Heh, nu tillhör jag ju gruppen som diskar såväl gjutjärn som kolstål med diskmedel. Det finns inga direkt nackdelar alls att diska varken gjutjärn eller kolstol med diskmedel, eftersom diskmedlet rent kemiskt inte kan lösa upp beläggningen som skapas av fett + tillräckligt höga temperaturer. Men visst, tror inte du kommer dö av att inte diska nån gång i veckan med diskmedel, bara att kaffet sannolikt inte kommer smaka sitt bästa, är ju inte av hela världens vikt after all!
Ja, tycker exemplet kvarn är mer intressant, eftersom de faktiskt utsätt för ett mycket hårdare mekaniskt slitage! Gillar att rengöra min kvarn 2-4 ggr/år eller när jag malt något väldigt mörkt eller oljigt, eftersom denna smak tenderar att sitta kvar på maldonen i min upplevelse. Brukar demontera och borsta ur ordentligt med typ tandborste eller annan fast borste. Maldon är det lite oklart huruvida man ska "diska" eller bara borsta ur. Maldon i kolstol rekommenderas man allt som oftast inte låta ha någon kontakt med vatten alls (pga rost), kanske något överdrivet men better safe than sorry! Maldon i rostfritt bör ju inte vara något problem alls att diska ordentligt

.