• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans klockkvaliten

Chris75

Panerai
2-Faktor
Visst är utropspriset en typ av värdering, om än oftast en försiktig sådan. Syftet med utropspriset är bl.a. att ge potentiella budgivare uppfattning om vad objektet kan förväntas kosta, baserat på tidigare försäljningar etc. I vissa fall, som nämnts ovan, är dock utropen så låga att de öht inte utgör någon form av prisindikation. Samtidigt ger låga utrop i många fall något av en "lockpriseffekt" som ökar folks intresse för objekten med förhoppningar om fyndchanser.
Jovisst är det lockpriser. Finns massor av forskning som visar korrelation mellan antalet budgivare som deltar i en auktion och höga slutpriser så det ligger ju i Kaplans och säljarnas intresse att göra så. På samma sätt som fastighetsmäklare jobbat länge. Lite trist utropen inte kan användas som indikation om värde.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jovisst är det lockpriser. Finns massor av forskning som visar korrelation mellan antalet budgivare som deltar i en auktion och höga slutpriser så det ligger ju i Kaplans och säljarnas intresse att göra så. På samma sätt som fastighetsmäklare jobbat länge. Lite trist utropen inte kan användas som indikation om värde.
Det tråkiga för säljaren är ju dock när de blir "övertalade" om ett lågt utrop och det sedan inte händer något med budgivningen. När det går "bra" är det tack vare auktionshuset och när det går "dåligt" är det "pga" marknaden. De flesta objekt går i slutändan för "rätt pris" men pga tillfälligheter kan det bli lägre intresse för ett objekt(tänk objekt som går sent på auktionen när många kanske redan "förköpt sig" på annat). Har själv köpt objekt för summa 30-40% under en summa jag varit beredd att betala om utropspriset varit högre tack vare att jag varit enda budgivare. Bra för mig men dåligt för säljaren. Och jag har sålt med samma premisser också. Lågt utrop "för att locka budgivare" där objektet gått för pris långt under ett pris jag slumpat objektet för på KS t.ex.

Personligen tycker jag att auktionshusen borde sätta mer realistiska utropspriser då det ser oseriöst ut med lockpriser. Och om auktionshusen inte kan sätta utropspriser som är närmre slutpris så kan man ifrågasätta deras expertis(så klart det finns undantag på objekt som drar iväg).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Spelar väl ingen roll var auktionen startar?
Utgångspriset är ju inte en värdering.
Eller kanske jag har missuppfattat?
Då är det väl bättre att börja på 0:-? Nu står det utropspriser som var aktuella för +10 år sedan.......oseriöst....men den debatten har ju rasat sedan Dacke härjade...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är synd att svenska auktionshus inte sätter estimat. Det är rimligare än utropspris. Utropspris är enbart ett enkelt sätt att försäkra sig om att sälja så mycket som möjligt. Man ser enkelt på en klocka om den säljs av en handlare/samlare med koll eller om det är en färsk klocka från förste ägare eller liknande. Inlämnare med koll kräver utrop nära marknadsvärde och mindre inbitna litar på auktionshuset vilket då innebär ett lockpris vilket garanterar en försäljning. Sedan är det också trevligt för auktionshusen att ha låga utrop då det i princip alltid ger ett resultat som överträffar säljarnas förväntningar.

Estimat och sedan ett eventuellt reservationspris nära low est är en mycket bättre modell än det vi ser här i Sverige. Det kräver dock mer av auktionshusen..
 
Senast ändrad:
Topp