• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 17/5 2025

IMG_4533.jpeg

Den här duger!

Den här klockan va med och såldes på deras auktion i höstas https://www.kaplans.se/sv/auktioner/4511/vara/2031325

Såldes för 84 då. Hämtades den inte ut eller har köparen redan tröttnat?

Visst är även Omega Constellation med lapis-tavla återkommande? Vad hände där?

Va i kontakt med Kaplans och subben hade visst aldrig lösts ut. Jag trodde man gick till näst högsta budgivaren i dom fallen. Klockan är för övrigt fortfarande med plasten den levererades med ny, så i det närmsta mint condition, men helt utan tillbehör. Lite märkligt att någon som är så rädd om den att man inte ens tar bort plasten också är en person som sumpar cert och box. Nåväl, för rimlig peng skulle den kunna va intressant även om den knappast sticker ut som unik på något sätt i uppställningen av objekt i auktionen.

Visst är även Omega Constellation med lapis-tavla återkommande? Vad hände där?

Ja, det hade jag också sagt.
För övrigt tror jag att detsamma gäller den andra guld-Manhattan på auktionen(?).
Vet att det var två även på den förra, varav en med Lapis.
Riktigt cool är den, hur som helst.

Tycker Kaplans brukar vara ganska så duktiga på att sätta vettiga utropspris på sina auktioner. Men hur kommer det sig att just Klockkvaliten har sjukt låga utropspriser?

Tycker Kaplans brukar vara ganska så duktiga på att sätta vettiga utropspris på sina auktioner. Men hur kommer det sig att just Klockkvaliten har sjukt låga utropspriser?

Varit många återrop på senaste, skakig marknad i kombination till att man vill dra mycket folk killgissar jag.

För att locka budgivare?

Tanken med en auktion är ju att få en hel hög med folk som bjuder och (förhoppningsvis) tappar verklighetsförankring i budgivningens hetta och "Bara Måste Ha" föremålet i fråga.

Något du garanterat inte får i samma utsträckning om du inte sätter ett "lockpris" som startbud

Hur menar du? Enbart salauktion?
Det går utmärkt att lägga förhandsbud eller följa auktionen online(och lägga bud) om du inte har möjlighet att närvara.

Men halva nöjet med en auktion är ju att vara på plats...
Vart där några ggr för att spana bara, har de salar för auktioner? Inte jättestort där inne?

Jag tycker själv att Kaplans sällan har klockor till några bra priser. Men jag följer sällan slutpriserna.

Haha spännande, måste upplevas, nått roligt minne därifrån eller sköter folk sig?

Det är ju ingen hederlig bonnauktion direkt. :)
Väldigt städat.

Halvroligt var det väl när en äldre herre (inte direkt klockhandlartypen) kom sent till auktionen, men i lagom tid för en fin Patek att ropas. Höll spaden konstant uppe, vann sin klocka för 1M+ och lämnade sedan.

Haha spännande, måste upplevas, nått roligt minne därifrån eller sköter folk sig?
Är väl som vilken auktion som helst.
90%+ av budgivarna är förhandsbud,online eller telefon.
Av de som sitter i salen (Får det plats 50pers om man tränger ihop sig tro?) bjuder hälften och andra halvan är make/maka/vänner och givetvis även snåla,fattiglappar och folk som gillar att följa auktioner som lördagsnöje.

Är man snål&fattig blir det inte mycket köpt,något jag själv fått jobba på.

Om jag inte varit så snål för 15år Sedan hade jag varit rikare nu....
Snål och fattig är två radikalt olika saker och ska inte förväxlas.

Jag kan inte tala för dig men personligen älskar jag jakten och att hitta något jag letat efter till riktigt vrakpris. Oavsett om det gäller hockeyutrustning till grabben eller en klocka.

Jag kan inte tala för dig men personligen älskar jag jakten och att hitta något jag letat efter till riktigt vrakpris. Oavsett om det gäller hockeyutrustning till grabben eller en klocka.
Då är kaplans fel firma. På kvalitetsauktionerna får du alltid betala premium. Många tycker det är kul att komma över en klocka på auktionen och sen har du ju konkurrens från utlandet.

Är väl som vilken auktion som helst.
90%+ av budgivarna är förhandsbud,online eller telefon.
Av de som sitter i salen (Får det plats 50pers om man tränger ihop sig tro?) bjuder hälften och andra halvan är make/maka/vänner och givetvis även snåla,fattiglappar och folk som gillar att följa auktioner som lördagsnöje.
Förstår, då ses vi kanske där längre fram, ändå nått fint och nostalgiskt med gammal hederlig auktion :)

Visst är det kul att jaga fynd,men det blir inte många köp på det viset.
Missförstå mig rätt,men är det bra prylar och dessutom i lyxsegmentet är säljare ofta hyfsat informerade om vad deras prylar är värda.
Och varför då sälja till vrakpris?
Annat är det om du springer på loppis och letar begagnat i kategorin "50spänn är bättre än Tippen"
Men där hittar iallfall jag inga klockor ur A eller B segmentet.

Dessutom är jag både lat och bekväm.
Visst blir det dyrare hos handlare vs privat men jag kan i Kaplans fall se 120+ klockor samtidigt på samma ställe som är tillsalu och förhoppningsvis hitta en eller två jag vill ha och därefter göra min hemläxa och ta beslut på vad jag vill betala.
Inget fel alls med att köpa privat. Men lika bekvämt tycker iallfall jag inte att det är.

Givetvis är det skillnad på att vara snål vs fattig.
Min poäng var väl att det oavsett ovanstående situation inte blir mycket köpt av onödiga prylar.
I ena fallet av ekonomisk nödvändighet. I det andra av snåltarmens kvidande och hoppet att kunna få samma vara billigare annorstädes.
Det är bra att vara ekonomisk men om man inte unnar sig lite då och då oavsett om det kostade nån spänn förmycket blir det fort rätt tråkigt här i livet.
Givetvis inom rimliga gränser baserat på ens personliga förutsättningar/ekonomi.

Visst är det kul att jaga fynd,men det blir inte många köp på det viset.
Missförstå mig rätt,men är det bra prylar och dessutom i lyxsegmentet är säljare ofta hyfsat informerade om vad deras prylar är värda.
Och varför då sälja till vrakpris?
Annat är det om du springer på loppis och letar begagnat i kategorin "50spänn är bättre än Tippen"
Men där hittar iallfall jag inga klockor ur A eller B segmentet.

Dessutom är jag både lat och bekväm.
Visst blir det dyrare hos handlare vs privat men jag kan i Kaplans fall se 120+ klockor samtidigt på samma ställe som är tillsalu och förhoppningsvis hitta en eller två jag vill ha och därefter göra min hemläxa och ta beslut på vad jag vill betala.
Inget fel alls med att köpa privat. Men lika bekvämt tycker iallfall jag inte att det är.

Givetvis är det skillnad på att vara snål vs fattig.
Min poäng var väl att det oavsett ovanstående situation inte blir mycket köpt av onödiga prylar.
I ena fallet av ekonomisk nödvändighet. I det andra av snåltarmens kvidande och hoppet att kunna få samma vara billigare annorstädes.
Det är bra att vara ekonomisk men om man inte unnar sig lite då och då oavsett om det kostade nån spänn förmycket blir det fort rätt tråkigt här i livet.
Givetvis inom rimliga gränser baserat på ens personliga förutsättningar/ekonomi.
Jag vet inte. Jag har köpt tre stycken nya klockor i år och min klocklåda tycker för närvarande att det är mer än tillräckligt. Det handlar inte om att vara felinformerad utan snarare så att man behöver likvidera och jag gissar att i många fall betalar jag bättre än pantbankerna.

Det är väldigt sällan jag ser några rimliga priser hos auktionshusen. Framför allt då jag tar i beaktande att klockan behöver ofta behöver både service och eventuellt en lättare uppfräschning.

Vi har nog olika åsikt om att vara snål, i min värld handlar det om att inte betala mer än vad jag anser något vara värt och jag tenderar att ha väldigt bra koll på värdet när jag ska handla något vare sig det är klockor eller övriga prylar. Men visst jag tillhör också skaran som betalat lite för mycket för ett gäng prylar men köper jag inte det för att sälja så är det strunt samma.

Jag vet inte. Jag har köpt tre stycken nya klockor i år och min klocklåda tycker för närvarande att det är mer än tillräckligt. Det handlar inte om att vara felinformerad utan snarare så att man behöver likvidera och jag gissar att i många fall betalar jag bättre än pantbankerna.

Det är väldigt sällan jag ser några rimliga priser hos auktionshusen. Framför allt då jag tar i beaktande att klockan behöver ofta behöver både service och eventuellt en lättare uppfräschning.

Vi har nog olika åsikt om att vara snål, i min värld handlar det om att inte betala mer än vad jag anser något vara värt och jag tenderar att ha väldigt bra koll på värdet när jag ska handla något vare sig det är klockor eller övriga prylar. Men visst jag tillhör också skaran som betalat lite för mycket för ett gäng prylar men köper jag inte det för att sälja så är det strunt samma.
Varför skulle en pantbank vara första eller andra alternativ om man ska sälja något av värde?
Stampen är ju sista utväg när det bara måste in slantar,vilket de givetvis är medvetna om.
Sedan är ju lagen sådan att säljs din pryl för mer än stamp+omkostnader går överskottet till dig. Inte pantbanken.

Rimliga priser är väl vad varorna på en auktion klubbas för?
Räcker med att en enda person tyckte slutbudet var rimligt så är det sålt.
Att du&ofta jag tycker det är mer än vi ville ge skiter ju köparen i.
För denne var bevisligen priset rätt.

Vi kan vara överens om att inte heller jag vill betala mer än jag måste.
Och finns alternativ att köpa samma pryl billigare någonannanstans väljer jag givetvis det alternativet om det inte medför merkostnader såsom resa/tidsåtgång eller annan olägenhet som eliminerar prisskillnaden.

Men begagnade varor är ofta unika.
Det kan ibland vara väldigt svårt att hitta en tillsalu i det skick jag vill ha utav den modell jag eftersöker.
Då är det ju bara att betala när en dyker upp om jag vill ha.
Annars blir jag ju utan. Ibland spelar det ingen roll och andra gånger grämer jag mig efteråt över snåltarmen som sved.

Tillbaka
Topp