt tråkigt faktiskt för oftast så är KS en trevlig del av internet.

Att bara allmänt säga att folk "är så jävla otrevliga på KS" är, om något, ett infantilt sätt att dumförklara de drygt 7000 trevliga medlemmar som faktiskt verkar trivas rätt bra på KS . Att referera till att folk har asperger om man inte förstår exakt vad du menar är ju också rätt onödigt, jag rätt säker på att ingen har lust att höra den typen av fördomsfull skit om hur du tror att människor med den typen av diagnos funkar.

Men för att knyta ihop säcken lite, om du har kritik mot någon enskild medlem så är det bättre att du är tydlig med vem du menar. Givet att du vill ha någon sorts konstruktiv dialog om det. Men det kanske inte var det som var ditt huvudsyfte med kommentaren?
 

Norra

Panerai
Att bara allmänt säga att folk "är så jävla otrevliga på KS" är, om något, ett infantilt sätt att dumförklara de drygt 7000 trevliga medlemmar som faktiskt verkar trivas rätt bra på KS . Att referera till att folk har asperger om man inte förstår exakt vad du menar är ju också rätt onödigt, jag rätt säker på att ingen har lust att höra den typen av fördomsfull skit om hur du tror att människor med den typen av diagnos funkar.

Men för att knyta ihop säcken lite, om du har kritik mot någon enskild medlem så är det bättre att du är tydlig med vem du menar. Givet att du vill ha någon sorts konstruktiv dialog om det. Men det kanske inte var det som var ditt huvudsyfte med kommentaren?

Som sagt så kritiserade jag inte alla på forumet, utan bara vissa, vad är det du inte förstår? Jag tänker inte skriva ett unikt formellt bred till varenda rövhål på forumet med signatur. Det kommer hela tiden nya medlemmar till det här forumet och istället för att ens åtminstone låtsas vara välkomnande så refererar alla till den där värdelösa jävla sökfunktionen på ett otrevligt sätt, där man sällan hittar något relevant hur mycket man än filtrerar. Det är arrogant och otrevligt.

Sen är det kul hur du sket i det andra jag skrev. Jag bidrog med förslag till hur TS skulle göra med köp av en Rolex 116610LN, vilket är vad tråden i slutändan handlar om. TS frågade inte om hur han kunde hitta trådar som behandlar liknande ämnen, om det ens nu fanns.

Over and out.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt så kritiserade jag inte alla på forumet, utan bara vissa, vad är det du inte förstår? Jag tänker inte skriva ett unikt formellt bred till varenda rövhål på forumet med signatur. Det kommer hela tiden nya medlemmar till det här forumet och istället för att ens åtminstone låtsas vara välkomnande så refererar alla till den där värdelösa jävla sökfunktionen på ett otrevligt sätt, där man sällan hittar något relevant hur mycket man än filtrerar. Det är arrogant och otrevligt.

Skriv det då istället för att skriva att alla på KS är så jävla otrevliga, de flesta är väldigt välkomnande och trevliga.

Jag gissar också av det du skriver ovan att du tycker att sökfunktionen är skit? Är det mer saker du tycker är skit med KS förutom medlemmar/rövhål med signatur och den värdelösa jävla sökfunktionen?
 

Norra

Panerai
Skriv det då istället för att skriva att alla på KS är så jävla otrevliga, de flesta är väldigt välkomnande och trevliga.

Jag gissar också av det du skriver ovan att du tycker att sökfunktionen är skit? Är det mer saker du tycker är skit med KS förutom medlemmar/rövhål med signatur och den värdelösa jävla sökfunktionen?
Med signatur menade jag att jag skulle signera breven formellt. Och jag sa fortfarande inte "alla".... wow.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med signatur menade jag att jag skulle signera breven formellt. Och jag sa fortfarande inte "alla".... wow.

Då är det alltså bara vissa medlemmar som är "så jävla otrevliga alltså"? Kan du inte adressera dem direkt i fortsättningen istället för att allmänt såga "alla"?

Och jag undrar fortfarande vad du menar med den "värdelösa jävla sökfunktionen"? Om det är så att den kan förbättras så är vi som driver forumet naturligtvis intresserade av vad det är som är dåligt, men vi kan liksom inte förbättra något baserat på generella invektiv. Så var gärna lite mer konkret.
 

Norra

Panerai
Då är det alltså bara vissa medlemmar som är "så jävla otrevliga alltså"? Kan du inte adressera dem direkt i fortsättningen istället för att allmänt såga "alla"?

Och jag undrar fortfarande vad du menar med den "värdelösa jävla sökfunktionen"? Om det är så att den kan förbättras så är vi som driver forumet naturligtvis intresserade av vad det är som är dåligt, men vi kan liksom inte förbättra något baserat på generella invektiv. Så var gärna lite mer konkret.
Den hittar sällan det jag söker efter. Testat allt. Fast just nu derailar du TS tråd bara för att jävlas med mig.
 

Norra

Panerai
Kan du ge ett exempel på sökning som inte gett vad du letat efter?
Är du allvarlig nu?

Okej. Ibland ser jag en tråd som intresserar mig. Går in, men tråden har försvunnit. Söker efter den, finns inte där. Men däremot i diskussions-flödet så hittar jag den trots att jag sökt efter tråden. Och då har jag bockat i "sök endast rubriker". Och nej jag har inte stavat fel. Och ja, jag har testat den mer avancerade sökfunktionen.

Edit: ett exempel..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du allvarlig nu?

Okej. Ibland ser jag en tråd som intresserar mig. Går in, men tråden har försvunnit. Söker efter den, finns inte där. Men däremot i diskussions-flödet så hittar jag den trots att jag sökt efter tråden. Och då har jag bockat i "sök endast rubriker". Och nej jag har inte stavat fel. Och ja, jag har testat den mer avancerade sökfunktionen.

Edit: ett exempel..

Ja, jag är allvarlig. Trots dina utfall om Asperger, elitism, anklagelser om att jävlas etc, så är jag uppriktigt intresserad av dina synpunkter på forumet.
 
Topp