• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan den vara tät?

Holmqvist

Diamant
2-Faktor
Nu är jag nog lite tramsig, men är inte helt 100.
Har en sub från 09 som jag trivs jäkligt bra med.
Ska ner på semester om 2 veckor som kommer innebära massor av bad samt en del dyk.
Vågar jag använda min sub då?
Haha, tänker ni nu, men det finns en orsak till min oro.
Klockan är inte täthetskollad sedan den var ny.
Har inte ens duschat med klockan!!!
Bör jag kolla den innan resan eller är det lugnt tror ni?

vad innebär dyk?

man har den största tryckökningen de första 10 metrarna ( procentuellt sett )

om jag vore du skulle jag köpt min suunto mosquito att använda vid dykningen och använda suben på stranden :)

Svar ja om du tänker dyka med den, speciellt eftersom den är nyinköpt och du inte vet något om historiken. Billig livförsäkring på en fin klocka.

Den borde vara tät kan man tycka men kör ett trycktest för säkerhetsskull. Billigt och lite smånördigt:)

Dyk innebär i detta fall ner till högst 30m.
Högst?! -30m borde det kallas.. Jaja ni förstår min tanke.
Får väll åka ner till carlssons ur och kolla den nästa vecka.
Men vad tror ni om dusch nu då? Har inte duschat sen jag köpte den så jag börjar lukta illa. ;)

Men vad tror ni om dusch nu då? Har inte duschat sen jag köpte den så jag börjar lukta illa. ;)
Dusch/krantvätt är lugnt, gjorde jag med min Daytona -08 utan att tveka när jag fick den i mars.

Bara att duscha på :) Se bara till att kronan sitter ordentligt.

Kostar typ en hundring att trycktesta... :D och det tar typ 10 minuter?

Carlssons ur tar 495kr för det!
Men då kollar dom alla tätningar i klockan, enligt vad dom säger.
Rydbergs på väla ville inte trycka den!
Dom befattade bara sig med de märkena dom säljer.
Jag frågade om dom inte bara kunde trycka den utan att plocka sönder och kolla med det blev ett nej.

Ingen som helst fara skulle jag säga. Att dyka ner till -30m ska den klara med lätthet. Men som föregående sagt, gå och få den trycktestad på lunchen, så vet du mer exakt :) (brukar väl testa till 10bar iaf?)

Carlssons ur tar 495kr för det!
Men då kollar dom alla tätningar i klockan, enligt vad dom säger.
Rydbergs på väla ville inte trycka den!
Dom befattade bara sig med de märkena dom säljer.
Jag frågade om dom inte bara kunde trycka den utan att plocka sönder och kolla med det blev ett nej.

What? Har du ingen typ stjärnurmakarna eller nåt i närheten som kan göra det åt dig då? Nu blev jag lycklig igen över att jag inte bor på bygden...

What? Har du ingen typ stjärnurmakarna eller nåt i närheten som kan göra det åt dig då? Nu blev jag lycklig igen över att jag inte bor på bygden...

Hahaha, bygden! :) go den du.
Tror inte det finns, men är inte helt säker.
Kan vara så att rydbergs är med i stjärnurmakarna.
Nej, får åka till vår rolex nasare i centrum. :)

Konstig fråga. "Kan den vara tät?" Eh, ja. Klart att den kan.

"Kan jag vara säker på att den är tät?" Nej, absolut inte.

"Vågar jag chansa?" Det är upp till dig.

"Tycker du att jag är lat, snål och korkad om jag inte kostar på mig ett trycktest under de två veckorna jag har på mig innan jag åker?" Japp. Definitivt. ;)

Är du tvungen att starta en tråd om det är svaret att den måste trycktestas. Det är bäst så, inte bara för klockan, utan även för ditt psyke. Det sistnämnda kan du alltid bättra på. T.ex. genom att gå med en rosa skjorta i en bonnhåla. När du bemästrar det kan du hoppa över till tyngre prövningar såsom att möta en stirrande blick i kollektivtrafiken. TIll sist kan du trycktesta klockan medelst ren karaktärsfasthet.

Om en fem år gammal rolex sub inte klarar en dusch så vill jag aldrig äga en rolex!

Däremot till dykning kanske du borde kolla den, men skulle vara förvånad om den inte klarade detta också!!

I och med att jag är på gott och avslappnat humör idag(första semesterdagen) så säger jag; bra fråga. Och självklart ska du trycka den!

Såja. Inlämnad för trycktest.
495kr och då trycker dom endast den!!
Känns som ett kraftigt överpris.
Täthets service ink byte alla packningar skulle dom ha 1295kr för.

Tillbaka
Topp