• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

K G Urmakeri rätt för slipa?

Hej!
Jag har en klocka som har fått en liten repa i stålet. Har frågat om K G Urmakeri på Folkungagatan kan fixa och han erbjuder sig att slipa. Han verkar kunna sina saker men gör jag rätt som låter slipa? Och är han bra?
Kan tillägga att jag är ny i gamet och vet noll, nix, nada men vill gärna lära mig mer.
Ytterst tacksam för svar!

Lägg gärna upp en bild på det du tänkt åtgärda :)
Bra förslag!
Bedrövligt svårt att få till en bild, men jag har gjort ett försök.
20180511_222131.jpg

Tjäna!

Repor är alltid tråkigt, men dom kommer, och det slutar inte så länge man använder klockan! Hur gammal är klockan?! Om den har några år på nacken och behöver sig en service, så kan du ju alltid ta det samtidigt. Annars väntar du tills det blir dags är mitt råd!

Tjäna!

Repor är alltid tråkigt, men dom kommer, och det slutar inte så länge man använder klockan! Hur gammal är klockan?! Om den har några år på nacken och behöver sig en service, så kan du ju alltid ta det samtidigt. Annars väntar du tills det blir dags är mitt råd!
Den är tyvärr bara några månader så det var surt. Hade det varit en dykare av nåt slag hade jag haft lättare att stå ut med det men nu var den tänkt att vara dressare. Nå, jag kanske bara ska låta det vara ett tag och se hur jag känner om nån vecka...
Tack!

Den är tyvärr bara några månader så det var surt. Hade det varit en dykare av nåt slag hade jag haft lättare att stå ut med det men nu var den tänkt att vara dressare. Nå, jag kanske bara ska låta det vara ett tag och se hur jag känner om nån vecka...
Tack!

Då förstår jag att det känns lite surt! Men du kommer få repor på klockan i framtiden, och ska man till att fixa till det varje gång det tillkommer en repa så blir det dyrt i längden, plus att det inte blir så mycket kvar av klockan heller ;)! Men precis som du säger, låt det sjunka in lite, men ser det så här istället! När du använder klockan och du får dina märken så sätter du ju din prägel på klockan, och klockan får ju en historia för varje dings!

Trevlig klocka i vilket fall som helst, njut av den fullt ut istället!

Senast ändrad:
Jag är en fruktansvärd rep-fobiker, men som flera sagt före mig, låt det vara!
Repan sitter svårsynligt, om du dessutom ska pytsa 200 spänn på varje ny repa, då blir det kostsamt och klockbudgeten minskar betydligt!
Tillochmed jag har lärt och förstått att repor har sin charm och ger klockan liv.

Senast ändrad:
Jag är en fruktansvärd rep-fobiker, men som flera sagt före mig, låt det vara!
Repan sitter svårsynligt, om du dessutom ska pytsa 200 spänn på varje ny repa, då blir sett kostsamt och klockbudgeten minskar betydligt!
Tillochmed jag har lärt och förstått att repor har sin charm och ger klockan liv.
Jag borde inte ställt frågan, nu är jag mer tvehågsen än innan! ;)
Stort tack för input, lutar kanske åt att låta vara...

Då förstår jag att det känns lite surt! Men du kommer få repor på klockan i framtiden, och ska man till att fixa till det varje gång det tillkommer en repa så blir det dyrt i längden, plus att det inte blir så mycket kvar av klockan heller ;)! Men precis som du säger, låt det sjunka in lite, men ser det så här istället! När du använder klockan och du får din märken så sätter du ju din prägel på klockan, och klockan för ju en historia för varje dings!

Trevlig klocka i vilket fall som helst, njut av den fullt ut istället!
Kloka ord, tack! Kanske "låta den leva" (men vara mer försiktig), typ.

Fundera på hur många minuter urmakaren kan lägga på klockan för 200:-. Först åker momsen bort, 160kr kvar. Kan bli max 5-10 min med normal timdebitering. Dvs han kör 30sek i polertrissan. Lär inte bli någon helpolering med koll på vinklar etc. Jag skulle låt bli.

Det är ju en blank del. Köp en putsduk eller be om en putsduk på guldfynd och putsa lite själv om du stör dug på det. Det är ju ingen Patek direkt.

Tillbaka
Topp