• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten Lörd 21/5, 2022

Kollade lite närmare på dessa två! Visst behöver jag en Valjoux 71:a?
D7CE7A35-DA03-45E4-81E9-2426BAAB4F1F.jpeg
98411D26-A5C5-456E-9E0B-651455FEE948.jpeg

Har inte kollat alla klockor, men man blir ju lite nyfiken på budgivare 225715 som (minst) har högsta budet för sammanlagt drygt 5 milj SEK.

Fick lite styvelse av OQ DDn tills jag granskade bilderna 😞
Är fassetteringen helt hyvlade på både länk och boett? Blir inte riktigt klok på det hela?

Redan uppe i 144, så tror inte den springer iväg jättemycket från den nivån. +10%?

16710 är fantastiska

Tycker fleixibeliteten är så häftig. Skulle byta ut bezeln mot coke direkt och vara väldigt nöjd. Risk med att Rolex slutar servica modellen? Något skadeproblem som jag missar?

Har inte kollat alla klockor, men man blir ju lite nyfiken på budgivare 225715 som (minst) har högsta budet för sammanlagt drygt 5 milj SEK.

Hen som är budgivare på 16710 också. Kanske en gråhandlare?

Tycker fleixibeliteten är så häftig. Skulle byta ut bezeln mot coke direkt och vara väldigt nöjd. Risk med att Rolex slutar servica modellen? Något skadeproblem som jag missar?

Hen som är budgivare på 16710 också. Kanske en gråhandlare?
Nä att de skulle sluta serva den under kommande 40 år känns osannolikt.
Gillar också flexibiliteten med modellen.

När det gäller den Flightmaster som är på auktionen påstår jag att bedömningen av boettens skick inte är helt OK. Eller rättare sagt och mer preciserat - boetten ser bra ut men baklockets text och trafikflygplan är det allvarligt fel på. Om man som Kaplans - bedömer boetten som helhet, inklusive boettlocket, till 8 av 10 bör det inte finnas ett så gravt fel. Någon har försökt etsa eller annan liknande metod med mycket dåligt resultat. Saknar all form och detaljering. Zooma in på bilden av locket och jämför med andra. Nu är klockan som helhet ändå mycket intressant och på de flesta sätt värd att ropa in för en entusiast - men då får man vara beredd på att skaffa ett korrekt boettlock i efterhand.

Senast ändrad:
När det gäller den Flightmaster som är på auktionen påstår jag att bedömningen av boettens skick inte är helt OK. Eller rättare sagt och mer preciserat - boetten ser bra ut men baklockets text och trafikflygplan är det allvarligt fel på. Om man som Kaplans - bedömer boetten som helhet, inklusive boettlocket, till 8 av 10 bör det inte finnas ett så gravt fel. Någon har försökt etsa eller annan liknande metod med mycket dåligt resultat. Saknar all form och detaljering. Zooma in på bilden av locket och jämför med andra. Nu är klockan som helhet ändå mycket intressant och på de flesta sätt värd att ropa in för en entusiast - men då får man vara beredd på att skaffa ett korrekt boettlock i efterhand.

Oj vad märkligt. Hade aldrig själv gissat att något skulle lägga tiden på att göra den etsningen. Hade förmodligen missat det själv då jag inte har koll på modellen. Bra varning.

Hoppas verkligen på att få denna. Frågan är om urtavlan är till en WG eller om det ska vara till stål? Någon som vet?
D6C1C32A-6BF7-439C-B572-A5714AF11C1D.png

Är detta en servicetavla eller relumed?
Ser inga hål i index 12 , 6
08CCDF66-B3B8-488B-9144-AAB4916931E8.jpeg

Är detta en servicetavla eller relumed?
Ser inga hål i index 12 , 6
Tavlan ser ut att vara relumad i övrigt tror jag den är original, länken är heller inte original till modellen.

Som jag misstänkte då. Känns som högt pris med en relumed tavla. 55k + 22% = 67100
Är väl inte helt galet, förutom relumad tavla och lite rund boett är den helt ok. Insert är tex bättre än de flesta.

Skulle gissa en likvärdig kanske kostar 60k iaf från privatperson head only men nu är det ju ett stort auktionshus som säljer vilket alltid brukar betyda dyrare.

Tillbaka
Topp