• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan ni sluta skriva ända när ni menar enda?

Psykel

Patek
I informella sammanhang (typ på KS) skriver jag dom och i formella (typ på jobbet) använder jag de och dem. Men helt klart bättre att alltid skriva dom än att inte använda de och dem korrekt, enligt mig. Få saker är så irriterande som folk som endast använder dem, till exempel.
 

botvidsson

Cartier
När du ändå tog upp det ... I morse på nyheterna säger i detta fall, Rania (Tv4), "Igår blev en man skjuten i Bagarmossen". Samma rubrik finns på DN, "En person skjuten i Bagarmossen" Vart på kroppen är Bagarmossen? Jag är generellt väldigt tolerant när det gäller personer som inte är födda och uppväxta med Svenska som modersmål, men när medierna med utbildade journalister använder svenska på detta sätt blir jag bedrövad. Hur svårt ska det vara att uttrycka sig utan syftningsfel? I Bagarmossen sköts en man igår. En man sköts i ( ex magen) i Bagarmossen igår. Det är absolut inte första gången detta sker, jag är bara förundrad över varför?!? Det går inte fortare att varken skriva eller säga, det är bara syftningsfel och gör ont att både läsa och höra. Puhh ;)

Du menar nog "Var" på kroppen är Bagarmossen"?
;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
- När jag blåser i visselpipan så är det fritt fram att stena hädaren som skrev dem istället för de på Klocksnack.
- Enligt pergament står det klart och tydligt att felaktigt användande av de och dem bestraffas med stening.

- Seså, kom igen...nu stenar vi illiteraten och dem med stora stenar kastar först!

znprI9.gif


:)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
- När jag blåser i visselpipan så är det fritt fram att stena hädaren som skrev dem istället för de på Klocksnack.
- Enligt pergament står det klart och tydligt att felaktigt användande av de och dem bestraffas med stening.

- Seså, kom igen...nu stenar vi illiteraten och dem med stora stenar kastar först!

znprI9.gif


:)
znprI9.gif
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om skämtet föll platt eller flög över huvudet i och med att den gode Cleese blev stenad redan i mitt inlägg :)
På ett sätt så var det väl jag som kastade första stenen som trådstartare. Har iaf lärt mig ett par saker så det är bra.
1. Det som från början mest var menat som ett skojigt inlägg har tagit alla möjliga vändningar. Inser att ironi inte lämpar sig på ett forum.
2. Tyckte först att de gamla forumrävarna var lite tråkiga som ifrågasatte om tråden verkligen hör hemma här på KS. Nu har jag lärt mig att dom har rätt och att jag kommer tänka igenom nogsamt om det är så eller ej innan någon ny tråd startas. Jag fattar att bland alla medlemmar så startas en massa konstigheter och jag vill bidra till klockintresset i första hand.

Sammanfattningsvis ett härligt forum som på ett utomordentligt vis bidrar till mitt och andra klockintresse. De allra flesta är väldigt hjälpsamma och forumet är en stor källa med massor av kunskap. Jag skall göra mitt bästa för att bidra till en fortsatt positiv utveckling av forumet. Tack för ordet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
På ett sätt så var det väl jag som kastade första stenen som trådstartare. Har iaf lärt mig ett par saker så det är bra.
1. Det som från början mest var menat som ett skojigt inlägg har tagit alla möjliga vändningar. Inser att ironi inte lämpar sig på ett forum.
2. Tyckte först att de gamla forumrävarna var lite tråkiga som ifrågasatte om tråden verkligen hör hemma här på KS. Nu har jag lärt mig att dom har rätt och att jag kommer tänka igenom nogsamt om det är så eller ej innan någon ny tråd startas. Jag fattar att bland alla medlemmar så startas en massa konstigheter och jag vill bidra till klockintresset i första hand.

Sammanfattningsvis ett härligt forum som på ett utomordentligt vis bidrar till mitt och andra klockintresse. De allra flesta är väldigt hjälpsamma och forumet är en stor källa med massor av kunskap. Jag skall göra mitt bästa för att bidra till en fortsatt positiv utveckling av forumet. Tack för ordet.

Om jag uppfattar tonen i ditt inlägg rätt så tycker du att det har varit en tråkig stämning i tråden? Jag är väl den som har ”bråkat” mest, men med vad jag trodde var tydligt glatt humör och god ton. Det är ju tacksamt att retas lite när rättarna blir rättade, det bör man tåla. Jag tycker inte heller att något enda inlägg har varit av sådan karaktär att det finns fog för att du ska känna dig begränsad att starta trådar eller att det för del delen var fel att starta den här. Mothugg kommer det så gott som alltid oavsett trådstart och jag noterar att flera som har påpekat felaktigheter senare blir irriterade när spegeln vänds tillbaka. Det om något är ju lite konstigt istället för att man visar sig ödmjuk och skrattar åt det. Trist om du tycker att det har varit sura miner i tråden, det var i alla fall aldrig min mening.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Om jag uppfattar tonen i ditt inlägg rätt så tycker du att det har varit en tråkig stämning i tråden? Jag är väl den som har ”bråkat” mest, men med vad jag trodde var tydligt glatt humör och god ton. Det är ju tacksamt att retas lite när rättarna blir rättade, det bör man tåla. Jag tycker inte heller att något enda inlägg har varit av sådan karaktär att det finns fog för att du ska känna dig begränsad att starta trådar eller att det för del delen var fel att starta den här. Mothugg kommer det så gott som alltid oavsett trådstart och jag noterar att flera som har påpekat felaktigheter senare blir irriterade när spegeln vänds tillbaka. Det om något är ju lite konstigt istället för att man visar sig ödmjuk och skrattar åt det. Trist om du tycker att det har varit sura miner i tråden, det var i alla fall aldrig min mening.
Nej jag har inte tagit illa upp alls och absolut inte av det du skrivit. Det var inte menat som ett svar till dig vilket jag nu inser att det kan tolkas som eftersom jag citerade dig. Min poäng är att det inte alltid är lätt att få fram det man egentligen menar med enbart text och att en trådstart kan få oanade riktningar. Tack för att du svarade så tydligt.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Kapar lite. Finns det något svenskt fackmannamässigt uttryck för "bezel". Avskyr ordet. Alla uttalar det dessutom olika. Glasring gäller väl endast om den ej har vridfunktion? Brukar köra med "vridring". DETTA MÅSTE REDAS UT. @Echo Delta
Läser in svaret i det du skriver. vridbar = vridring, fast = glasring, eller gör jag det för enkelt.
 
Topp