• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Vill man göra det enkelt för sig och alltid ha gott kaffe i olika former kan man skaffa sig en sån här.
Slår ut alla tidigare typer jag haft.
image.jpeg

Jag kör den här: Melitta Caffeo Solo. Enkelt och bra med Mollbergs Blandning, tycker jag. Hur den står sig mot andra alternativ vet jag inte, då jag inte testat annat. Men jag är nöjd.

DSC_0850.jpg

Lite "patina" på kopp-plattan är väl inte fel?

• Like
Reactions: JLW
Älskat kaffe länge och har varit ganska nördig i ämnet. Drev eget ett tag och importerade kaffe, under eget varumärke, från Vietnam. Finns väldigt gott kaffe i Vietnam och de är tredje största producenten av kaffebönor i världen.

Det vanligaste sättet att servera en kaffe i Vietnam är med denna lilla grej. Köpte med mig hem när jag var där för en massa år sedan. :)
P3260485.JPG

P3260486.JPG

P3260487.JPG

P3260488.JPG

P3260489.JPG

Sedan det blev familj så har jag kört helautomatiskt för enkelhetens skull, men kommer nog skaffa kvarn och halvautomatisk senare. Måste nog prova en AeroPress också. :)

20151115_170507.jpg

Många frågor gällande Nespresso och deras maskiner. Kan säga att jag själv haft en Lattissima Plus. I början var kaffet riktigt bra ändå, tyvärr inte tillräckligt varmt. Slutade med att jag sålde den då jag kände att med tiden så blev kaffet sämre och sämre.. Tror att när maskinerna börjar bli smutsiga så blir kaffet rätt så kasst, och de går inte att rengöra på så vis att man får tillbaka smaken från då maskinen var ny.. Sedan var kapslarna dyra också.

Har sett några riktigt fina exempel på espressomaskiner som dessutom maler bönorna i maskinen. Är det någon som kan tipsa om en bra sådan men ändå inom rimligt prisintervall? :)

Tycker man ska satsa på manuella grejer istället för helintegrerad kvarn... Men visst det krävs ju lite vilja att blaska och göra det manuellt, men det blir väldigt mycket bättre än Jura allt i ett osv. (Tycker jag)

5000kr kostar nedanstående, går säkert hitta billigare också...

gaggia-classic-espressomaskin.jpg
gaggia-kaffekvarn-burr-grinder.jpg

Många frågor gällande Nespresso och deras maskiner. Kan säga att jag själv haft en Lattissima Plus. I början var kaffet riktigt bra ändå, tyvärr inte tillräckligt varmt. Slutade med att jag sålde den då jag kände att med tiden så blev kaffet sämre och sämre.. Tror att när maskinerna börjar bli smutsiga så blir kaffet rätt så kasst, och de går inte att rengöra på så vis att man får tillbaka smaken från då maskinen var ny.. Sedan var kapslarna dyra också.

Har sett några riktigt fina exempel på espressomaskiner som dessutom maler bönorna i maskinen. Är det någon som kan tipsa om en bra sådan men ändå inom rimligt prisintervall? :)

En bra helautomatisk är tillräckligt bra för de flesta skulle jag säga och vet du med dig att du inte kommer nörda ner dig totalt så är det väldigt praktiskt. Vill du ha en espresso snabbt på morgonen så är det risk att du tröttnar på att stå och mala, stampa och köra maskinen med en halvautomatisk. En helautomatisk blir varm snabbare, pga att bryggrupp och annat är i plast, vilket har nackdelen att den inte är lika konsekvent i temperatur. En halvautomatisk tar mycket längre tid att bli varm pga all metall som ska värmas, men sedan håller den en mycket jämnare temp.

Jag står gärna med en halvautomatare och kvarn och testar olika malningsgrader, stampar olika hårt osv osv, men min verklighet ser mer ut som följer. Stiger upp, barn ska till dagis, så jag drar igång helautomataren, värmer mjölk i micron och drar i en dubbel espresso direkt i mjölken och sedan rör om lite snabbt med en sked. Det går snabbt och smakar faktiskt riktigt bra med tanke på hur lite arbete som ligger bakom. :) Jag får alltid beröm för min "latte" när vi har gäster. :)

Summa summarum. Har du lugnt och skönt hemma och tid till att varsamt göra ditt kaffe så kör på en bra separat kvarn och en halvautomatisk maskin. Har du ofta lite bråttom ut genom dörren men måste få ditt kaffe så kör på helautomatisk.

Jura tycker jag står i en klass för sig när det gäller helautomatiska, men det finns en nackdel. Bryggruppen går inte att plocka ur och rengöra utan man får förlita sig på att rengöringsprogrammen gör ett bra jobb. Många som är nöjda med sina Melitta och Saeco också. Brorsan har en Saeco och han brukar bjuda på gott kaffe. På hans modell går det att plocka ut hela bryggruppen för rengöring.

Tycker man ska satsa på manuella grejer istället för helintegrerad kvarn... Men visst det krävs ju lite vilja att blaska och göra det manuellt, men det blir väldigt mycket bättre än Jura allt i ett osv. (Tycker jag)

Jag vet att en del kallar det där för en manuell espressomaskin, även en del handlare gör det, men jag tycker halvautomatisk är den korrekta benämningen. Det enda man gör är ju att mala och stampa, sedan gör ju maskinen resten. På en manuell så skapar man själv trycket genom en spak. Detta är ren porr på köksbänken. :)

27147101-origpic-3aaf57.jpg

ART.S1_detail.jpg

Köpte mig en Gaggia Classic för två år sedan, det är tillsammans med den som jag övat upp mina Barista-kunskaper. Avnjuter fortfarande en riktigt bra dubbel espresso dagligen från denna maskin. Utöver att man måste byta packning en gång per år är det en kanonmaskin(vad är det i maskinen som förintar packningarna?). Rekommenderas starkt(förutsatt att du lagerhåller packningar)!

Tips på en bra och prisvärd våg, gärna under 300kr? Eller är det absolut nödvändigt att ha exakta mått (förmodligen...)?

Älskat kaffe länge och har varit ganska nördig i ämnet. Drev eget ett tag och importerade kaffe, under eget varumärke, från Vietnam. Finns väldigt gott kaffe i Vietnam och de är tredje största producenten av kaffebönor i världen.

Det vanligaste sättet att servera en kaffe i Vietnam är med denna lilla grej. Köpte med mig hem när jag var där för en massa år sedan. :)
P3260485.JPG

P3260486.JPG

P3260487.JPG

P3260488.JPG

P3260489.JPG

Sedan det blev familj så har jag kört helautomatiskt för enkelhetens skull, men kommer nog skaffa kvarn och halvautomatisk senare. Måste nog prova en AeroPress också. :)

20151115_170507.jpg
Jag köpte med mig samma kit från Vietnam, älskade verkligen iskaffet där :D Men jag får inte till kaffet här hemma, har du några tips/trix? Har jag för finamalet kaffe måntro?

Vill man göra det enkelt för sig och alltid ha gott kaffe i olika former kan man skaffa sig en sån här.
Slår ut alla tidigare typer jag haft.
image.jpeg
Kan bara säga Jura har de bästa maskinerna tillsammans med zoega bönor gärna sommar utgåvan. By the way Jura har egna "hospital" när det är dags för service. Min behövde det efter 9987 malda och bryggda koppar under 3år vilket var för snart 3 år sedan så det är väl snart dax igen. Klock frekvens på det?

Jag köpte med mig samma kit från Vietnam, älskade verkligen iskaffet där :D Men jag får inte till kaffet här hemma, har du några tips/trix? Har jag för finamalet kaffe måntro?

Kan hålla med om iskaffet i Vietnam. Grymt gott på alla restauranger jag drack det på. :)
Vad får du inte till? Blir det sump i kaffet, eller att det rinner rusktigt sakta så har du för finmalet. Rinner det igenom för fort och blir blaskigt så är det för grovmalet. Börja med att hälla i lagom vatten så det bara täcker kaffet. Vänta ca en minut och häll på resten. Tänk på att kaffet i Vietnam oftast innehåller en bra procent av robustabönor och det är det inte jättemånga sorter som gör här. Det finns en del men man får leta lite. Sedan är ju rostningen avgörande för smaken också.
En del asiatiska butiker har bryggkaffe från Vietnam, då oftast Trung Nguyen som tillsammans med Highland Coffee är de finaste märkena i Vietnam.
Finns lite på nätet också.
http://www.made-in-asia.se/products/category/kaffe
Gourmet blend kan rekommenderas. De har även filtret där. :)
Du får googla runt lite så kanske du hittar mer. :)

Finns mycket enklare grejer, se nedan

Men en sån här kvarn är bra start (inte om man har espressomaskin dock)
533890 - kopia - kopia.jpg

Sen kan man ju alltid köra espresso i en sån här:

bialetti_moka_express-large - kopia - kopia.jpg

Sen kan man brygga i lite olika sånna här:
V60_cutaway - kopia.jpg

eller dessa:
Kalita-Wave-Stainless-Box - kopia - kopia.jpg
images - kopia - kopia.jpg
maxresdefault - kopia.jpg

dessa ovan heter Kalita Wave

Jag säger inte att just detta kit är det bästa men här har ni en bild av vad ett startkit kostar:
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...-med-kvarn-filterhallare-filter-kaffebono.php

Här är en schysst våg, lite dyr kanske , det finns olika varianter:
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...g-hario-v60-metal-drip-scale-vstm-2000hsv.php

/Magnus

Finns mycket enklare grejer, se nedan

Men en sån här kvarn är bra start (inte om man har espressomaskin dock)
533890 - kopia - kopia.jpg

Sen kan man ju alltid köra espresso i en sån här:

bialetti_moka_express-large - kopia - kopia.jpg

Sen kan man brygga i lite olika sånna här:
V60_cutaway - kopia.jpg

eller dessa:
Kalita-Wave-Stainless-Box - kopia - kopia.jpg
images - kopia - kopia.jpg
maxresdefault - kopia.jpg

dessa ovan heter Kalita Wave

Jag säger inte att just detta kit är det bästa men här har ni en bild av vad ett startkit kostar:
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...-med-kvarn-filterhallare-filter-kaffebono.php

Här är en schysst våg, lite dyr kanske , det finns olika varianter:
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...g-hario-v60-metal-drip-scale-vstm-2000hsv.php

/Magnus
Kan starkt rekommendera Kalita Wave.

http://thesweethome.com/reviews/gear-for-making-great-coffee/

Jo Kalita wave är riktigt bra men blir ju mer specialkaffe, en annan skola än espresso

Med fördel söker du på youtube på kalita wave så ser du hur man gör och så handlar du med fördel på ebay.com grejerna från asien... Tror att Drop Coffee på söder i Stockholm har grejer till försäljning också och där kan du nog smaka en sån innan du nördar ner dig i prylarna...

Etiopiska bönor är ett tips också, mycket gott

Själv har jag kört Kalita wave bra länge, långt innan det kom till sverige...

Denna clever dripper är ju cool också:
har man begränsad möjlighet att fixa och greja så sätter man i "ett vanligt filter" blöter upp det först med varmvatten, sen lägger man i kaffe och varmt vatten låter det dra och sen när man ställer den på koppen direkt så rinner det igenom. Koppen bör vara förvärmd med varmvatten..

Nymalda bönor av bra kvalite är ett måste, med fördel används wilfa kvarn, eller varför inte handvevad kvarn, grovmalet ska det va till denna

09pourover.jpg

Varför inte till espresso? För grovt?
Har kvarnen men ingen espressobryggare, än... :)
Just den Wilfa-kvarnen är lite för simpel och det är "lätt" att mala grovkornigt på den, men finlir och finmalet och olika malningsgrader speciel special är den inte lika bra på. för espresso och en bra maskin krävs en mer exakt kvarn, men för bigatetti bryggning på platta eller olika filterbryggning är den perfekt...

Jag försöker hålla liv i denna tråd lite då! :)

Idag anlände nya maskinen. Har kört lite ikväll med de bönor jag hade hemma, mestadels Zoega Mollbergs blandning :p , och har iaf börjat hitta rätt med malningsgrad och press. Med första skottet strypte jag maskinen helt så det kom ingenting, vred till lite för grovt för att ha någon utgångspunkt så det blev blaskigt som attans, men håller nu på att jobba mig rätt. Får fortsätta imorgon. Väldigt nöjd än så länge iaf. :)

maskinen.jpg

Jag försöker hålla liv i denna tråd lite då! :)

Idag anlände nya maskinen. Har kört lite ikväll med de bönor jag hade hemma, mestadels Zoega Mollbergs blandning :p , och har iaf börjat hitta rätt med malningsgrad och press. Med första skottet strypte jag maskinen helt så det kom ingenting, vred till lite för grovt för att ha någon utgångspunkt så det blev blaskigt som attans, men håller nu på att jobba mig rätt. Får fortsätta imorgon. Väldigt nöjd än så länge iaf. :)

maskinen.jpg
Är det en PID på den där elr är det bara en termometer....?

Är det en PID på den där elr är det bara en termometer....?

Det är PID. Modellen heter Ascaso Steel Uno Prof PID. Den kostar runt 7500kr normalt men av någon anledning så tar kitchentime.se 5700kr för den. Samma pris som för den utan PID. Konstigt var det också att den skickades från Monteriva Kaffe Sverige. Monteriva tar normalt 7495kr för den. Hur som helst så är jag jäkligt nöjd med både pris och produkt. :)

Det är PID. Modellen heter Ascaso Steel Uno Prof PID. Den kostar runt 7500kr normalt men av någon anledning så tar kitchentime.se 5700kr för den. Samma pris som för den utan PID. Konstigt var det också att den skickades från Monteriva Kaffe Sverige. Monteriva tar normalt 7495kr för den. Hur som helst så är jag jäkligt nöjd med både pris och produkt. :)

PID is the shit.....:)
Grattis till nya maskinen.

Tillbaka
Topp