• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man hitta en Rolex/Omega 90-10tal för 15k?

Joakim.nils

Breitling
Som rubriken lyder
Kan man hitta en Rolex/Omega år 1990-2016 för ca 15.000kr?
Jag äger idag en Certina DS1 jag köpte för drygt 3år sedan för ca 6000kr och nu vill jag ta nästa steg i mitt klock intresse och köpa en klocka för 10-15.000kr.
När jag tittar på klockor så som Oris, Longines så finner jag ett starkt intresse men inte samma passionerade känsla jag får av tanken att äga en Omega speedmaster eller liknande.
Jag har upptäckt att det jag gillar mest med klockor är dess historia och vad dem symboliserar, självklart är urverket/Designen också fascinerande men inte alls det som lockar mig mest.

Så vad säger ni, hur mycket historia får man för 15k?
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Som rubriken lyder
Kan man hitta en Rolex/Omega år 1990-2016 för ca 15.000kr?
Jag äger idag en Certina DS1 jag köpte för drygt 3år sedan för ca 6000kr och nu vill jag ta nästa steg i mitt klock intresse och köpa en klocka för 10-15.000kr.
När jag tittar på klockor så som Oris, Longines så finner jag ett starkt intresse men inte samma passionerade känsla jag får av tanken att äga en Omega speedmaster eller liknande.
Jag har upptäckt att det jag gillar mest med klockor är dess historia och vad dem symboliserar, självklart är urverket/Designen också fascinerande men inte alls det som lockar mig mest.

Så vad säger ni, hur mycket historia får man för 15k?
Omegor kan du hitta ett gäng i den prisklassen. Rolex blir nog svårare tror jag.
 

DrDre

Patek
Om du vill ha historia och tradition för runt 15tkr, så lär väl den ohotade ettan på listan vara en Speedmaster Prof. Vet exakt hur beg priset ligger nu, de kan ha ökat lite de senaste åren, men det bör inte hamna föör långt från din budget.
 

Selvedge

Rolex
Om du vill ha historia och tradition för runt 15tkr, så lär väl den ohotade ettan på listan vara en Speedmaster Prof. Vet exakt hur beg priset ligger nu, de kan ha ökat lite de senaste åren, men det bör inte hamna föör långt från din budget.
Knappt under 25 skulle jag säga! Dock finns ju speedmaster reduced!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Speedmastern är oslagbar. Några tusen över budget dock. Hellre än att välja ett nästanalternativ (som en speedmaster reduced eller seamastern som nämnts - bra klockor, visst, men inga ikoner tycker jag, särskilt inte om man helst vill ha en speedy pro...) skulle jag tänka utanför boxen omega/rolex om budgeten inte får spräckas. Det finns ju många nyare klockor med historisk relevans och som tillverkats riktigt länge, ett par exempel är glycine airman och doxa sub.

Edit: och seiko tuna. Alla borde överväga en tuna, alltid, i alla sammanhang.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gå in på www.chrono24.se och uppdatera dig om prisbild. Du kan filtrera sökningen på massor med saker. Märke/år/prisintervall osv. Exempelvis så här:

IMG_9432.png

När du hittat något du gillar så plugga på allt om modellen och sätt dig in i prisläget specifikt för den.

Lycka till!
 
44IF7Sh.jpg

Den till vänster är köpt på ebay för cirkus 15k och den andra för under 10k här på forat. Den vänstra är automat, den andra quartz. Man får mycket för pengarna om man lyckas hitta en pre bond (den svarta) i bra skick.
 

Joakim.nils

Breitling
Efter att ha läst igenom kommentarerna så känns det som att speedmaster är en allmän favorit, den är ju riktigt fin.
Om någon har en till salu så får ni gärna skicka ett PM :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
En Rolex Datejust 36mm borde kunna gå att hitta för ca 15k, sen hur skicket är på den går väl och diskutera!

Edit: Missade lite när jag läste ser jag, dock inte en DJ från 90-talet.
 
Senast ändrad:
Vilken underbar trådstart ! :) Omega, det är kvalitet och framförallt historia - denna anrika manufaktur hade skruvat ihop inhouse verk i hundra år när Rolex började tillverka sina första egna. Klart du ska ha en Speedy Pro - en klocka som tillverkats nästintill oförändrad i årtionden. En levande länk till människans största framsteg, our way to the moon. Höj ribban några tusenlappar så har du ett okej utbud att börja sålla bland.


Vänligen
Forumets undersköterska
 

JohnDoe

Rolex
Glöm inte att du sannolikt behöver lägga ett gäng tusen (typ 5-7) på en service av en beggad speedy/rolle i den prisklassen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För dom pengarna skulle jag ha köpt en Omega AquaTerra. Borde gå att hitta en automat inom budget, annars blir det Quartz. En bra allroundklocka.
 

forsii

Omega
Gå in på www.chrono24.se och uppdatera dig om prisbild. Du kan filtrera sökningen på massor med saker. Märke/år/prisintervall osv. Exempelvis så här:

IMG_9432.png

När du hittat något du gillar så plugga på allt om modellen och sätt dig in i prisläget specifikt för den.

Lycka till!
Haha vet inte vad det är med mig men blir så nervös av att se när människor inte har mycket batteri kvar på telefonen haha.
 
Topp