• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans klockkvaliten

turkojs

Cartier
2-Faktor
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3547/vara/1529970

Den här såg ju helt vild ut, Longines Ultra-Quartz, lär inte dyka upp i helguld varje dag

http://electric-watches.co.uk/makers/longines/longines-ultra-quartz/

5.jpeg
 

deddas

Rolex
Nu finns delar av utbudet på Kaplans Klockkvaliten ute.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3547

Tycker den blir tråkigare och tråkigare för varje år. Väldigt mycket Rolex, Speedmaster och Seamaster. Hade gärna sett att det fanns lite mer udda ur och tillverkare.
Brukar väl iofs dyka upp fler eftersom?
Fattar dock vad du menar.
Jag tyckte lemanian med 24h-visning i compressor boett var cool!
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3547/vara/1529967
Sen var ju Eberhard:en cool?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3547/vara/1529958
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Hur vanligt är det med jubilee i vitguld? Tänkte på Day-daten i vitguld. Ser rätt så trevlig ut.

upload_2019-3-13_22-21-10.jpeg
 

Narsay

Breitling
Ni har säkert läst om fallet där en kille bjöd in en Rolex på kronofogdens auktion som senare visade sig vara falsk. Efter många rättsliga turer förlorade mannen konstigt nog.
Vad tror ni om risken att det händer även på Kaplans?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni har säkert läst om fallet där en kille bjöd in en Rolex på kronofogdens auktion som senare visade sig vara falsk. Efter många rättsliga turer förlorade mannen konstigt nog.
Vad tror ni om risken att det händer även på Kaplans?
Du får nog läsa på lite bättre och sedan är det stor skillnad mellan en privat aktör och Kronofogden.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ni har säkert läst om fallet där en kille bjöd in en Rolex på kronofogdens auktion som senare visade sig vara falsk. Efter många rättsliga turer förlorade mannen konstigt nog.
Vad tror ni om risken att det händer även på Kaplans?
Kronofogdens försäljning räknas som myndighetsutövning. Då gäller inte tex konsumentköpslagen. Du kan typ begära skadestånd. Stort personligt ansvar vilar på den som köper något där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilket upplysande svar. Tack så mycket. Jag ska läsa på lite bättre och speciellt om skillnaderna mellan en privat aktör och kronofogden. Tack!
Du fick ett svar ovan och finns en hel tråd om den där daytonan på forumet om du är intresserad. Kaplans har sålt/värderat falska ur men vad jag vet har de tagit ansvar då det är förbjudet att sälja varumärkesförfalskningar.
 

Narsay

Breitling
Du fick ett svar ovan och finns en hel tråd om den där daytonan på forumet om du är intresserad. Kaplans har sålt/värderat falska ur men vad jag vet har de tagit ansvar då det är förbjudet att sälja varumärkesförfalskningar.

Jag är ny på forumet och det är lite jobbigt att gå genom 8.500 inlägg. Men tack för dina svar.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag hoppades det var bara plexit men luddig beskrivning.

Inte så luddigt, egentligen ;)

När det står ”plexiglas (skadat)” innebär det att glaset är skadat. Kommer det ett ”,” efter det och det står tex ”defekt” så är klockan defekt - inte glaset. Defekt innebär servicebehov.

Hade glaset varit defekt hade det stått ”plexiglas (defekt)”. Men det står aldrig så. Nagg, skadat och repor används och står alltid inom parantes direkt efter glaset, innan kommatecken.

Plexiglas (skadat), defekt = skadat glas och att klockan är defekt.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte så luddigt, egentligen ;)

När det står ”plexiglas (skadat)” innebär det att glaset är skadat. Kommer det ett ”,” efter det och det står tex ”defekt” så är klockan defekt - inte glaset. Defekt innebär servicebehov.

Hade glaset varit defekt hade det stått ”plexiglas (defekt)”. Men det står aldrig så. Nagg, skadat och repor används och står alltid inom parantes direkt efter glaset, innan kommatecken.

Plexiglas (skadat), defekt = skadat glas och att klockan är defekt.
Jag gissade att det var så men hoppades att kommat satt på fel ställe ;)

Tack för förklaringen! En följdfråga på det då. Betyder "defekt" när det gäller själva klockan servicebehov och att urverket inte alls går eller kan det också betyda att klockan går dåligt och därav servicebehovet?

Testas klockorna förresten i timegrapher eller liknande för att få en grov uppfattning om skicket på urverken?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag gissade att det var så men hoppades att kommat satt på fel ställe ;)

Tack för förklaringen! En följdfråga på det då. Betyder "defekt" när det gäller själva klockan servicebehov och att urverket inte alls går eller kan det också betyda att klockan går dåligt och därav servicebehovet?

Testas klockorna förresten i timegrapher eller liknande för att få en grov uppfattning om skicket på urverken?

Inga problem :)

Det kan betyda båda två! Står det defekt behöver du räkna med en service. Å andra sidan behöver du räkna på det på äldre klockor ändå...

Inget test i timegrapher vad jag vet. Bäst är att alltid räkna på en service när det gäller äldre klockor :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det händer ofta att jag avstår från budgivningen på Kaplans auktioner pga det undermåliga sätt att beskriva objekt.
"Defekt", "skadad urtavla" osv kan betyda precis vad som helst. Jag bor inte i Stockholm för att kolla klockan själv. Varför kan man inte förtydliga?
Den som värderar/inspekterar klockan vet ju vilken defekt det är och på vilket sätt tavlan är skadad och skulle kunna nämna felet:
- klockan går, men har servicebehov
- går ej
- en repa på urtavlan kl. 6
- skador på lysmassan
- osv

Som det är nu är beskrivningar för slarviga för ett såpass stort auktionshus.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det händer ofta att jag avstår från budgivningen på Kaplans auktioner pga det undermåliga sätt att beskriva objekt.
"Defekt", "skadad urtavla" osv kan betyda precis vad som helst. Jag bor inte i Stockholm för att kolla klockan själv. Varför kan man inte förtydliga?
Den som värderar/inspekterar klockan vet ju vilken defekt det är och på vilket sätt tavlan är skadad och skulle kunna nämna felet:
- klockan går, men har servicebehov
- går ej
- en repa på urtavlan kl. 6
- skador på lysmassan
- osv

Som det är nu är beskrivningar för slarviga för ett såpass stort auktionshus.
Håller med! Har själv skrivit om att beskrivningarna är meningslösa. Skadad urtavla kan i princip betyda allt från åldrad men superfin lysmassa (men på riktigt typ NOS), och överkörd av bil.... Problemet är att man inte riktigt vet då man kanske inte helt ser på bilderna. Defekt kan i princip betyda att en meningslös skruv saknas men klockan funkar rätt bra, till att verket är helt värdelöst.

När man skriver sådana saker på ALLA objekt blir infon onekligen helt utan relevans och det är mer som att det är rena friskrivningar.
 

Psykel

Patek
Det händer ofta att jag avstår från budgivningen på Kaplans auktioner pga det undermåliga sätt att beskriva objekt.
"Defekt", "skadad urtavla" osv kan betyda precis vad som helst. Jag bor inte i Stockholm för att kolla klockan själv. Varför kan man inte förtydliga?
Den som värderar/inspekterar klockan vet ju vilken defekt det är och på vilket sätt tavlan är skadad och skulle kunna nämna felet:
- klockan går, men har servicebehov
- går ej
- en repa på urtavlan kl. 6
- skador på lysmassan
- osv

Som det är nu är beskrivningar för slarviga för ett såpass stort auktionshus.
Håller med! Har själv skrivit om att beskrivningarna är meningslösa. Skadad urtavla kan i princip betyda allt från åldrad men superfin lysmassa (men på riktigt typ NOS), och överkörd av bil.... Problemet är att man inte riktigt vet då man kanske inte helt ser på bilderna. Defekt kan i princip betyda att en meningslös skruv saknas men klockan funkar rätt bra, till att verket är helt värdelöst.

När man skriver sådana saker på ALLA objekt blir infon onekligen helt utan relevans och det är mer som att det är rena friskrivningar.
Båda dom här hade "skadad urtavla" i sina beskrivningar.
Polerouter med en lätt tropicliknande patina.
dffe4ba4-31c2-4d70-8e64-c6b2190f98ca-jpeg.939558

Knaspatinerad (men knasläcker) Silena. Denna tavla skulle jag också kalla skadad.
5ce7bd6f-e71c-4ce0-a358-894880c79401-jpeg.901158

Ledsen för OT!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En del kul pjäser ju.......dock oseriöst tramsiga utgångspriser......13K för en Flinga....30K för en Gilt GMT........trams...

@Per ....berätta om denna. Ska den ha röd GMT visare? Ser nästan tvättad ut?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3547/vara/1528287
Tvättad och trött tavla och fel sekund- och fel gmt-visare. Omöjligt att säga om gmt-visaren är helröd från start eller om den är doppad i en röd färgburk. Insertet är också senare.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Spelar väl ingen roll var auktionen startar?
Utgångspriset är ju inte en värdering.
Eller kanske jag har missuppfattat?
Visst är utropspriset en typ av värdering, om än oftast en försiktig sådan. Syftet med utropspriset är bl.a. att ge potentiella budgivare uppfattning om vad objektet kan förväntas kosta, baserat på tidigare försäljningar etc. I vissa fall, som nämnts ovan, är dock utropen så låga att de öht inte utgör någon form av prisindikation. Samtidigt ger låga utrop i många fall något av en "lockpriseffekt" som ökar folks intresse för objekten med förhoppningar om fyndchanser.
 
Topp