• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan ni sluta skriva ända när ni menar enda?

Chuck

Patek
2-Faktor
Bezel är ju ett klocknörds ord, ska användas flitigt imho!
”Sportar min Turtle med svart bezel, franken visare, SS länk och bakade index” leve Wisseriet!!
Jag håller helt med och skämskudden kom fram på en gång. Så kan det gå men jag tar åt mig och ångrar allt:)
äsch ta de inte så det är ett forum man får ta för va de e, internet baserad hobby. Även sånt här berikar och är kul att diskutera. KS andan övervinner allt and you are in it! :cigar:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
:)

IMG_0230.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När du ändå tog upp det ... I morse på nyheterna säger i detta fall, Rania (Tv4), "Igår blev en man skjuten i Bagarmossen". Samma rubrik finns på DN, "En person skjuten i Bagarmossen" Vart på kroppen är Bagarmossen? Jag är generellt väldigt tolerant när det gäller personer som inte är födda och uppväxta med Svenska som modersmål, men när medierna med utbildade journalister använder svenska på detta sätt blir jag bedrövad. Hur svårt ska det vara att uttrycka sig utan syftningsfel? I Bagarmossen sköts en man igår. En man sköts i ( ex magen) i Bagarmossen igår. Det är absolut inte första gången detta sker, jag är bara förundrad över varför?!? Det går inte fortare att varken skriva eller säga, det är bara syftningsfel och gör ont att både läsa och höra. Puhh ;)
 

Gunvald

Omega
2-Faktor
Nej. Det heter en cv, en pm osv. Däremot är det ETT c och ETT v. Och så vidare.
Och sluta skriva ”Dem hugger direkt.” Det heter ”De hugger direkt”. Och ”de hugger dem direkt”.

Och när jag ändå är igång: det heter ”före lunch” men ”innan vi äter lunch”. Visst, språket utvecklas, men om man inte kan grunderna bör man nog...typ, ehhhh... vara tyst.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Och när jag ändå är igång: det heter ”före lunch” men ”innan vi äter lunch”. Visst, språket utvecklas, men om man inte kan grunderna bör man nog...typ, ehhhh... vara tyst.

Vilket sorgligt sätt att se på saken :)

Det är också en smula roande att det är väldigt sällan som de personer vilka gärna klär sig i språkpolis-capen är några stilister av rang.
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Nej. Det heter en cv, en pm osv. Däremot är det ETT c och ETT v. Och så vidare.
Och sluta skriva ”Dem hugger direkt.” Det heter ”De hugger direkt”. Och ”de hugger dem direkt”.
Säger du en Curriculum Vitae också eller...? Kan du skicka din CV...? Nej det är ETT eftersom genus är neutrum... Du säger väl inte din hus eller din barn...
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hälsar språkpolisen:)

När du ändå tog upp det ... I morse på nyheterna säger i detta fall, Rania (Tv4), "Igår blev en man skjuten i Bagarmossen". Samma rubrik finns på DN, "En person skjuten i Bagarmossen" Vart på kroppen är Bagarmossen? Jag är generellt väldigt tolerant när det gäller personer som inte är födda och uppväxta med Svenska som modersmål, men när medierna med utbildade journalister använder svenska på detta sätt blir jag bedrövad. Hur svårt ska det vara att uttrycka sig utan syftningsfel? I Bagarmossen sköts en man igår. En man sköts i ( ex magen) i Bagarmossen igår. Det är absolut inte första gången detta sker, jag är bara förundrad över varför?!? Det går inte fortare att varken skriva eller säga, det är bara syftningsfel och gör ont att både läsa och höra. Puhh ;)

Sär skriv ning är värre.
Jag är helt enig med er!
 

Gunvald

Omega
2-Faktor
Säger du en Curriculum Vitae också eller...? Kan du skicka din CV...? Nej det är ETT eftersom genus är neutrum... Du säger väl inte din hus eller din barn...
Visst! Båda formerna fungerar. Dina
Säger du en Curriculum Vitae också eller...? Kan du skicka din CV...? Nej det är ETT eftersom genus är neutrum... Du säger väl inte din hus eller din barn...
Båda fungerar. Men jag skulle be om en meritförteckning i stället. Finns det ett svenskt ord, så tar man det.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag är också lite "grammatik-nazist"

Men när jag gick i gymnasiet så var det godkänt att skriva "dom" det uppmanades tom. Det lider jag av än idag. Helt plötsligt i sista terminen var det "de/dem" som gällde men nästan ingen fick till det rätt efter 5 terminer med "dom" Tror att än idag är det de/dem som gäller. Men vi lyckades hamna i just de åren när "dom" var godkänt...
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
När du ändå tog upp det ... I morse på nyheterna säger i detta fall, Rania (Tv4), "Igår blev en man skjuten i Bagarmossen". Samma rubrik finns på DN, "En person skjuten i Bagarmossen" Vart på kroppen är Bagarmossen? Jag är generellt väldigt tolerant när det gäller personer som inte är födda och uppväxta med Svenska som modersmål, men när medierna med utbildade journalister använder svenska på detta sätt blir jag bedrövad. Hur svårt ska det vara att uttrycka sig utan syftningsfel? I Bagarmossen sköts en man igår. En man sköts i ( ex magen) i Bagarmossen igår. Det är absolut inte första gången detta sker, jag är bara förundrad över varför?!? Det går inte fortare att varken skriva eller säga, det är bara syftningsfel och gör ont att både läsa och höra. Puhh ;)
Haha ja... Det där är konstigt. Förstår inte hur dom( :( ) tänker där.
 

Erik83

Cartier
Jag är också lite "grammatik-nazist"

Men när jag gick i gymnasiet så var det godkänt att skriva "dom" det uppmanades tom. Det lider jag av än idag. Helt plötsligt i sista terminen var det "de/dem" som gällde men nästan ingen fick till det rätt efter 5 terminer med "dom" Tror att än idag är det de/dem som gäller. Men vi lyckades hamna i just de åren när "dom" var godkänt...

Min lillebror tycker att han gör rätt när han byter ut "dom" till "dem" i alla situationer. :banghead::dead:
 
  • Like
Reactions: mmh

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag är också lite "grammatik-nazist"

Men när jag gick i gymnasiet så var det godkänt att skriva "dom", det uppmanades tom. Det lider jag av än idag. Helt plötsligt i sista terminen var det "de/dem" som gällde men nästan ingen fick till det rätt efter 5 terminer med "dom". Tror att än idag är det de/dem som gäller. Men vi lyckades hamna i just de åren när "dom" var godkänt...
Får ont i huvudet av ditt skrivsätt, att hoppa över skiljetecken så där! ;)
 
Topp