• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Forumbugg Kan inte ladda upp bilder på varken mobil eller laptop

ekke

Guld
2-Faktor
Jag har stött på problem som jag misstänker är kopplat till mig som användare av någon underlig anledning.
Jag har sedan igår kväll inte kunnat ladda upp bilder vare sig från mobilen eller laptop.
Får felmeddelande "Hoppsan! Vi stötte på några problem". Det går inte heller att bifoga bilder och sedan lägga in dom som har varit en quick fix tidigare, nu är bifogningsrutan bara svart.
Och ja, cache är rensad och webläsare och enheter är omstartade.

Någon användare som stött på samma problem?

Jag har samma problem. Samma problem på wifi och mobildata. Ibland laddas hela bilden upp men den är bara grå sen. Ibland märker jag nu att den fastnar på typ 43% eller 57 eller nåt.
Pixel 8, så Android då.

Bilden är 1.9mb och ganska stor i rena pixlar. Mindre bilder går, som andra också konstaterat.

Senast ändrad:
Skiftade lur här ikväll till en ny S25 och efter det går det inte att ladda upp bilder längre. Trycker jag på bifoga filer får jag upp galleriet,men när jag väljer bild hoppar den tillbaks utan att den ens börjar ladda upp någon.... jpg-bilder/Android..
Låter liknande fel som ni andra har..ingen lösning på gång någon???

När jag söker lite slarvigt finns det skrivit om det på diverse forum tillbaka de sista 4-5 åren. Med att det eskalerar under detta år.

Någon skriver om att de fått en uppdatering, men förövrigt så skrivs det bara att bilderna inte kan laddas upp om de inte ligger lokalt på telefon/datorn.

Det jag gör just nu är att lägga nåt harmlöst filter ovan så gå det.

När jag söker lite slarvigt finns det skrivit om det på diverse forum tillbaka de sista 4-5 åren. Med att det eskalerar under detta år.

Någon skriver om att de fått en uppdatering, men förövrigt så skrivs det bara att bilderna inte kan laddas upp om de inte ligger lokalt på telefon/datorn.

Det jag gör just nu är att lägga nåt harmlöst filter ovan så gå det.
Hmmmm. Nu är jag kanske tröttdum efter en jäkla helg, men alla bilder ligger ju i telefonens internminne?..
Tankade över alla bilder från gamla luren och den tar lixom inte någon fil alls...:(

Ja, de var där jag kände mig korkad med. Så vi är 2.

Finns en inställning som gör att man bara sparar bilder i ett moln, men jag har det avstängt så för mig är det inte det som är fel.

Testade med Edge nu.. Då funkar det verkar det som.. Har alltid kört Chrome..
🤔
13123.jpg

Ni andra som också har strul.
Kan någon mer testa och se om det är Chrome som spökar?
Funkade som sagt direkt när jag körde med Edge nu.
@ekke testade väl med nån annan web-läsare innan tyckte jag mig läsa?
@JoelD @StaffanS @Jonis96 ?
Weird. Kör som sagt Samsung, inga bekymmer alls med Chrome, enda jag använder. Kan ladda upp nytagna oredigerade bilder, och även gamla bilder direkt från Google Foto molnet, som inte ligger kvar i lurens egna minne. Allt funkar hur jag än gör 🤷‍♂️

har fortsatt kollat på detta och de vi får inga fel i loggar eller liknande utan det är utan tvivel på avsändande sida felet ligger.

Finns inte heller någon uppdatering till våra programvaror som hanterar upload :/

Finns det något man kan justera i format när man laddar upp?

Har inte ändrat något i inställningarna för foto cch det skumma var att efter uppladdningarna hoppade igång med Edge så började även Chrome funka🤔
Bild från igår tagen med Huaweien,men övertankad till S25an.Gick inte att ladda upp dom heller innan.(funkat klockrent med Huaweien)
13111.jpg

Senast ändrad:
Jag provade att spara samma bild i PNG, JPG, HEIC/HEIF samt WebP – format som moderna mobiler använder.
Med Chrome på Mac kunde jag ladda upp PNG och JPG.
På mobilen med iOS och Safari kunde jag ladda upp PNG, JPG samt HEIC/HEIF. WebP gick däremot aldrig att ladda upp. Då fick jag ett felmeddelande om att forumet endast stöder PNG, JPG, JPEG, .JPE och GIF.

Så kanske är det en bugg: man kan ladda upp HEIC/HEIF (vilket moderna mobiler ofta använder) men eftersom forumet officiellt inte stöder formatet blir det 'knas'. Bara en tanke…

test_jpg.jpeg

test_HEIC.jpeg

test_png.png

Edit: Ovan inlägg skrev jag på mobilen där jag kunde ladda upp HEIC-bilden, men publicerade via MacOS/Chrome där samma bild inte gick att bifoga. Det löser inte problemet, men kan vara bra för admin att veta.

Senast ändrad:
Vad är storleksgränsen på bilderna man kan ladda upp? Kan inte lägga upp foton direkt från mobilen utan fick gå genom en 3dparts app två vändor innan klagomålen på storlek försvann.. jobbigt..
Vill minnas att den senaste sänkningen av bildstorlek gjordes till max 20mb. Har det gjorts ytterligare en sänkning de senaste dagarna? @hook

Har också problem. Samsung s24.
Har funkat problemfritt tidigare, men de senaste veckorna, samma störning.
Det känns rätt stokastiskt, ibland går det nästan lika snabbt som vanligt, emellanåt går det inte alls, eller tar kanske någon minut eller så.
Använder Samsungs webbläsare. Har svårt att förstå att det skulle komma härifrån, inget har ju ändrats?

Tillbaka
Topp