• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Two Tone :) vilken skall jag välja?!

Billigare eller dyrare alternativen? Vilken väljer du?

• Totala väljare
    57
Man blir skadad av att vistas på forumet. Jag skulle aldrig köpa mig en tvåton som inte var av två skillda metaller, dvs guld och stål. Inte stål med guldfärg på. Men hade jag tänkt så innan jag hittade till Klocksnack? Nej. Min första riktiga klocka som jag köpte själv var en Seiko kronograf i "helguld". Idag ser den ut som nåt annat...
Så jag skulle säga släpp allt vad tvåton heter tills du kan köpa en äkta tvåton, om det verkligen är vad som eftersträvas. Annars håll dig till stål. De du hittade är fina och överkomliga. Börja där, spara mer, sälj den du köpte och köp en tvåton om ett par år eller så, om strävan finns kvar.

Det är, som jag har sett, bara på KS jag läst om att TT är en kompromiss. Anledningen är den förvrängda bilden av att helguld är målet. Titta på smyckesbranschen. Där står blandningen av stål och guld för sig självt. Det är ingen kompromiss. Det är ett medvetet val. Designers använder sig det kalla lite mer ruffa stålet mot det mjuka fina guldet för att skapa en kontrast. Det är ett medvetet val för att många tycker kombinationen är vacker och naturlig.

För att komma on topic tycker jag förslaget Seikon med aftermarket jubilee är riktigt bra. Den är lättsåld, bäst andrahandsvärde i kronor räknat och kostar minst i inköp.
Som @ironcastle säger handlar det nig snarare om att folk på KS inte gillar "fakeguld", ska det vara guld så ska det vara riktigt guld. Tvåton är ju någorlunda poppis här, inte alla som har råd med eller gillar helguld.

:)Hej igen och tack för era svar, dem fick mig att tänka lite och ändra mig så nu har jag tänkt till och ändrat mig lite och detta är resultatet.

Okej dem flesta tycker taggen och den kostar ju en del så jag har kollat på forumet, youtube Mm och kommit fram till att om man ändå skall lägga dem pengarna så är det bättre att köpa en bättre klocka fast begagnad.

Så här är ett utval av vad man får för samma pengar:)

Berätta jätte gärna vad ni tycker vad ni tycker :)
klockarna är mestadels från början av 2000-talet eller sent 1990-tal och kostar på chrono24 mellan 12k till 15k

Här kommer ett urval av dem jag hittat :)
IMG_0209.PNG
IMG_0210.PNG
IMG_0211.PNG
IMG_0212.PNG
IMG_0213.PNG
IMG_0214.PNG
IMG_0215.PNG
IMG_0216.PNG
IMG_0217.PNG
Känns spontant som att du kollat billigaste modellen hos respektive märke du gillar vilket ytterst sällan blir en hit. Tudormodellerna är hemska och Omegan är apdyr att serva.

Säger som tidigare skribenter: Du har ett angenämt bekymmer, lägg tid på research och förhasta dig inte. Köp framförallt ingen gammal oservad klocka som du behöver skicka iväg i flera månader och lägga massa pengar på för att få OK.

Som @ironcastle säger handlar det nig snarare om att folk på KS inte gillar "fakeguld", ska det vara guld så ska det vara riktigt guld. Tvåton är ju någorlunda poppis här, inte alla som har råd med eller gillar helguld.
Jag gillar tvåton! Tycker kontrasten mellan stål och guld är fin (bättre irl än på bilder)
Dessutom blir helguld "för mycket" för min smak, hade haft väldigt svårt att bära upp det även om jag tycker det är riktigt snyggt och coolt!
Och ja, givetvis spelar ju priset in i slutändan :)
IMG_3529.JPG

Försök få tag i en sådan som @Fixxxer visade. Riktigt stilig.

Strunta i de som tycker tvåton är något mellanting. Det är det inte. Tvåton är nice, och kontrasten mellan stål och guld mycket passande. Jag skulle vilja påstå att på 95% av alla gör sig en tvåtons länkklocka mycket bättre än helguldsdito (röd, rosa, gul), som ofta blir för mkt av det goda.

Men helguldsvitis eller platina, det är något helt annat..... ;)

Försök få tag i en sådan som @Fixxxer visade. Riktigt stilig.

Strunta i de som tycker tvåton är något mellanting. Det är det inte. Tvåton är nice, och kontrasten mellan stål och guld mycket passande. Jag skulle vilja påstå att på 95% av alla gör sig en tvåtons länkklocka mycket bättre än helguldsdito (röd, rosa, gul), som ofta blir för mkt av det goda.

Men helguldsvitis eller platina, det är något helt annat..... ;)
Jag tycker också att tvåton är läckert på rätt klocka. Grejen är bara den att det ska vara the real deal. Fake går bort. Även guldfejk.

Sportig tvåton tycker jag är mycket snyggare än helguld. Däremot kan helguld funka fin på t.ex. en Daydate eller dressklocka.

Tillbaka
Topp